Indicator bandenspanning brandt

Hallo,

nieuw hier op dit forum. Rijdt na een audi A4 avant 1.9 Tdi (gestolen:cry::mad:) nu in een Skoda Octavia 1.6 Tdi 2011.
Heb een vraagje waar iemand wellicht een antwoord op heeft:

Sinds vanmiddag brand het bandenspannings lampje op mijn dashbord. Banden zijn allemaal op spanning.
Ik heb niet recent een zomer-winter wissel gedaan. wel ben ik volgeladen naar Italie gereden en heb daarvoor de spanning op de banden aangepast. Nu heb ik ze gewoon weer op 2.2 bar gezet.

Laatst wel de auto een flinke sop-beurt gegeven en de wielen met de hoge-druk schoongespoten (sensor nat??)

Tips en oplossingen? ik hoor ze graag
 

peterrapid

Forumguru
Heb je de sensor al terug ingeleerd op de correcte spanning ? Heb je een knopje voor de bandenspanning te controleren ? Zo ja gewoon 10m rijden en knop ongeveer 10 a 20 seconden ingedrukt houden en dan neemt hij de huidige spanning als referentiespanning.
 

Joske

Forumguru
Heb je de sensor al terug ingeleerd op de correcte spanning ? Heb je een knopje voor de bandenspanning te controleren ? Zo ja gewoon 10m rijden en knop ongeveer 10 a 20 seconden ingedrukt houden en dan neemt hij de huidige spanning als referentiespanning.
Auto op contact zetten en dan knopje ingedrukt houden totdat je akoestisch signaal krijgt is volgens mij de juiste procedure? :)
 

Thokozanoah

Forumguru
Gewoon eerst ff voorstellen in topic Meet & Greet en daarna naar de auto lopen en je indicator resetten......dan lekker op het forum rondneuzen wat je Skoda allemaal voor moois te bieden heeft........welkom :thumbsup:
 

peterrapid

Forumguru
De spanning die je instelt neemt hij dan als referentiespanning dwz als je deze op vb 2.2 zet dan is dat de referentie voor het systeem.
 

hemi24

Forumguru
Inderdaad, ook al trek je alle 4 de ventielen eruit, kun je het systeem gewoon opnieuw in leren met de "set" knop.
 

MarkvdD

Forumguru
Bij Skoda wordt niet de bandenspanning gemeten, maar verschillen in omwentelingssnelheid van de verschillende wielen. Het systeem leest daaruit af of er iets afwijkt in de bandenspanning. Daarom hoeft er ook niet eerst gereden te worden.

Dit lijkt elkaar tegen te spreken ....

Als niet de bandenspanning wordt gemeten dmv een druksensor, maar wel de omwentelingssnelheid van de vier wielen en dan met name of daarin verschil/afwijking zit, dan moet er juist wel gereden worden om het systeem in te leren. Het systeem kan namelijk bij een stilstaande auto geen omwentelingssnelheid meten .... toch ;)
 

Bakkertje

Forumguru
Het standaard bandenspanningscontrole systeem heeft geen sensoren in de ventielen, maar werkt op basis van de ABS sensoren en afwijkingen in de omwentelingssnelheid wordt gemeten.
Je kunt dus rustig met de hogedrukreiniger aan de slag :thumbsup:
 

Wijnand850

Forumguru
@MarkvdD :Het systeem zal er vanuit gaan dat als er gereset wordt er sprake is van gelijke bandenspanning (waarom zou je anders resetten). Als je daarna gaat rijden en er wordt een afwijking geconstateerd gaat het lampje branden. Dus hoezo tegenspraak?
 

MarkvdD

Forumguru
@Wijnand850 , om te kunnen bepalen of er een afwijking wordt geconstateerd zal het systeem eerst een soort nulpunt meting moeten doen. Oftewel, het systeem zal eerst moeten meten wat de omwentelingssnelheden van de verschillende wielen zijn vlak voordat je reset, om vervolgens die waardes in de gaten te kunnen houden. Als daar dan een afwijking wordt geconstateerd kan er een alarm gegeven worden.

Maar als ik je eerdere post nog eens lees (#9) vraag ik me vervolgens af of het systeem de werkelijke waarde meet en in de gaten houdt, of zoals jij schrijft alleen verschillen in de omwentelingssnelheid in de gaten houdt.

Als het laatste het geval is ben ik het met je eens en spreek het elkaar niet tegen.
 

Wijnand850

Forumguru
Het systeem meet inderdaad niet de werkelijke bandenspanning, maar meet alleen de verschillen in omwentelingssnelheid met behulp van de ABS sensoren. Als er verschillen zijn meldt het systeem dat er iets is met de bandenspanning. En dat is niet waterdicht, want een heel enkele keer krijg ik weleens een melding terwijl er niets aan de hand is.
 

Bakkertje

Forumguru
Het is zeker niet waterdicht, maar de keren dat ik inderdaad een lekke band had (of bij de winterbandenwissel was de spanning afwijkend door de bandenboer), heeft het systeem altijd gewerkt bij mijn O2 en S2.
 

Bakkertje

Forumguru
Dat was bij mij ook vaak het geval. Ik reed daarom meestal direct naar de tango om de spanning volgens het boekje in te stellen. Daarna even resetten en klaar..
 

Joske

Forumguru
direct aan de tango om de spanning
argentine-tango.jpg


GEWELDIG :D
 
Bovenaan Onderaan