IJskrabber

hemi24

Forumguru
Heb vorige week bij de Lidl zo'n hoes gekocht die ik over de hele auto heen trek.
Volgende morgen eraf halen in de kofferbak en ik rij weg geen last meer van krabben.

Heb ooit eens een oudere man bij de VW dealer zien staan, die ook een hoes had gekocht en op zijn 3 weken oude Polo had gedaan.

Na een nachtje harde windvlagen stond hij met een drup aan z'n neus bij de dealer, omdat z'n auto op sommige delen blank was geschuurd. :icon_smile_dead:

hemi24

Forumguru
Met Rosinfield eens, met dien verstande dat je wel "binnen de lijntjes" moet krabben en niet moet uitschieten zoals mijn vrouw afgelopen winter heeft gedaan. :mad:

Gelukkig iemand met een profesioneel poetsbedrijf in de vriendenkring, die het weer aardig heeft weten op te poetsen! :worshippy:

DoubleJ

Senior Member
[...]Volgende ochtend kun je dan zeker de binnenkant krabben ?
Want je krijgt meer vocht in je wagen dan je denkt !

Tja of je ruiten beslaan aan de binnenkant en zie je nog niets... Zoals ik had vanmorgen...

[...]maar als het voor mocht komen gebruik ik altijd gewoon de voorruit verwarming van binnenuit icm een spuitbus. Gaat nog sneller en geen kans op krassen.

Hmmm nooit de verwarming vol op de ruiten zetten, als er een klein sterretje oid in zit heb je kan dat je ruit klapt of erger wordt. geleerd van de carglass meneer.

Constant

Erelid
Heb ooit eens een oudere man bij de VW dealer zien staan, die ook een hoes had gekocht en op zijn 3 weken oude Polo had gedaan.

Na een nachtje harde windvlagen stond hij met een drup aan z'n neus bij de dealer, omdat z'n auto op sommige delen blank was geschuurd. :icon_smile_dead:
Dan vermoed ik dat hij een dekzeil in plaats van een autohoes heeft gebruikt. Hoe krijgt tie het voor elkaar :shocked:

hemi24

Forumguru
Sorry hoor, maar als ik de auto 's morgen start nadat ik de ruiten heb moeten krabben, duurt het echt wel een tijdje voordat er (veel) warme lucht uit de uitstroomopeningen komt, dus ik heb geen idee wat de carglassmeneer DoubleJ heeft wijsgemaakt...

Kijk als je nou de waterkoker neemt, net na de "ping", kan ik me er iets bij voorstellen!

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, het klopt wel. Heb het ook gehad. Als er een klein sterretje in de ruit zit en je gaat dan in de kou weg en zet warme lucht op de voorruit, dan scheurt ie geheid. Maar daar doe je dan weinig aan, je kunt moeilijk niet gaan rijden tot het weer warm is. Daarom ook zelfs bij het kleinste sterretje meteen laten repareren!

Iceman

Nieuw lid
Nou ik twijfel nog steeds tussen messing en plastic.
Jammer dat er niet meer mensen zijn die ervaring met messing hebben.
Maar weet wel zeker dat ik zo min mogelijk een krabber ga gebruiken.

snel

Actief lid
neem maar een plastic krabber ik heb een messing gebruikt krassen waren als dank hiervoor messing is harder

piair1982

Forumguru
:winkie:Als je nu een half uurtje eerder de auto start en de verwarming heet zet dan hoef je ook niet te krabben

Maar zonder gekheid, een standkachel is eventueel de optie. Wel duur maar bespaart je de krassen....

GJS

Senior Member
Of als je auto vlak bij je huis staat, rol een verlengsnoer uit en zet er een elektrische kachel in, één met ventilator zal het beste werken denk ik, wel een beetje oppassen hoe je hem neerzet.

Noord26

Forumguru
Tja of je ruiten beslaan aan de binnenkant en zie je nog niets... Zoals ik had vanmorgen...

Hmmm nooit de verwarming vol op de ruiten zetten, als er een klein sterretje oid in zit heb je kan dat je ruit klapt of erger wordt. geleerd van de carglass meneer.

Nooit last van gehad. De verwarming is ook niet meteen op temperatuur, maar duurt even. Hetzelfde effect als een standkachel. Hij blaast steeds iets warmere lucht. Totaal niet vergelijkbaar met een warm water over je ruit gooien.

Rosinfield

† In Memoriam
Je hebt er ook alleen maar last van als er al een sterretje in je ruit zit, dan wordt het direct een scheur bij verhitting. Heb het eens gehad, ik dacht nou ja zo'n klein sterretje, ik laat het wel even zitten. En toen idd bij de 1e de beste koude dag en warme lucht op de ruit: krak, een enorme scheur.

E

Ex-lid 2926

Het is vaak het vuil op de ruit dat bij het krabben de krassen veroorzaakt. Een zandkorreltje is keihard. Zit dat korreltje precies onder het schraapvlak van je krabber dan wordt het dus een kras.
Ik gebruik altijd de spuitbus de-icer. Even laten intrekken en dan met met een rubber wisser de ijssmurrie van de ruit trekken.
En bij een laag ijzel heb ik wel eens een keteltje lauw water gebruikt en over het raam laten lopen. Is meteen de kop van de ruitensproeier ontdooid.

pocketware

Nieuw lid
Ja de oplossing zoals me buurman jaren terug deed is ook een die zeker geen krassen oplevert.
Die kwam met een fluitketeltje heet water aangelopen en goot het over zijn raam !
En nog verbasd dat de scheuren er spontaan in klapten, maarr moet toegeven zijn raam was ijsvrij en geen krassen !!

Dus niet doen op deze manier dame (s) en heren

Ik doe het al jaren op deze manier. Het is alleen wel belangrijk dat je geen kokend water gebruikt; maar gewoon water van een graad of 40; dat is warm genoeg. En als het heel hard vriest gewoon wat anti-vries verdunnen met water van 70 graden en dat rustig! gieten over de ramen.

Werkt perfect en meteen geen last meer van een beslagen raam als je wegrijdt!

LenK

Forumguru
Bij getint glas sowieso niet krabben! De getinte coating gaat eraf bij veel krabben en vuile krabbers.
Getinte ramen zijn gemaakt van gekleurd glas. Valt weinig aan weg te krabben.
Jouw opmerking geldt alleen voor met folie beplakte ramen.

Gebruik al jaren ontdooispray. Gemakkelijker dan krabben en geen krassen.

Bart_G

Lid
Het handigste vind ik nog altijd zo'n dekentje over de ruit. Al die de-icing sprays zijn funest voor je waxlaag. Dus als je tijd besteedt aan het waxen van je auto zou ik dat zeker niet gebruiken. En als je je ruiten goed behandelt met een anti-regen-coating vliegt het ijs zo van je ruit :-)

Constant

Erelid
Die anti-regen-coating is tevens aan te raden tijdens winterse omstandigheden omdat sneeuw en pekel dan iets makkelijker van de voorruit verdwijnen tijdens het rijden.

Het allerhandigste vind ik nog de ondergrondse parkeergarage van mijn nieuwe woning! Ik heb al een eeuwigheid niet meer hoeven krabben! :grin:

Bovenaan Onderaan