Indicator bandenspanning brandt

ertromp

Forumguru
Die kosten zal echt een kwestie van tijd worden dat het goedkoper zal worden. Airbags of ABS en veel andere zaken waren vanwege kosten eerst ook een accessoire.

Levensduur batterij zal naar ik aanneem en de techniek er van volg alleen maar beter en verlengd worden ende batterij zelf steeds kleiner.

Over enkele jaren zal het indirecte systeem steeds meer naar de achtergrond verdwijnen verwacht ik
 

CDK

Forumguru
persoonlijk zou ik ook liever de exacte spanning aflezen in de boordcomputer, het huidige indirecte systeem geeft wel eens onterecht meldingen, denk aan de anwb drivers training laatst in de kombaan, ook daar ging bij mij het bandenspanningslampje branden terwijl ik toch echt geen platte band had. Wat @Joske aal aangaf, exacte parameters zijn wenselijker en de kosten zullen omlaag gaan als het gemeengoed wordt zoals @ertromp al opmerkte.
 

Blackokkie2

Forumguru
Plus dat als je met een platte band wegrijdt hij het de eerste paar honderd meter niet opmerkt. Gelukkig merkte ik het vorig jaar na 75 meter wel op.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Mijn ervaring is dat met de lagere bandenseries en stuurbekrachtiging het steeds lastiger wordt om het te merken met rijden. Waar ik vroeger met de 'gewone' banden van 80% hoog, het al merkte als een band een lagere spanning had, is het me bij de huidige lagere banden toch gebeurd dat ik het tijdens het rijden niet gemerkt heb (het lichte trekken tijdens het rijden, weet ik aan de harde zijwind, windkracht 6 of 7). Ook bij zachte banden, eigenlijk altijd óf gemerkt met oppompen, óf op het oog gezien bij het instappen.
 

Michel

Forumguru
Vandaag ging bij mij de melding af dat ik een lekke band zou hebben. Ik heb eerst visueel de banden geinspecteerd (niets te zien) en later de bandenspanning gemeten. De waarden liepen niet dusdanig uit elkaar dat het leek alsof een band leeg zou lopen. Ik houd het voor nu even goed in de gaten.
 

oco1979

Forumguru
Die tps ventielen zijn gevoelig in de wntermaanden om te breken als je wil bijblazen,pas daarvoor op TIP.
 

Michel

Forumguru
@Corne, het verschil in bandendruk tussen links/rechts en voor/achter was zeer minimaal (0,05 bar), dus ik kan het signaal ook niet verklaren. Inmiddels heb ik alweer een paar honderd kilometer gereden en heb ik geen waarschuwing meer gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Wijnand850

Forumguru
Gister brandde het lampje bij onze O2 ook. Rechts achter bleek 0,2bar minder druk te hebben dan de rest. Ik heb 'm weer op druk gebracht en nu is even afwachten of er sprake is van een lek. Het systeem werkt echt, want zonder was het mij niet opgevallen.
 

auriga

Forumguru
Van de week een lekke band gehad, merkte dat ie op de velg bonkte toen ik over een drempel reed, maar geen bandenspanningsmelding...
Nadat er een nieuwe band was gemonteerd, kreeg ik een melding, na enkele km buitenweg.

Oorzaak is de werking van dit systeem, het gaat via dezelfde pulsgevers die ook de abs /esp aanstuurt. Op een rechte weg worden de pulsjes van elk wiel geteld. Als een band zacht is, zakt hij wat in, wordt de wielomtrek kleiner en zullen er meer pulsjes van dit wiel komen dan van de andere wielen, en volgt er een melding.
Bij bochten zijn er altijd onderlinge verschillen (omwentelingen) en werkt het systeem dus niet.

Er zitten dus geen druksensoren in de wielen zoals bijvoorbeeld bij Nissan.
 

Cordoba

Forumguru
@auriga Je verhaal klopt niet helemaal, al is de redenering wel goed. Het systeem gaat namelijk uit van veranderingen in de verhouding van de pulsjes. Als je op de ene as bijna versleten banden hebt, en op de andere as nagelnieuwe banden, dan heb je dus standaard al een verschil tussen beide assen. Door de reset na het monteren van de nieuwe banden, weet de auto dat dit 'zo hoort', en zal geen waarschuwing voor lage bandenspanning geven. Als vervolgens één van de nieuwe banden wat afloopt, is het dus mogelijk dat deze 'lekke' band niet de meeste pulsjes genereert, maar wel een waarschuwing voor de bandenspanning oplevert.
 
Bovenaan Onderaan