Indicator bandenspanning brandt

Maggy

Forumguru
Als de indicator aangaat, en er is niks mis met de banden, dan kan er wat anders aan de hand zijn...
Recentelijk ging het lampje bij mijn auto ook aan; een vastlopende achterrem! Idd maakt die een omloopverschil, dus lampje aan. Kijk dus even verder als er ogenschijnlijk niets aan de hand lijkt te zijn
 

ertromp

Forumguru
De nieuwe S3 krijgt wel een systeem met sensoren in de banden (op de binnenkant velg)
Dit systeem monitoren per band de realtime druk en stuurt de druk in psi of bar draadloos door aan een ontvanger die weer in de boordnetmodule opgenomen is waarbij je in de MFD of op het MIB systeem de werkelijke druk kunt aflezen.
Is zelfs verplicht nu op nieuwe automodellen. In Amerika al veel gebruikelijker dat systeem en op de VW's daar al jaren gemeengoed
 

Cordoba

Forumguru
Amai, met zulke druksensoren moet je óf een kilo lood tegenover je ventiel plakken om te balanceren, of je moet speciale velgen hebben waar al een soort contragewicht voor deze sensoren in is verwerkt (en heb je dus een probleem als je velgen van een willekeurige velgenfabrikant wil monteren).

Signaal overdracht, hoe werkt dat dan in dit geval @ertromp ?

Overigens bij de huidige versie van de 'bandenspanningscontrole' via de ABS-sensoren, kan je ook een signaal krijgen na een bandenwissel door verschil in slijtage van de banden, met de set voor het andere seizoen (dus andere verschillen in rotatiesnelheid voor de vier wielen).
 

Joske

Forumguru
Plus dat er in die spullen een batterij moet? Zwaar zijn ze niet denk ik maar balancering zal uiteraard nodig zijn.
 

Cordoba

Forumguru
Duidelijk Erik, ik dacht nog even dat er misschien een electromagnetisch signaal of iets dergelijk werd gegenereerd. (je kunt overigens mogelijk een accu/batterijtje in het zendertje opladen via bijvoorbeeld een signaal wat je bijvoorbeeld vanaf de remklauw uitzend). Een dergelijke manier van contactloos opladen wordt bijvoorbeeld ook gebruikt bij BHV-piepers voor bedrijven. De accu is dan een standaard oplaadbare batterij, maar daar is een spoeltje omheen gewikkeld, om zo de accu op te laden.
 

andrehj

Forumguru
De nieuwe S3 krijgt wel een systeem met sensoren in de banden (op de binnenkant velg)
Dat wist ik nog niet. Waar heb je dat gelezen?

Is zelfs verplicht nu op nieuwe automodellen.
Zo had ik het niet begrepen. Volgens mij was het zo dat een bandenspanningscontrolesysteem verplicht is op nieuwe modellen, maar dat de fabrikanten zelf het principe (direct via een druksensor, of indirect via de ABS-sensoren) mogen kiezen.
Ik zal eens goede bron proberen te vinden.
 

ertromp

Forumguru
Je hebt gelijk @andrehj dat zowel de directe als indirecte systemen mogen volgens de Europese richtlijn.
Hopelijk gaat ook hier de regelgeving om naar het Amerikaanse model en wordt ook hier in de toekomst alleen gebruik gemaakt van die sensoren die in VW en Audi producten al meer gebruikt worden. Die sensoren zijn een stuk betrouwbaarder dan de uitkomst die via de ABS sensoren
 

andrehj

Forumguru
Toch vind ik het systeem via de ABS-sensoren goed genoeg. Het waarschuwt op tijd bij een lekke band, en kost niets (alleen een knopje). De benodigde hardware zit al in elke auto, je voegt eigenlijk alleen wat software toe.
Het systeem met de sensoren is veel duurder en gevoeliger voor storing. Bovendien maakt het bandenwissels veel duurder.
 

Cordoba

Forumguru
Een ander nadeel van de druksensoren: ik kan me zo voorstellen, dat als je over een steen, of een smal randje rijdt, er zeker bij een wat zachtere of lagere band kans is dat je de sensor raakt, en ik betwijfel of ie daar tegen bestand is.
 

ertromp

Forumguru
Groot voordeel direct systeem tov het indirecte (ABS sensoren) en de reden waarom dit bijvb in Amerika verplicht is: bestuurder onafhankelijkheid.
Een systeem middels de ABS sensoren moet je bij wijzigingen altijd handmatig resetten en je zult als bestuurder altijd zelf het bewustzijn moeten hebben om banden ook alle vier op de juiste spanning te zetten als je bijvult.
De marge in zo'n systeem middels de ABS sensoren is 20 tot 30% wanneer pas melding volgt en die met de sensoren kan al reageren op een drukverschil van 0,06bar! Een te lage bandenspanning wat dus meer kans heeft bij een indirect systeem heeft tot gevolg een hogere slijtage en natuurlijk de veiligheid gaat achteruit

Zie hier nogmaals de sensor op de velg:

Reliable_TPMS_Sensor_1945_1.jpg

Een steen ?? Lage band??? Zie waar de sensor ligt: ver onder de velgrand. En pas als de band geheel leeg is zul je de sensor wellicht raken.

Waarom maakt het bandenwissels duurder??? :pieker: Het zit niet aan de band vast of zo hoor.

Ook zal het systeem veel goedkoper worden natuurlijk want dit soort elektronica wordt gewoon steeds meer gemeengoed in de moderne auto.
Wie had 5 jaar geleden gedacht dat een front assist camera al op een Citigo zou zitten bijvoorbeeld.
 

Skoda-MAN

Forumguru
@ertromp Een nadeel van de directe spanninsmeting Is dat de sensor toegewezen is aan de plaats van het wiel. Even een wielen wissel van voor naar achter kan dus niet zonder opnieuw een toewijzing uit te voeren. Mogelijk dat je dit in een of ander menu van het auto systeem zelf kan doen.
Complete setjes winterbanden worden behoorlijk duurder vanwege de extra sensoren.
Vroegah hadden wij geen meetsystemen en gaf je een schop tegen de band voor je ging rijden, het aantal lekke banden was groot en ook klapbanden kwamen regelmatig voor.
Het nieuwe systeem van drukmeting kan ook een klapband niet voorspellen = gevaar.
Ik ben heel blij met de huidige technische mogelijkheden en omarm de controle systemen op mijn O3.
De vraag is of het steeds geavanceerder moet en op het gevaar af steeds meer schijn veiligheid in te bouwen.
Of kopen wij de ontwikkelingsdrift van de elektronica specialist en de doorgedraaide regelgeving :pieker:
 

Skoda-MAN

Forumguru
Aanvulling, auto's met een Android systeem kunnen mogelijk met een ventieldopjessysteem werken, ik zag zo'n systeem voor de smartfoon € 160,-- en die kan je dan ook voor de winterbanden gebruiken.
 

ertromp

Forumguru
@ertromp Een nadeel van de directe spanninsmeting Is dat de sensor toegewezen is aan de plaats van het wiel. Even een wielen wissel van voor naar achter kan dus niet zonder opnieuw een toewijzing uit te voeren. Mogelijk dat je dit in een of ander menu van het auto systeem zelf kan doen.
Complete setjes winterbanden worden behoorlijk duurder vanwege de extra sensoren.
Vroegah hadden wij geen meetsystemen en gaf je een schop tegen de band voor je ging rijden, het aantal lekke banden was groot en ook klapbanden kwamen regelmatig voor.
Het nieuwe systeem van drukmeting kan ook een klapband niet voorspellen = gevaar.
Ik ben heel blij met de huidige technische mogelijkheden en omarm de controle systemen op mijn O3.
De vraag is of het steeds geavanceerder moet en op het gevaar af steeds meer schijn veiligheid in te bouwen.
Of kopen wij de ontwikkelingsdrift van de elektronica specialist en de doorgedraaide regelgeving :pieker:

Ook die positie is geen issue bij originele VAG TPMS sensoren mits gekozen wordt voor de high versie. Die kun je dus uitwisselen van voor en naar achter en van links naar rechts
 

Joske

Forumguru
Bandenwissel maakt niet uit maar velgenwissel uiteraard wel ;)

Anderzijds stel ik huidig systeem soms in vraag. Actuele druk zou ik interessanter vinden. (Als parameterfreak zijnde :D )
 

andrehj

Forumguru
Waarom maakt het bandenwissels duurder??? :pieker: Het zit niet aan de band vast of zo hoor.
De batterij in de sensor heeft een beperkte levensduur van zo'n 6 a 7 jaar. En die batterij niet te wisselen, omdat deze volledig ingeseald zit. Dus moet je een nieuwe sensor+ventiel aanschaffen. Zo'n sensor kost bij de dealer over de honderd euro waardoor voor mij een bandenwissel (mijn banden gaan ook ongeveer zo lang mee) dus meer dan twee keer zo duur wordt.
Bovendien moet je ook nog zo'n set aanschaffen voor je winterwielen, die daarmee dus ook veel duurder worden.

Gelukkig is er nog Ebay, daar gaan de sensoren momenteel zo'n 140 euro per vier in de verkoop. Maar het blijft voor een doorsneegebruiker die een jaar of 5 a 7 met zijn banden doet een prijsverhoging van 140 euro bij een bandenwissel.
 

Cordoba

Forumguru
@ertromp Erik, ik had eigenlijk het idee dat deze sensoren boven de velgrand uit zouden komen, maar als ik jouw foto zie met de sensor gemonteerd op de velg lijkt dat reuze mee te vallen. Aan de andere kant is het lastig inschatten hoe sterk een band vervormd tijdens het rijden bij de verschillende belastingen. Super-slomotions uit de Formule 1 geven wat dat betreft wel een mooi beeld, hoe sterk banden soms kunnen vervormen (ja ik ben me ervan bewust dat de F-1 hele aparte banden heeft en totaal andere maten en belastingen, maar aan de andere kant ken ik geen soortgelijke beelden van auto's die dichter bij een normale straatauto staan. Mogelijk dat er vergelijkbare beelden uit de Rally-wereld zijn, misschien dat @Hetzer dat weet.
 
Bovenaan Onderaan