inrijden van een Skoda Octavia

edy

Nieuw lid
Mensen,

Ik heb gisteren na een periode van 16 weken eindelijk m'n nieuwe lease-auto opgehaald. een gechiptuned Skoda Octavia DSG BE 1.9 TDI !!!:D:D

Op het forum zijn er verschillende dingen geschreven voor wat betreft inrijden. Alleen ik word er niet echt wijzer van.

Volgens het instructieboekje moet je de eerste 1000 km max 3/4 v.d max. toerental rijden en tot van 1000 tot 1500 km opbouwen naar maximale toerental. Vroegah hoorde ik wel eens... 'je moet lekker fel inrijden, want de auto wordt daar pittiger van'.....je hoort ook wel eens 'volgens het instructieboekje rijden hoor, anders mag je elke 3000 km een liter olie bijvullen'

Ik ben geinteresseerd in jullie ervaringen en advies mbt het inrijden.

Alvast bedankt.
Gr.
Edy
 
Mensen,

Ik heb gisteren na een periode van 16 weken eindelijk m'n nieuwe lease-auto opgehaald. een gechiptuned Skoda Octavia DSG BE 1.9 TDI !!!:D:D

Op het forum zijn er verschillende dingen geschreven voor wat betreft inrijden. Alleen ik word er niet echt wijzer van.

Volgens het instructieboekje moet je de eerste 1000 km max 3/4 v.d max. toerental rijden en tot van 1000 tot 1500 km opbouwen naar maximale toerental. Vroegah hoorde ik wel eens... 'je moet lekker fel inrijden, want de auto wordt daar pittiger van'.....je hoort ook wel eens 'volgens het instructieboekje rijden hoor, anders mag je elke 3000 km een liter olie bijvullen'

Ik ben geinteresseerd in jullie ervaringen en advies mbt het inrijden.

Alvast bedankt.
Gr.
Edy


inrijden doe je je auto best volgens dat instructieboekje. zo ga je er het langs plezier aan hebben. na die 1500km rij je'm best af en toe hard aan de grens (als ie goed warm gelopen is hé, niet direct na het starten). zo wordt hij ook "pittig" genoeg. Na verloop van tijd, een diesel inrijden is niet gedaan na 1500km. Ik heb het zo gedaan met mijn O1 1,9tdi die net verkocht is, die had 317.000km en de motor draaide nog steeds even prettig als in het begin.
 

SkodaMan

Actief lid
Met wisselend toerental rijden is aan te raden. Op de snelweg kun je om de paar minuten je snelheid veranderen bijvoorbeeld om later specifieke toerentalresonanties te voorkomen.
 
Mensen,

je hoort ook wel eens 'volgens het instructieboekje rijden hoor, anders mag je elke 3000 km een liter olie bijvullen'

Ik heb hem volgens het boekje ingereden en hij verbruikt toch 1 liter olie op 10.000 Km. Dus daar moet je het niet voor doen. Doe het gewoon om lang plezier te hebben van je wagen. Misschien hoeft dat niet voor een lease-wagen maar jouw opvolger zal er plezier aan hebben. En inderdaad niet sleuren tot in de hoge toeren bij koude (eerste 15-20 minuten of dito Km) motor.

Succes d'ermee.
 

MadDog2K

Actief lid
En inderdaad niet sleuren tot in de hoge toeren bij koude (eerste 15-20 minuten of dito Km) motor.

15-20 km staat gelijk aan 15-20 mins voor een koude motor ?
Ik heb me altijd al afgevraagd wanneer een motor nu 'warm' is...

En wat is een (te) hoog toerental bij koude motor ?
Alsin ... waar loopt de grens, bijv. boven 3000rpm ?
 
15-20 km staat gelijk aan 15-20 mins voor een koude motor ?

Het is uiteraard geen exacte wetenschap maar ik ga er van uit dat je niet naast de autosnelweg woont waar je onmiddellijk aan 120/uur kan rijden. Beter is je te houden aan die 15-20 minuten denk ik.
Alhoewel, als je motor veel stationair draait die eerste 20min wordt hij ook al niet echt warm. Gewoon rustig de eerste 20 minuten niet boven de 2500-3000. Zo deed ik het. Of dat goed is zullen we misschien binnen een jaar of acht weten.
 

MadDog2K

Actief lid
Bedankt voor de tip :)
Komt zeker van pas als m'n O2 komt in Oktober :)

Overigens... de snelweg zit ik met zo'n 5 minuten op, alleen 120 mag niet (*kuch*)
 
Ik heb hem volgens het boekje ingereden en hij verbruikt toch 1 liter olie op 10.000 Km...

Dat zegt niets! Een auto hoort olie te verbruiken. Anders is er iets niet goed. Er blijft namelijk altijd olie aan de zuigerwand zitten die tijdens de verbranding mee verbrandt. Deze verdwijnt daardoor natuurlijk! Vandaar dat je regelmatig moet controleren en indien nodig bij moet vullen. Zodra je meer dan 1 liter per 1000km moet bijvullen is er echt iets aan de hand.
In het begin zal de auto meer olie verbruiken omdat de cilinderwand "gepolijst" wordt door de zuigerveren. In de tussentijd blijft er olie in de groefjes zitten die mee verbrandt.
 
Bij mijn O2 1.9 maakt de motor 2500 toeren als ik 120 per uur rijdt in vijfde. Daar kan je dus niet veel verkeerd mee doen denk ik.
 
@ Fotopeerke,
Olie verbruik is normaal, maar met de huidige olien en technieken is het heel gewoon dat auto's niet meer dan een halve of hele liter per 30.000 km verbruiken, zoals velen hier op dit forum ook hebben (ikzelf ook). VAG schijnt echter nogal grote toleranties aan te houden waardoor sommigen een erg groot verbruik hebben. Dit staat helemaal los van het inrijden. Inrijden is inderdaad erg goed als je overmatige slijtage aan lagers/bussen en zuigerveren wil voorkomen.
 

Dutch4x4

Senior Member
En inderdaad niet sleuren tot in de hoge toeren bij koude (eerste 15-20 minuten of dito Km) motor.

Warmrijden is inderdaad net zo belangrijk als inrijden. Die eerste 15 km of 15 minuten moet je zo zien: whichever comes first. Als je binnen de 15 minuten die 15 km bereikt, rij je snel genoeg om de motor goed warm te hebben. Haal je die 15 km niet in een kwartier, dan rij je door tot je een kwartier hebt gereden.
 

Roel

Lid
Warmrijden is inderdaad net zo belangrijk als inrijden.

Niet alleen voor de motor, maar zeker ook voor de turbo!

Buiten de hoge toeren is het ook verstand om niet gelijk in lage toeren vol op het gaspedaal te trappen (ondanks het feit dat je snel opschakelt).
 

Dutch4x4

Senior Member
En voor de duidelijkheid: warmrijden is altijd belangrijk, niet alleen tijdens de inrijperiode...

Idem voor Roels advies om niet vanuit te lage toeren hard op te trekken en zo de motor te hard aan het werk te zetten.
 

Rayzman

Actief lid
Dat in lage toeren doortrekken is toch het "Nieuwe" rijden wat zo gepromoot wordt? Lekker als dat slecht voor je auto is.
 
Dat in lage toeren doortrekken is toch het "Nieuwe" rijden wat zo gepromoot wordt? Lekker als dat slecht voor je auto is.

Dat nieuwe rijden is sowieso niet zo goed, als je de methode echt hanteerd, rij je constant met toerentallen ònder de koppelkromme en de ideale 'schone toerentallen'.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik heb het idee als ik dat doe ik steeds te vroeg opschakel en de motor steeds doodvalt. Juist de 1.4 16v moet je redelijk door trekken in toeren om lekker te rijden. Pas vanaf 4.000 rijdt íe lekker. Het lijkt me voor de verkeersveiligheid ook niet goed als ik steeds zo langzaam rij voor íe weer op toeren is.
 

Dutch4x4

Senior Member
Dat in lage toeren doortrekken is toch het "Nieuwe" rijden wat zo gepromoot wordt? Lekker als dat slecht voor je auto is.

Inderdaad. :D

In de campagne voor het nieuwe rijden zegt men dan ook wijselijk dat moderne motoren dit 'aankunnen' en niet dat het goed voor ze is...
 

Roel

Lid
Inderdaad. :D

In de campagne voor het nieuwe rijden zegt men dan ook wijselijk dat moderne motoren dit 'aankunnen' en niet dat het goed voor ze is...

Neem hierin wel mee, dat met het "downsizen" (kleinere cylinderinhoud, gecombineerd met een turbo) samen met een intelligent motormanagement, het maximale koppel op een steeds lager wordend toerental wordt bereikt.
De nieuwe 1.4 TFSi van VW waarvan MHI, het bedrijf waar ik werk, de turbo produceert, bereikt het maximale koppel van 200Nm al bij 1500 tpm (en houdt dit vol tot 4000 tpm).
Dit is de huidige trend in het benzinemotoren gamma (samen met de hybride motoren natuurlijk) en maakt het "nieuwe" rijden een stuk makkerlijker te realiseren. Maar op z'n tijd moet het oude rijden ook nog kunnen: Blazen met die turbo:rockon:
 
Bovenaan Onderaan