Haderach
Senior Member
Je kiest tussen de tellers de olietemperatuurmeter. Zolang deze niet boven de 85 graden aangeeft, ga je niet hoger dan 3500 a 4000 toeren. Dit zou ik aanhouden ook na het inrijden. Snelheid varieren, dus geen cruise control gebruiken en op lange snelwegritten de snelheid ook varieren, in Nederland niet moeilijk met al die verschillende limieten.
Als je meer dan 500 km hebt gereden dan kun je met een hete motor incidenteel wel eens wat meer toeren maken, maar niet tot de redline, je wilt ook geen luie auto toch? Vanaf 1000 km kun je vaker door tot 4500 a 5000 toeren met een warme motor. Na 1500 mag hij op zijn donder hebben, mits warm. Ik rijd nu nog de olie eerst warm, boven 85 a 90 graden, voordat ik boven de 4000 toeren ga. Vergeet ook niet de motor even te laten draaien voordat je hem uitzet na het rijden, zeker als je straks wat harder hebt gereden. En zet in hemelsnaam de start-stop uit, als je van de snelweg komt en onderaan de afrit zet je wagen de motor uit, dan is dat zeker heel slecht voor je turbo.
En met jouw auto ga je hard zat bij 3500 toeren, geloof me. De dsg6 kan inderdaad meer koppel hebben, 350 Nm is voor een (aangepaste) dsg7 wel het matje. De dsg7 is wel iets soepeler dan de dsg6 vind ik, wat minder heftige overgangen tussen versnellingen, als je een beetje vermogen op de bak zet.
Bedankt voor alle info, deze richtlijnen ga ik volgen. Start stop heb ik sowieso de pest aan. De laatste KM kan ik sowieso al niet hard rijden, dus ik wacht momenteel een seconde of 5 voor ik afleg zodat de turbo eerst kan uitlopen. Is dit genoeg of raad je aan van langer te laten 'uitbollen'?