IJskrabber

Wasmachineman

Forumguru
Ik doe het al jaren op deze manier. Het is alleen wel belangrijk dat je geen kokend water gebruikt; maar gewoon water van een graad of 40; dat is warm genoeg. En als het heel hard vriest gewoon wat anti-vries verdunnen met water van 70 graden en dat rustig! gieten over de ramen.

Werkt perfect en meteen geen last meer van een beslagen raam als je wegrijdt!

Handwarm water! Gebruik ik ook altijd en nooit problemen gehad.

Gieliovd

Forumguru
Getinte ramen zijn gemaakt van gekleurd glas. Valt weinig aan weg te krabben.
Jouw opmerking geldt alleen voor met folie beplakte ramen.

Gebruik al jaren ontdooispray. Gemakkelijker dan krabben en geen krassen.
Ik gebruik die spray ook, maar dat over die waslaag zet me aan het denken... Lekker met die pekel. En ja, drijfgassen....

Het schijnt dat koperen krabbers ook goed zijn maar ik ben zo bang met krassen!! Hoe zit dat nou? Glas harder dan koper?

De winter komt eraan en mijn nieuwe auto ook.... tijd om wat plannen te bedenken ;)

@ Heet water: Kijk maar uit, straks heb je 2 ruiten hahaha...

EdK

Forumguru
Gieliovd: je bent te laat met je reactie.
Lees het draadje DOEG even, dan ben je weer geheel bij !
Je zal verstelt zijn !

Multi1100

Actief lid
Glas is altijd harder dan koper...het schoonkrabben van vuile ramen is het grootste probleem, zand is nl harder dan glas, daarom wordt glas gemaakt van zand..als je geen drijfgassen de lucht in wil jagen, dan is HANDWARM (dus 35-40 grd C) water de oplossing..

Gieliovd

Forumguru
Ik woon op een appartement, dan loop ik niet met die emmer de trap af hahaha.

@Edk: die heb ik gelezen hoor! Doet toch niets af aan het bericht???

Relatie zand - glas is mij bekend ja ;) En vuile ramen ja, vandaar dus mijn angst. Skrieeeeek, kras in je raam.

Multi1100

Actief lid
Dan toch maar een spuitbus dus..overigens, ik heb er geen emmer vol van nodig hoor..een keteltjes half vol werkt ook al, het gaat om het eerste zicht, daarna neemt de blower het wel over:winkie:

Rosinfield

† In Memoriam
Heb het al eerder gezegd, ik zweer bij grafietpoeder. Gewoon voor de vorstperiode op de ruit aanbrengen, even de ruitenwisser aan, spoelen en klaar is kees.

Hallo allemaal, ik heb vanochtend onderstaande tip geplaatst in een ander topic. Werkt op zich ook prima.
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=13531

Zat net even dit topic door te bladeren maar ik heb al jaren een lege 1,5 liter cola fles in de meterkast staan die ik bij hevig bevroren ruiten vul met lauw/warm water en die vervolgens langzaam!! over de ramen heen giet. Wisser erover heen en hopla je kunt wegrijden..

2000-2005 VW Polo --> geen probleem
2005-2006 Volvo v40 --> geen probleem
2006-2008 VW Passat --> geen probleem
2008 - heden Skoda Octavia --> uiteraard :-) geen probleem

:):):) Als ik rij met m'n auto dan is het gemiddeld een km of 200 km per dag dus die auto wordt warm genoeg.. nooit last gehad van vast gevroren rubbers..

Maar goed iedereen doet het op zijn/haar manier: oldskool krabben, een "jas", spuitbussen of zoals ik een fles met lauw/warm water..

Pendragon

Donateur
Ik gebruik ook altijd een plastic krabber, nooit problemen mee. Krassen op de ramen van de deuren komen er toch wel doordat je de ramen open/dicht doet en er zitten zandkorrels tussen/op het raam. Ik heb daar heel vaak op gelet en al bij heel veel auto's dezelfde krassen gezien.

Gieliovd

Forumguru
Ik kreeg net een kerstpakket, en ik heb nu 2 houten krabbers met kunststof driehoek erop en een grote borstel. Luxe ding!!!

Als ie nou nog krabt ook ;)

rweersch

Actief lid
Ik gebruik een combinatie van methodes. Bij "poreus" ijs (zoals vanmorgen) voldoet de krabber prima. Bij dik en vast ijs, zoals aangekoekte gesmolten sneeuw, of bevroren dooiwater, gebruik ik ontdooispray. En die spray zit trouwens in een flesje met een handmatig pompje, dus geen drijfgassen ;) Eigenlijk is het geen echte ontdooispray, maar gewoon pure ruitewisservloeistof (tot -25), dat werkt net zo goed.

Octavia_II

Actief lid
Ik gebruik ook een handpompje met gewoon pure ruitewisservloeistof als "ruitenkrabber", maar na een stuk rijden bevroor de "pap"/vloeistof op de bijrijdersdeurruit toch echt gewoon weer! (Waarbij de ruitenwisservloeistof tot -70C is, verwarming was wel uit)

Deze week de "pap" met een spons van de ruiten afgehaald en hierna geen last meer gehad.

Groet,

CHarlie

WebZa

Nieuw lid
Eerste wat ik doe is de auto starten en de voorruitverwarming activeren.
Na 1 minuutje stap ik uit en kan ik meestal alles zeer makkelijk wegkrabben met de krabber. Nog een minuutje later zie ik vlot door mn voorruit! ;)

Wasmachineman

Forumguru
Ik start de auto nooit vooraf maar gooi gewoon een jerrycan met 5 liter lauw water over mijn ramen en kan gelijk rijden!
Echt, binnen een minuut ben ik met schone ramen vertrokken. Al een jaar of 10 doe ik dit zo. De auto warmt het best op als je gewoon gaat rijden. Van stationair motor laten draaien wordt de auto niet beter van. Stinkt bij mij erg trouwens naar diesel.

Bovenaan Onderaan