Ingeruild

Mark

Banned
Wat wil je, de auto kost in NL ongeveer 9000 euro. Haal daar eens de BTW en BPM vanaf hou je ongeveer 5600 euro over. De winst van de dealer, importeur en de fabriek. Het arbeidsloon van de mensen die die Dacia in elkaar schroeven. Wat er dan over blijft kun je uitgeven aan spullen voor die auto van te maken. Dan is het logisch dat je daar niet eerste klas spullen voor kunt kopen. Ik vind het knap dat men het voor elkaar krijgt.
De goedkoopste versie kost hier in België ongeveer 8500€, dan heb je letterlijk een blik op 4 wielen met een stuur paar stoelen erin en een 1.4 moter'tje.
Daar wil ik persoonlijk ook niet mee rondrijden, al krijg ik de wagen gratis.
De uitvoering waar ik mee rijd is met alle toeters en bellen, deze toeters en bellen worden ook gebruikt bij renault in de Clio, Senic, Laguna, Kangoo en Megane (en waarschijnlijk bij nog een paar modellen).
Dus minderwaardig materiaal is het zeker niet, men spaart juist uit op werkuren en omdat men gaat schoppen bij Renault.
Een dealer heeft op een Dacia haast ook geen marge, de enigste winst die ze hebben is op de verkoop van opties die ze achteraf in hun garage kunnen plaatsen.
 

Gieliovd

Forumguru
schoppen bij Reanult?
*schopt wel tegen Renault*
SHOPPEN, WINKELEN, SPULLEN HALEN

Pfff read between the lines mate.

VanderP, ben ik met je eens! Dat bedoel ik ook maar!

Bahco vergelijking gaat niet helemaal op. Het is nou niet zo dat je wiellagers er met 1000 kilometer uitrollen zoals bij de Gamma :D
 

Desperado

Forumguru
Pfff read between the lines mate.
Jaja........dat snap ik ook nog wel en doe ik ook mate.
Excuus dat ik was vergeten om er zo'n achterlijke smiley bij te zetten :grin: die duidelijk maakt dat ik probeer leuk te zijn :2133:
En tegen Renault schop ik, net als tegen Frod en Slopel.
Tegen Dacia daarentegen niet, prima woggie voor een goeie prijs, alleen het is niet mijn model.
Maar dat is een kwestie van smaak.
 

Gieliovd

Forumguru
Leuke uitvoering wel! Hoog wannabe gehalte natuurlijk maar dat mag de pret niet drukken!

Ah, snap ik dat ook weer Felicia-Peter. Tja die "achterlijke" smiley's zijn het enige medium om op internet een "mood" uit te drukken.
 

Desperado

Forumguru
Ik weet het, en maak er ook maar dankbaar gebruik van :xyxthumbs:
Leuk probeersel, ik zou hem bijna mooi gaan vinden.
 

van_der_P

Senior Member
De goedkoopste versie kost hier in België ongeveer 8500€, dan heb je letterlijk een blik op 4 wielen met een stuur paar stoelen erin en een 1.4 moter'tje.
Daar wil ik persoonlijk ook niet mee rondrijden, al krijg ik de wagen gratis.
De uitvoering waar ik mee rijd is met alle toeters en bellen, deze toeters en bellen worden ook gebruikt bij renault in de Clio, Senic, Laguna, Kangoo en Megane (en waarschijnlijk bij nog een paar modellen).
Dus minderwaardig materiaal is het zeker niet, men spaart juist uit op werkuren en omdat men gaat schoppen bij Renault.
Een dealer heeft op een Dacia haast ook geen marge, de enigste winst die ze hebben is op de verkoop van opties die ze achteraf in hun garage kunnen plaatsen.

In grote lijnen ben ik het met je eens. Maar ik heb het niet over minderwaardig spul dat is het ander uiterste. Het zijn nette matrialen maar niet van de zelfde mooie en hoogwaardige kwaliteit, als we wellicht gewend zijn in een personenauto
 

jellejawa

Nieuw lid
Roomster versus Dacia

Erg jammer dat je tot de keus bent gekomen de Roomster weg te doen voor een Dacia.
Wij zochten een nieuwe auto en gingen kijken bij de Dacia vanwege zijn prijs. Proefrit gemaakt, verder niets mis met de Dacia, rijdt goed, net afgewerkt. Maar zoiets is natuurlijk een eerste indruk. We reden toen nog een Felicia en waren toevallig voor onderhoud bij de Skoda dealer. Roomster bekeken, was even wennen aan het model, even gezeten, geroken. Mochten deze ook meteen meenemen naar huis voor een proefrit.
Offerte gehad met inruil. Uiteindellijk voor de Roomster gekozen om de betere inruil op de Felicia. Dacia dealers ruilden 2000 euro minder in, bij 2 dealers geweest. Dat was een een stuk minder verschil in prijs. De Dacia is ook een grotere en zwaardere wagen, maar wat binnenruimte en inhoud betreft niet krapper dan de Dacia. Grote voordeel van de Roomster is dat de achterstoelen simpel zijn te verwijderen en in de Dacia niet. Dus stuk grotere auto, maar niet meer binnenruimte. Maar de doorslag voor ons waren de gordijn airbags achterin. Die heeft Dacia niet en zijn ook niet leverbaar. Tenslotte ben je toch ook zuinig op je kinderen.
En daarnaast, het aparte model van de Roomster. Dan laat je zien dat je voor jezelf een auto koopt en niet om wat de buurman heeft.
Veel plezier overigens met de Dacia. KOm ze af en toe tegen, maar ben toch blijer met de Roomster. Alleen het brandstofverbruik valt wat tegen. Maar dat van de Dacia is ook niet denderend.


Na lang wikken en wegen word de Roomster ingeruild voor een Dacia Logan MCV.
Vermits ik een firma wagen heb werd de Roomster enkel nog gebruikt voor uitstapjes en weekendtrips.
En op dat gebied viel de wagen voor mij tegen, koffer is te klein (met 2 honden erin zit hij vol) en ook het motervermogen was niet voldoende om met de caravan op de Ardense secundaire wegen te rijden.
Voor mij zou het handiger zijn om terug een stationwagen te hebben met iets meer motervermogen, tussen de 1600 en 1800cc en minstens 100pk (benzine).
Vermits ik graag bij Skoda was gebleven ben ik nog gaan informeren voor een Octavia I 1.6 benzine (deze voldeed volledig), maar was toch iets te hoog gegrepen.
Met een paar opties erbij kwam het kostenplaatje tegen de 17000€.
Nog gaan zien bij Opel voor een Combo maar dit sloeg helemaal tegen, voor een kale versie valt de prijs mee, maar voor elke extra optie moet je bij betalen en toen bleek dat er ook nog voor het rijklaar maken 100€ werd aangerekend heb ik vriendelijk bedankt.
Zo ben ik bij Renault/Dacia beland, éérst nog wat getwijfeld maar nadat ik het internet had afgezocht en haast enkel maar positief nieuws leesde over de mcv heb ik besloten deze te kopen.
De lage aanschafprijs heeft natuurlijk ook meegespeeld, hij komt om en bij 4000€ goedkoper uit tegenover de Octavia I.
 

Mark

Banned
Brandstofverbruik van de Dacia valt best mee, op de snelweg bij 120 heb ik een verbruik van 7 à 8 l/100km.
Bij korte ritten, koude moter en stadsverkeer loopt het verbruik op naar 9 à 10 l/100km.
De wagen is flink wat zwaarder en plomper tegenover de Roomster, bij het trekken van een caravan heb ik rekening gehouden met een verbruik van 10 à 12 l/100km.
Bij de Dacia/Renault dealer kreeg ik voor mijn Roomster net de zelfde prijs die ik bij Skoda ook kreeg, bij Opel kreeg ik iets meer voor mijn wagen.
 

Mark

Banned
Even verder borduren op dit draadje en een klein verslagje neerzetten over de Dacia MCV;

Intussen zijn op de teller de 10000 kilometers zoals verwacht probleemloos gepasseerd, enkel de garage/dealer een bezoekje moeten brengen voor het vervangen van een ruitenwisserarm (geplooid door mijn fout en niet meer goed af te stellen).
Een maandje geleden is de wagen omgebouwd naar LPG, daar ook reeds ruim 1000 kilometers op gereden en het verschil op benzine of LPG is enkel voelbaar aan de pomp als je afrekend.
Afgelopen zomer zijn we met de wagen en de (kleine) caravan naar Spanje getrokken, nooit gedacht dat ik zoveel spullen kon meenemen waar het me opviel dat de wagen ondanks de flinke belading amper in zijn veren ging hangen.
Het trekken van de caravan ging probleemloos, de grote hitte buiten werd binnen mooi in de hand gehouden door de airco.

Roomster vs Dacia;
Van mijn Roomster was ik steeds zeer tevreden, wel heb ik een paar keer bij de dealer gestaan voor afwerkings problemen (o.a. stootlijsten deuren) bij de MCV was dit niet het geval.
Lakkwaliteit, Roomster was metaalkleur de MCV heeft dit niet, vind ik bij alle 2 de wagens evengoed.
Binnen straald de Roomster meer luxe uit dan de MCV, daar is het soberder door het meer gebruik van hard plastiek (dat wel redelijk goed tegen een stootje kan en goed te onderhouden is).
Het dashboard (meters en knoppen) zit bij beide wagens goed, bij de MVC zitten wel de verwarmings/ventillatie knoppen iets te laag voor een vlotte bediening tijdens het rijden bij de Roomster miste ik vooral een temp. meter voor het koelvloeistof.
Rijden doen de wagens perfect, met de Roomster kon wel sportiever worden gereden maar op slechte wegen vind ik de ophanging van de MCV beter.
De remmen van de Roomster waren beter, al vond ik dat ze soms te direct aangrepen, die van de MCV komen rapper in ademnood.
De moter van de Roomster was wel hoorbaarder dan de MCV binnenin, al moet bij die laatste ééns je richting de 120 gaat ook de radio een standje hoger.
Als werkpaard viel de Roomster mij tegen, daar gaat de MCV met alle lof lopen.
Zowel de MCV als de Roomster waren gekeurd voor het trekken van een aanhanger met een mtm van 750 kg, na het plaatsen van de LPG instalatie is de MCV ivm gewijzigde wetgeving wel gekeurd op zijn max. te trekken aanhangergewicht (1300kg.)
Behalve dat de Roomster het moeilijk had om een caravan op een helling in beweging te krijgen, de MCV doet dit spelersgewijs enkel opletten dat je de pk's niet te fel loslaat, viel ook het lage max. gewicht dat op de trekhaak mag rusten tegen.
Bij de Roomster was dit 50kg, bij de MCV is dit 75kg en dit geeft toch een heel ander verschil voor het laden en rijden met de caravan.
Ook het max. aanhanger gewicht dat je ongeremd mag trekken verschilt bij bijde wagens maar liefts 200kg, bij de Roomster was dit 450kg bij de MCV is dit 650kg.

Zoals ik hier reeds vermelde in dit topic is het moeilijk om echt de verschillen op te sommen, de Roomster en Dacia zijn echt 2 verschillende wagens.
Intussen is ook de MCV phase II op de markt, voor een echt vergelijk moet je deze eigenlijk vergelijken met een Octavia I.
 

jellejawa

Nieuw lid
Hallo Mark,

OP zich niet verkeerd die Dacia. Hebben wij als gezin ook in proef gereden. Maar mijn vrouw vond de auto maar niks, te lomp. Maar wat wij erg belangrijk vonden waren de gordijn airbags achterin de Roomster. KInderen vervang je tenslotte niet zomaar. WAs de 5000 Euro meer ons wel waard. Dacia heeft dat niet.
Dus was de strijd snel beslecht. En 105 pk, die heb je hier in NL niet nodig.
Nu in 10 maand 15000 km en de eerste beurt verder. Nog steeds erg tevreden. Op 1 dag pech in Tsjechie na dan. Maar perfect geholpen via de Skoda hulpdienst. Roomster werd van de camping gehaald en 1 dag later keurig teruggebracht. Alleen de communicatie was wat minder vanwege de taal. Game over, was het enige wat de monteur wist uit te brengen. dat was even slikken. Uiteindellijk was het een storing in een of ander printplaatjeding voorin bij de motor. Keurig geholpen zonder 1 cent te moeten betalen. Als dank een set goedkope originele ruitenwissers gekocht bij het garagebedrijf en een set spatlappen voor en achter. staat heel stoer. Helft van wat je hier betaald.

jelle

Even verder borduren op dit draadje en een klein verslagje neerzetten over de Dacia MCV;

Intussen zijn op de teller de 10000 kilometers zoals verwacht probleemloos gepasseerd, enkel de garage/dealer een bezoekje moeten brengen voor het vervangen van een ruitenwisserarm (geplooid door mijn fout en niet meer goed af te stellen).
Een maandje geleden is de wagen omgebouwd naar LPG, daar ook reeds ruim 1000 kilometers op gereden en het verschil op benzine of LPG is enkel voelbaar aan de pomp als je afrekend.
Afgelopen zomer zijn we met de wagen en de (kleine) caravan naar Spanje getrokken, nooit gedacht dat ik zoveel spullen kon meenemen waar het me opviel dat de wagen ondanks de flinke belading amper in zijn veren ging hangen.
Het trekken van de caravan ging probleemloos, de grote hitte buiten werd binnen mooi in de hand gehouden door de airco.

Roomster vs Dacia;
Van mijn Roomster was ik steeds zeer tevreden, wel heb ik een paar keer bij de dealer gestaan voor afwerkings problemen (o.a. stootlijsten deuren) bij de MCV was dit niet het geval.
Lakkwaliteit, Roomster was metaalkleur de MCV heeft dit niet, vind ik bij alle 2 de wagens evengoed.
Binnen straald de Roomster meer luxe uit dan de MCV, daar is het soberder door het meer gebruik van hard plastiek (dat wel redelijk goed tegen een stootje kan en goed te onderhouden is).
Het dashboard (meters en knoppen) zit bij beide wagens goed, bij de MVC zitten wel de verwarmings/ventillatie knoppen iets te laag voor een vlotte bediening tijdens het rijden bij de Roomster miste ik vooral een temp. meter voor het koelvloeistof.
Rijden doen de wagens perfect, met de Roomster kon wel sportiever worden gereden maar op slechte wegen vind ik de ophanging van de MCV beter.
De remmen van de Roomster waren beter, al vond ik dat ze soms te direct aangrepen, die van de MCV komen rapper in ademnood.
De moter van de Roomster was wel hoorbaarder dan de MCV binnenin, al moet bij die laatste ééns je richting de 120 gaat ook de radio een standje hoger.
Als werkpaard viel de Roomster mij tegen, daar gaat de MCV met alle lof lopen.
Zowel de MCV als de Roomster waren gekeurd voor het trekken van een aanhanger met een mtm van 750 kg, na het plaatsen van de LPG instalatie is de MCV ivm gewijzigde wetgeving wel gekeurd op zijn max. te trekken aanhangergewicht (1300kg.)
Behalve dat de Roomster het moeilijk had om een caravan op een helling in beweging te krijgen, de MCV doet dit spelersgewijs enkel opletten dat je de pk's niet te fel loslaat, viel ook het lage max. gewicht dat op de trekhaak mag rusten tegen.
Bij de Roomster was dit 50kg, bij de MCV is dit 75kg en dit geeft toch een heel ander verschil voor het laden en rijden met de caravan.
Ook het max. aanhanger gewicht dat je ongeremd mag trekken verschilt bij bijde wagens maar liefts 200kg, bij de Roomster was dit 450kg bij de MCV is dit 650kg.

Zoals ik hier reeds vermelde in dit topic is het moeilijk om echt de verschillen op te sommen, de Roomster en Dacia zijn echt 2 verschillende wagens.
Intussen is ook de MCV phase II op de markt, voor een echt vergelijk moet je deze eigenlijk vergelijken met een Octavia I.
 
Bovenaan Onderaan