Even verder borduren op dit draadje en een klein verslagje neerzetten over de Dacia MCV;
Intussen zijn op de teller de 10000 kilometers zoals verwacht probleemloos gepasseerd, enkel de garage/dealer een bezoekje moeten brengen voor het vervangen van een ruitenwisserarm (geplooid door mijn fout en niet meer goed af te stellen).
Een maandje geleden is de wagen omgebouwd naar LPG, daar ook reeds ruim 1000 kilometers op gereden en het verschil op benzine of LPG is enkel voelbaar aan de pomp als je afrekend.
Afgelopen zomer zijn we met de wagen en de (kleine) caravan naar Spanje getrokken, nooit gedacht dat ik zoveel spullen kon meenemen waar het me opviel dat de wagen ondanks de flinke belading amper in zijn veren ging hangen.
Het trekken van de caravan ging probleemloos, de grote hitte buiten werd binnen mooi in de hand gehouden door de airco.
Roomster vs Dacia;
Van mijn Roomster was ik steeds zeer tevreden, wel heb ik een paar keer bij de dealer gestaan voor afwerkings problemen (o.a. stootlijsten deuren) bij de MCV was dit niet het geval.
Lakkwaliteit, Roomster was metaalkleur de MCV heeft dit niet, vind ik bij alle 2 de wagens evengoed.
Binnen straald de Roomster meer luxe uit dan de MCV, daar is het soberder door het meer gebruik van hard plastiek (dat wel redelijk goed tegen een stootje kan en goed te onderhouden is).
Het dashboard (meters en knoppen) zit bij beide wagens goed, bij de MVC zitten wel de verwarmings/ventillatie knoppen iets te laag voor een vlotte bediening tijdens het rijden bij de Roomster miste ik vooral een temp. meter voor het koelvloeistof.
Rijden doen de wagens perfect, met de Roomster kon wel sportiever worden gereden maar op slechte wegen vind ik de ophanging van de MCV beter.
De remmen van de Roomster waren beter, al vond ik dat ze soms te direct aangrepen, die van de MCV komen rapper in ademnood.
De moter van de Roomster was wel hoorbaarder dan de MCV binnenin, al moet bij die laatste ééns je richting de 120 gaat ook de radio een standje hoger.
Als werkpaard viel de Roomster mij tegen, daar gaat de MCV met alle lof lopen.
Zowel de MCV als de Roomster waren gekeurd voor het trekken van een aanhanger met een mtm van 750 kg, na het plaatsen van de LPG instalatie is de MCV ivm gewijzigde wetgeving wel gekeurd op zijn max. te trekken aanhangergewicht (1300kg.)
Behalve dat de Roomster het moeilijk had om een caravan op een helling in beweging te krijgen, de MCV doet dit spelersgewijs enkel opletten dat je de pk's niet te fel loslaat, viel ook het lage max. gewicht dat op de trekhaak mag rusten tegen.
Bij de Roomster was dit 50kg, bij de MCV is dit 75kg en dit geeft toch een heel ander verschil voor het laden en rijden met de caravan.
Ook het max. aanhanger gewicht dat je ongeremd mag trekken verschilt bij bijde wagens maar liefts 200kg, bij de Roomster was dit 450kg bij de MCV is dit 650kg.
Zoals ik hier reeds vermelde in dit topic is het moeilijk om echt de verschillen op te sommen, de Roomster en Dacia zijn echt 2 verschillende wagens.
Intussen is ook de MCV phase II op de markt, voor een echt vergelijk moet je deze eigenlijk vergelijken met een Octavia I.