Iets nieuws, iets anders?!

JeSko

Forumguru
Omdat @Captain Hook in tegenstelling tot de meeste zijn auto heel lang wilt rijden @Tees , dus zo'n 10-15 jaar net als de Roomster, als je dan een auto koopt die al 4 jaar is gaan er op termijn sneller kosten aan komen, op langere termijn kan dat dus een nul operatie of zelfs erger worden. Ik ben zelf ook van het principe laat de ander de grootste afschrijving maar bekostigen, maar ik rijd dan ook geen enkele auto 10 jaar, langste wat ik heb gehad is 3 jaar. Snap zijn keuze voor nieuw dus heel goed, zo zit je enkele jaren safe met fabrieksgarantie, en als de auto degelijk genoeg is rijd je wellicht 8-10 jaar zonder echt grote kosten, en kan je met even investeren na die termijn weer 3-5 jaar goed rijden.
 

Captain Hook

Forumguru
@Tees We willen niet per se nieuw kopen, alleen met onze 'verwende' eisen draait het daar helaas wel op uit.
Oh, en ik maak me geen illusies dat alle auto's voor dagelijks gebruik een dief van onze portemonnee zijn. Dat was me al jaren duidelijk. :sneaky:

Een beetje wat @JeSko al aangeeft. De auto na deze Roomster willen we toch ook wel weer geruime tijd rijden en nu zijn we ook enigszins in de gelegenheid om een aantal comfortwensen te verwezenlijken.

Gezien de tendens dat auto's van de laatste jaren best wel veel problemen kennen, die ook steeds lastiger/duurder/ingewikkelder zijn om te fixen, wil ik dat risico voor het grootste deel afgedekt hebben door zaken als langere garantietermijnen.
En ja, ik weet ook dat ergens recht op hebben, wat anders is dan die verworven/gekochte zekerheid ook kunnen verzilveren. (been there, done that)

Ex-lease? Alle (misschien) overdreven verhalen ten spijt; leasemaatschappijen zijn nou niet bepaald scheutig met uitgebreid en zorgvuldig onderhoud. Slechts het noodzakelijke wordt gedaan. En vele (niet alle, ik weet 't) leaserijders zijn ... nou ja, je weet wel wat ik bedoel.
En dat zijn zaken die vertelt het fraaie advertentieplaatje er nooit bij. Je kunt mazzel hebben, of het kan zwaar tegenvallen.

Jong 2de hands, met onze wensen? Dan is de spoeling heel erg dun heb ik gemerkt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Vorige en huidige auto gekocht met iets meer dan 20 000 km. Alleen maar voordelen. Vooral dat je na een week of twee al kunt rijden
 

Tees

Donateur
Klinkt als een heldere afweging @Captain Hook! Ik zou t zelf niet snel doen, maar ik vind die bedragen voor een auto dan ook sowieso erg veel geld. Vond m'n O2c met z'n 8.5 k€ al veel :bloos:. Maar ik zit ook in een andere levensfase natuurlijk, plus dat ik gewoon zoveel geld aan een stuk staal niet de moeite waard vind. Hou ik weer geld over voor andere leuke dingen (zo hebben m'n schaatsen wel weer €1000 gekost, voor een stukje staal en een stukje carbon ;))
 

JeSko

Forumguru
@Tees

8.5 k voor een O2 facelift benzine is geen geld, in België vind je ze daar niet voor, dat zijn de prijzen hier nog voor een Diesel.
 

ertromp

Forumguru
Ik zou in jouw geval gaan voor een Kia @Captain Hook

Zie hier alle beloften en zie vooral die begroeting :ROFLMAO:

De 10 servicebeloften van Kia:

1. Afspraken: jij krijgt altijd een afspraak op het moment dat het jou schikt.
2. Begroeting: jij wordt altijd op een vriendelijke manier ontvangen.
3. Diagnose:jij kunt altijd jouw verhaal doen en krijgt duidelijke uitleg van ons.
4. Reparatie-order: jij geeft eerst je akkoord voor een reparatie.
5. Prijzen: je bent van te voren op de hoogte van onze prijzen en facturen.
6. Werkzaamheden: alles wordt correct en op tijd uitgevoerd.
7. Voortgang: als er vertragingen zijn krijg jij dit op tijd te horen .
8. Eindcontrole: jouw Kia krijgt altijd een eindcontrole om zeker te zijn dat alles werkt.
9. Aflevering: bij de aflevering krijg je uitgelegd wat er precies gedaan is en kun je al jouw vragen stellen.
10. Opvolging: jouw feedback is belangrijk, je ontvangt hiervoor van ons een e-mail of telefoontje.

En dan de garantie wat zelfs zou pleiten om een occasie van een jaar of 2 oud aan te schaffen:

De 7 voordelen van 7 jaar garantie:​



1. Uitzonderlijke kwaliteit : alle Kia-modellen worden gebouwd volgens de hoogste fabricagenormen in de auto-industrie. Dit geeft Kia hoog vertrouwen in de kwaliteit. Daarom krijgt jouw nieuwe Kia de langste garantie in heel Europa.
2. Zorgeloos rijden : Kia is de enige autofabrikant in Europa die jou 7 jaar garantie geeft. Je kunt dus met een gerust gevoel in je auto stappen.
3. Volledige fabrieksgarantie : je krijgt van dag 1 tot dag 2.555 dezelfde dekking*. Jouw 7 jaar garantie is een volledige fabrieksgarantie.
4. Geldig in heel Europa : of je nou in Duitsland, Italië of Nederland bent. De Kia-garantie geldt in heel Europa
5. Uitgebreide dekking : onderdelen én arbeidskosten zijn bij alle aanspraken op de Kia-garantie gedekt (mits originele Kia onderdelen gemonteerd door een Kia-dealer of –reparateur).
6. Lagere gebruikskosten én hogere restwaarde : jij hebt lagere gebruikskosten door de lange garantie en daardoor houd je een hogere restwaarde over.
7. 100% overdraagbaar : de garantie is volledig overdraagbaar op iedere volgende eigenaar. Veel andere merken stoppen al bij 2 jaar. Je kunt hier ook gebruik van maken als je een tweedehands Kia koopt en nog onder de garantietermijn valt

En als klap op de vuurpijl krijg je nog een Kia Familycard. Met alle lotgenoten mag je jawel: Sparen voor verlenging van de Kia Family Card :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

CharlesTucker

Forumguru
Op het moment dat je 10+ jaar met een auto wilt rijden kun je natuurlijk die extra afschrijving voor een nieuwe ook over die 10+ jaar verdelen. Van het feit dat je auto na een jaar al redelijk wat van z'n waarde verloren heeft merk ja natuurlijk niets als je 'm niet wilt verkopen. Dus ik snap de redenering van onze kapitein heel goed, ik zit er zelf ook zo in.

Daarentegen, als je graag regelmatig iets anders rijdt, dan is zo'n forse afschrijving in het begin wel pijnlijk. Maar ook dan kun je in de gelukkige omstandigheden verkeren dat je het je kunt en wilt veroorloven.

Ook de redenatie van @Tees begrijp ik goed, elke euro kun je maar een keer uitgegeven, beetje voorzichtig zijn met de auto levert dan al snel heel veel mogelijkheden op voor andere hobby's. Gelukkig zijn er veel mogelijkheden, kun je kiezen, en hoef je jezelf hier niet te verantwoorden.

Wat Kia betreft, tsja, zo'n begroeting trekt je natuurlijk wel over de streep. En wie wil er nou geen "family-card", die kan naast de familiy-card van Ikea. Ik ben wel benieuwd wat voor geniale marketeers hierachter zitten. Misschien op dezelfde marketing-school gezeten als dat clubje wat de "zaterdag families" bedacht heeft?
 

fanSkoda-VW

Forumguru
En 2e hands... auto's met ervaring...
Tja, heel veel blijken import te zijn. Goedkoper inkopen en tegen een normale NL prijs verkopen. Maar bij t.z.t. inruilen krijg je er dus minder voor terug om reden dat blijvend genoteerd staat bij RDW dat de km stand niet gegarandeerd is. Ook weet je zelden iets over de historie v d auto.
Ik kijk ook nog steeds naar jong gebruikt maar kom door de gewenste accessoires bijna altijd uit bij import.

Grtsss
 

Captain Hook

Forumguru
@ertromp Ik neem aan dat je juich verhaal over Kia sarcastisch bedoeld is? :pieker:

Want dit zijn nou juist de dingen waar ik allergisch voor ben. Al dat marketing gezwets. Waar overigens eigenlijk alle merkjes zich schuldig aan maken.

Terwijl, het kan zo simpel zijn: zeggen wat je doet en doen wat je zegt! Maar dat is heden ten dage een utopie. :wavecry:
 

Tees

Donateur
Die 7 jaar garantie die overdraagbaar is natuurlijk wel interessanter dan de 2 jaar die je op een Skoda krijgt. Maakt idd dat het interessanter is om een jonge occasion Kia te kopen.
 

JeSko

Forumguru
@Captain Hook

In tegenstelling tot onze Duitse en St(e)elantis vrienden zijn de Koreaanse en Japanse merken nog wel echt klantvriendelijk hoor, en 7 jaar garantie is 7 jaar garantie, bij Toyota idem, 10 jaar of 185.000 km, wat gewoon knap is.

Enkele voorbeelden

Collega van me koopt 11 jaar geleden een toen nieuwe Hyundai Tucson, had dat nodig om zijn paarden van met te sleuren, na 7 jaar gaat de Turbo kapot, zonder gemor en zonder gedoe kreeg hij een nieuwe turbo onder garantie. Hij zat eigenlijk 3 weken over de 7 jaar en 150.000 km garantie, maar de dealer deed daar niet moeilijk over omdat hij een goede klant is gebleken.

Ploegbaas van me koopt zo al 30 jaar Toyota, en heeft altijd binnen de garantie termijn effectief zonder gemor zijn garantie gekregen, nu heeft hij in 30 jaar maar één serieus iets voor gehad, wat ook gewoon getuigd van de geleverde kwaliteit, niet voor niets zijn ze bij Toyota zeker genoeg van hun product om 10 jaar te geven.

Collega van mijn vrouw zijn dochter rijd een Toyota, gaat op vakantie in Italië en de auto krijgt stukken onderweg , lokale garage stelt een diagnose en stelt vast dat ze haar vakantie niet kan verder zetten met haar auto. Toyota zorgt ervoor dat er in Italië een vervangwagen klaar staat, op hun kosten, plus Toyota dekt de kosten van het hotel waar de vrouw moest overnachten omdat ze halverwege haar reis was. Zonder gemor en gezeur.

En DAT is service, de auto werd op hun kosten gerepatrieerd naar België, uiteindelijk kon ze hem laten maken maar ze heeft gelijk, met dikke korting, een showroom Yaris gekocht.

Om maar te zeggen, klantgerichte merken bestaan nog, je moet ze enkel in de Japans/Koreaanse hoek gaan zoeken, als fervent Skoda forumlid ga je de moed verliezen door al die VAG dealer horrorverhalen, maar wat verder kijken ( waar jij volgens mij zeker de man naar bent ) richting deze merken kan verfrissend zijn. Zelf merk ik ook dag en nacht verschil in service tussen Mazda en andere eerdere garages.

En neen, het is vast niet altijd rozengeur en maneschijn, maar doorgaans zijn Japaners en Koreanen klantgerichter, redelijker en vriendelijker.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik snap 1 ding niet. Je vindt een EV niet ontwikkeld genoeg (snap ik perfect, staat in zijn kinderschoenen qua technologie, milieuvriendelijkheid, capaciteit batterij, … maar desondanks is de technologie wel al heel toepasbaar voor meer dan 90% van de bestuurders), maar je gaat dat wel zien naar een hybride. Dat is technologie die amper langer bestaat dan een EV. Dat is in mijn ogen een pure fiscale, snel en zo goedkoop mogelijke ontwikkeling. Bewijs daarvan is dat deze wagens geen aangepast chassis hebben en dergelijke. Daarnaast heb je de nadelen van een EV: zwaarder dus duurder in maandelijkse kosten, vervangen van de batterij is reteduur en niemand weet hoe lang zo een batterij van een hybride mee gaat maar je hebt wel niet de grote voordelen van een EV.

Als het dan nog een “overgangswagen” is, zou ik gewoon terug naar een benzine kijken. Dat geeft je meer mogelijkheden en het kan een stuk goedkoper.
 

leon-cupra

Forumguru
@JeSko je generaliseert een beetje te sterk op basis van jouw kennissen. Zie eens op het www. https://nl-be.trustpilot.com/review/toyota.nl?stars=1
Veel ook afhankelijk van de dealer.

Waar je wel een punt hebt, is dat hij Mazda/Hyundai/Toyota de service meestal wat beter is maar dat heeft mijn inziens meer te maken dat deze dealers meestal ook geen mastodonten zijn zoals bij VAG. Je wordt meestal nog geholpen door de zaakvoerder of zijn vrouw of een medewerker die er al 20j werkt. Was zo ook toen ik klant was bij Mazda met mijn MX-5.Ze moeten het ook hebben van mond aan mondreclame en dat bekom je door goede service.
Maar eens ze wat groter komen , krijgen ze ook dezelfde kuren als die mastodonten. Mijn vader is bij een grotere Hyundai dealer ook hard weggelopen omwille van een gebrek aan service/meedenken.
 

CharlesTucker

Forumguru
Precies dat, ik ben ooit eens een keer bij een Toyota dealer naar binnen gelopen, enige tijd rondom een Aygo rondgehangen, eens een deurtje opengemaakt, erin gaan zitten, en na een minuut of 10 weer weggelopen. Geen personeel, verkoper, gezien, en er waren geen andere klanten op dat moment. Dat wekt geen vertrouwen. Tijdens dezelfde zoektocht naar een klein autootje ook bij Kia geweest, een heel andere aanpak, vriendelijk, beleefd, kundig. Maar toch uiteindelijk een Citigo gekocht.

En al eerder verteld, maar zelf heb ik vooralsnog ook alleen positieve ervaringen bij Skoda, zowel verkoop als onderhoud. Bij VW dan weer niet. Kortom, ik denk dat je heel erg afhankelijk bent van de inviduele werknemer waar je mee te maken hebt, en dat geldt zowel voor de Europese als de Aziatische merken.

Verder heb ik ook ooit eens een beetje bij Toyota in Japan in de keuken mogen kijken (R&D afdeling). Dat waren interessante lui, die Japanners, die hun bedrijf en hun klanten uiterst serieus namen. Ook interne opleidingen waren daar prima voor elkaar, veel werd intern geregeld, maar ook de engineers werden geacht hun carriere bij de dealer te beginnen, in contact komen met klanten, dat soort dingen.
 

hemi24

Forumguru
Hij zat eigenlijk 3 weken over de 7 jaar en 150.000 km garantie, maar de dealer deed daar niet moeilijk over omdat hij een goede klant is gebleken.

Ik zou het een gewaardeerde klant noemen, van dergelijke klanten hou je op zich de toko niet draaiende, al kunnen het wel uitstekende ambassadeurs zijn..!
 

JeSko

Forumguru
Ja ik ben een beetje doorgeslagen richting pro Jap @leon-cupra , maar ik hoor dan ook meestal echt goede verhalen, al is dat ook wellicht onbewust selectief. En toch ben ook ik weer aan het rondneuzen in de VAG stal, Skoda, VW, Audi, vind er makkelijk werken aan en de keuze qua velgen zijn tweedehands enorm, veel groter dan in de Japanse maten. Maar goed, ik zoek een oudere auto uit de tijd dat VAG nog wel echt sommige betrouwbare modellen had. VW blijft me trekken maar dat komt puur door de tuning cultuur.

En nu terug on. Mijn zoektocht das iets vr een ander topic eens ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
ik mis enige beleving bij dergelijke auto's. Maar als dat je niet boeit en je gaat voor betrouwbaar, no problem
 
Bovenaan Onderaan