Inleren DSG ???

foobalicious

Senior Member
Dag allemaal,

over een tijdje krijg ik mijn nieuwe leaseauto. En deze zal uitgerust zijn met een DSG bak. Nu heb ik mensen horen spreken over het inleren van de DSG. Ik kan me voorstellen dat de software van de DSG controller gaat proberen zijn schakelgedrag aan te passen aan je rijstijl. Maar van de andere kant, dat lijkt me ook een continu proces. Dus in hoeverre moet ik rekening houden met dit inleergedrag (qua rijstijl) tijdens de eerste x aantal kms?

M.a.w. kan ik door rustiger te rijden tijdens de eerste x aantal kms de auto minder 'gretig' maken bijv.? Of omgekeerd?
 

Olavio

Senior Member
Na vakantie (goed doorrijden op Duitse autobahn) merk ik wel degelijk verschil met het rijden in woon-werkverkeer elke week. Ook een goede lange rit in NL geeft een andere beleving. Kan ook inbeelding zijn, maar goed 'zo voel ik het'.
 

peterrapid

Forumguru
Dit aanleren van de DSG is mij ook een raadsel want in het begin van de auto rijdt je automatisch rustiger om hem in te rijden, daarna wat gretiger maar ik moet zeggen dat de DSG continu wat inleert lijkt het mij. Als ik veel autosnelweg doe dan schakelt hij vroeger op en als ik er eens sportief tegen aan ga past hij zich ook aan. Dus zoals de anderen al reeds zeggen gewoon je ding doen zoals jij het wil DSG past zich wel aan.
 

spikehome

Forumguru
Heb nu 3 maanden dsg.
Kan nog steeds niet aan het schakelgedrag wennen.
Dus flipper ik veel handmatig.
Daarom had ik natuurlijk geen dsg hoeven nemen.
Ik wilde er privé 4jaar mee doen maar de ergernis moet zo niet blijven.
Zomervakantie met vouwwagen afwachten.

Maar dit inleren geloof ik niet
 

foobalicious

Senior Member
Heb nu 3 maanden dsg.
Kan nog steeds niet aan het schakelgedrag wennen.
Dus flipper ik veel handmatig.
Daarom had ik natuurlijk geen dsg hoeven nemen.
Ik wilde er privé 4jaar mee doen maar de ergernis moet zo niet blijven.
Zomervakantie met vouwwagen afwachten.

Maar dit inleren geloof ik niet


Wat valt je dan precies tegen aan het schakelgedrag?
 

spikehome

Forumguru
Schakelt bij rustig rijden te laat op.
En schakelt ook veel te laat terug.
Als je doorrijd gaat het wel.
Stand S niet geprobeerd.
 

ertromp

Forumguru
Schakelt bij rustig rijden te laat op.
En schakelt ook veel te laat terug.
Als je doorrijd gaat het wel.
Stand S niet geprobeerd.
Dat wordt een behandeling door de DSG dokter / TVS engineering.
Zie http://www.skodaforum.nl/forum/i/na...ember-tvs-engineering-bv-varsseveld-nl.25976/


Houd je gewoon aan het inrijdadvies voor je motor, uit je boekje:


Motor inrijden


Gedurende de eerste 1.500 kilometer moet de motor worden ingereden. Gedurende

deze periode beslist de rijstijl over de kwaliteit van deze inrijprocedure.

Gedurende de eerste 1 000 kilometer adviseren wij, met maximaal 3/4 van het

toegestane motortoerental te rijden, niet met volgas te rijden en niet met een

aanhangwagen te rijden.

Bij 1 000 tot 1 500 kilometer kan de motorbelasting tot het maximaal toegestane

motortoerental worden opgevoerd.
 

CDK

Forumguru
@spikehome, kom naar de nazomer meeting op 5 september en neem een kortingsvoucher mee naar huis voor een DSG aanpassing zoals jij het wenst.
 

CDK

Forumguru
@spikehome, geen enkel probleem hoor het is allemaal VAG, je bent lid en dat volstaat, er komt ook al iemand met een Seat en zélfs een moderator met een Ford ;) Je bent welkom!
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
@spikehome
Ik weet niet welke motor je hebt met je DSG.
Ik heb een 1.4TSi. Ik rij in D-stand en hou het meestal rustig.
De DSG schakelt telkens zo op dat hij bij de volgende versnelling ineens op het toerental van max. koppel (1500rpm) zit. In de lagere versnellingen maakt hij dus net iets meer toeren, kan wel zo'n 2000rpm zijn zoals je schrijft, in de hogere versnellingen schakelt hij dan weer vroeger op. Maar in elk geval komt hij telkens uit in de hogere versnelling op 1500rpm.
Enkel als het net zo'n twijfelgeval is en je blijft iets te lang op bv. 1700rpm in derde, dan zal hij toch na verloop van tijd opschakelen naar vierde en dan komt hij op zo'n 1400rpm uit.
Ik vind dat wel prima, altijd op vol koppel rijden is ook zowat het zuinigste.
 

Darkside

Forumguru
Ook ik ondervindt geen problemen met het schakelgedrag bij rustig rijden.
Hij kan behoorlijk laag in de toeren rijden. Maar hij schakelt gewoon netjes op bij idd zo'n 2100 a 2200
Wat prima is. Aangezien de koppel vanaf ongeveer 1600 beschikbaar is. Is schakelen bij 1700 a 1800 volgens mij ook niet wenselijk.

Wat ik wel vind dat beter zou moeten is dat hij juist eerder schakelt bij vol gas geven.
Daar trekt ie te veel door vind ik.
Hoe dan ook. 4 heerlijke DSG jaren gehad in de vorige auto. En nu 4 heerlijke maanden in de huidige auto.
En DSG staat wederom op de verlanglijst voor de volgende auto.
 

widojo

Actief lid
Zoals hierboven al genoemd is eerder schakelen niet wenselijk omdat de motor dan terugvalt in een (te) laag toerental.
Mooie van de DSG vind ik, en moet zeggen dat ik daar wel even aan moest wennen, is dat je het moment van schakelen kunt beïnvloeden met je gaspedaal. Wanneer je bijvoorbeeld snel van je plek wilt, gewoon stevig gas geven en vervolgens gaspedaal geleidelijk iets loslaten. Auto blijft dan netjes versnellen maar schakelt vervolgens eerder op. Dat is echt een verschil met een automaat van oude stempel waar je te maken hebt met schakelen op redelijk vaststaand toerental en/of gebruik van kick-down.

En van inleren moet je je niets aantrekken, gewoon rijden zoals je wilt. Je merkt bijvoorbeeld wel dat wanneer je een lange rit super zuinig en rustig hebt gereden en daarna juist agressiever de DSG wat anders,lees minder vloeiend, reageert.

@spikehome. Wat mij opvalt in jouw onderschrift is het gemiddelde verbruik van 1 op 20, dat is in mijn ogen echt superzuinig en verklaart denk ik ook waarom je vindt dat de DSG te traag is met schakelen.
 

spikehome

Forumguru
@widojo
De vorige handgeschakelde 1.2 reed ik zuiniger mee ook in de inrij periode.
Ben van mening dat ik zelf beter de tijd stippen (lees anticiperen) met schakelen kan kiezen dan de dsg dat doet.
Die ziet geen vekeers situaties geld ook voor de acc een beetje al ik daar wel redelijk tevreden over ben.
Het is een privé auto en ben een rustige rijder mijn 205gti tijdperk is al lang geleden.
Verder is mijn verbruik zo laag omdat ik veel 80km wegen rijd en dan is he verbruik echt super laag.
 

Darkside

Forumguru
Ja op 80 wegen is hij idd lekker zuinig.
En een bak die anticipeert op verkeer is er nog niet. Ben wel benieuwd hoe een SAT bak werkt btw.
 
Bovenaan Onderaan