Ik ga aanstaande vrijdag mijn fonkelnieuwe Octavia Combi 1.6 MPI met LPG ophalen
. Betreffende het inrijden lees ik vooral veel over diesels.
Zijn er ervaringen met het inrijden van benzine (met LPG) motoren? Ik neem aan dat het instructieboekje en de verkoper mij ook wat gaan vertellen, maar de echte kenners zitten natuurlijk hier :grin:
Instructieboekje zal niks in staan over LPG. Dit is een aftermarket product.
Over inrijden zijn de meningen extreem verdeeld, en dat zal altijd zo blijven. Hier stikt het ook van de topics over dit onderwerp.
De ene zegt in het begin rustig aan met de toeren, niet een bepaalde snelheid blijven rijden, varieren met de toeren enz....
De andere zegt inrijden? Dat is onzin! Gewoon rijden zoals je hem altijd zult gaan rijden vanaf moment 0, dat maakt allemaal niks uit!
Weer een andere zegt, de enige goede manier om een motorblok in te rijden is door hem goed door te trekken in de toeren, flink het gas erop, dan wordt de auto het minst lui en slijt de cilinderwand het best samen met de zuiger(veren) zodat er ook geen olieverbruik ontstaat.
Een bijgaande statement is dat alle motorblokken in de fabriek ook al flink worden getest door ze flink te belasten over het gehele toerengebied.
Maar ja, wat is de juiste mening?
Ik zou persoonlijk er voor kiezen om de eerste 500 of 1000 km rustig aan te doen met het voetje, rijden op benzine en niet op gas, of dit pas doen als de auto goed warm is. Niet als een mietje gaan rijden met maximaal 2500 toeren, maar ook niet de rode grens gaan opzoeken.
Ik denk dat je het blok zo het meest de kans geeft om lekker op elkaar in te slijten.
Het meest belangrijke is gewoon om het blok goed warm te laten worden.
Dit is met diesel nog belangrijker ben ik van mening.
Maar ja, het is allemaal subjectief. Je kunt het wel onderbouwen, maar dat is ook subjectief.