inrijden van een Skoda Octavia

ad5000

Actief lid
Gewoon lekker inrijden dus.... d.w.z. warmrijden en niet te hoge toerentallen tijdens het warmrijden. Hogere toerentallen als hij warm is kan best maar je moet ook weer niet overdrijven.

Mijn auto heeft na de inrijdperiode van ongeveer 2500 km nu 14500 km gereden en verbruikt in zijn geheel geen olie.
 

Rallye

Forumguru
Denk het niet heh, dit gaat over MOTOREN niet over auto's :D

Eh: "Although the examples shown here are motorcycle engines,
these principles apply to all 4 stroke engines:

Street or Race Motorcycles, Cars, Snowmobiles, Airplanes & yes ...
even Lawn Mowers !!"

Wellicht gelden de principes niet voor Diesels (het is een Amerikaanse site), maar bovenstaand citaat lijkt me wel duidelijk. Overigens heb ik zelf het instructieboekje gevolgd.
 

EdK

Forumguru
Gewoon het instructieboekje aanhouden !!
En bij elke rit eerst je motor op temperatuur laten komen !! Dat houdt dus net in dat als je temperatuurmeter 90 graden aangeeft dat je blok op temperatuur is zoals menig mens denkt !!
Dit is de temperatuur van je koelvloeistof en niet van je olie en daar gaat t juist om !! Die moet namelijk op temperatuur komen om zijn werking naar behoren te doen, dus als olie nog koud is en je gaat al blazen dan krijg je hierdoor extra slijtage aan je blok !!
 
Dan zouden ze m.i. voor menig mens beter een indicatie geven op het dashboard dat de olie het warm genoeg heeft om te blazen. Toch wel belangrijke info, en dan heb je dat natte vinger werk van 'zoveel km' of 'zoveel minuten' niet meer nodig om te weten of je blok comfortabel ligt te bakken.
 
Dat water wordt echt niet vanzelf warm. Door de wrijving in de motor warmt eerst de olie op waarna het water wordt opgewarmd door de warme motor. Er zit zelfs een thermostaat in het systeem die het koelwater maar voorbij de radiator zal sturen als het voldoende opgewarmd is. Anders zou je motor in de winter helemaal niet warm worden (of waarom dacht je dat ze vroeger de radiator afplakten met papier of iets dergelijks bij vrieskou)
Dus: water warm = olie minstens even warm.
Nu kan het wel zijn dat de olie gerust een pak heter mag worden dan het koelwater, maar of je daar dan ook echt op moet wachten?
 

Rallye

Forumguru
Dus: water warm = olie minstens even warm.

Ik mis de olietemperatuurmeter (annex oliepeilmeter) uit mijn 206 GTI vreselijk en kan uit ervaring met die auto zeggen dat de watertemperatuur veel sneller naar de juiste waarde loopt dan de olietemperatuur. Water- en olietemperatuur zijn dus niet hetzelfde, laat staan dat je kunt zeggen dat de olie op de juiste temperatuur als de watertemperatuur dat is.
 

EdK

Forumguru
Dus: water warm = olie minstens even warm.

Ben bang wat je hier zegt niet echt opgaat !!
Zoals je al zelf vermeld heeft het koelvloeistof circuit een tempmeter en een afsluiter naar de radiator en die gaat temperatuurgestuurd open waarna de radiator in het circuit mee gaat doen !!
De functie van olie is nog steeds een smerende functie van de nokkenassen / kleppen en het tandwielgebeuren in je motorblok.
De carterpan is het reservoir van je olievoorraad en die zit onderin het motorblok. Doordat de olie als pre heeft het smeren van de onderdelen kun je niet met een tempgestuurde klep de olie toevoer regelen zoals je koelvloeistof.
De carterpan heeft deels de functie om de temperatuur van de hete olie aftevoeren en houdt dus ook de olie koel op moment dat je de eerste kilometers gaat rijden.
Daarom mag je van mij gerust meteen met een koude motor gaan blazen maar raadzaam is het zeker niet omdat de olie zeker nog niet op temperatuur is als de koelvloeistof dat wel is, met als gevolg dat de kans groot is dat je overmatige slijtage krijgt.
Daarom wordt als vuistregel aangehouden dat de olie na een 15 a 20 km normaal rijden en belasten pas goed op temperatuur is om zijn werking goed te doen.
 

Roel

Lid
Warmt olie dan zoveel trager op dan water? Of ligt de bedrijfstemperatuur van motorolie een stuk boven de 90°C?

De temperatuur van olie ligt inderdaad hoger, dan die van water.
Olie direct in contact staat met motoronderdelen; het koelsysteem alleen contact via leidingen (gesloten systeem).

Verder zijn ook de druk en samenstelling van de vloeistof van invloed op de temperatuur: het kookpunt van water zal boven de 100 graden komen te liggen, naarmate de druk toeneemt. Het kookpunt van motorolie is veel hoger en kan in vloeibare vorm dus veel heter worden, voordat het gaat koken (en verbranden).
 
Water warmt sneller op dan olie, olie houdt de warmte langer vast.
Daar berust 't principe van de warmtewisselaar op bij bvb. vrachtwagens.
Het snellere warme water zorgt ervoor dat de olie door warmteuitwisseling sneller opwarmt(auto komt vlugger op bedrijfst°)
 
Water warmt sneller op dan olie, olie houdt de warmte langer vast.

Dit verhaal is niet waar.

Warmte opname ( cq. afgifte ) van een (vloei)stof berust op de soortelijke warmte van deze stof en wordt uitgedrukt in J/(kg.K), m.a.w. hoeveel energie ( Joule ) heb je nodig om 1 kilogram van deze stof 1 graad Kelvin te doen stijgen.

Olie ≈ 2000 J(kg.K)
Water 4186 J(kg.K)

Dit betekent dus dat olie 2 x sneller warm wordt dan water onder dezelfde condities ! In het geval van een motor kan je koelvloeistof en olie niet met elkaar vergelijken, aangezien deze twee niet onder dezelfde omstandigheden ( druk ) worden verwarmd.

De forumleden die een Climatronic hebben, kunnen hun olie temperatuur uitlezen in de temperatuur indicator van de Climatronic. ( Is al eens een draadje geweest met Tips & Tricks voor de O2 )

Uiteraard moet je gewoon even geduld hebben totdat je motor op temperatuur is.
Een mens heeft toch ook tijd nodig om wakker te worden, op te staan en koffie te drinken voordat-ie het mannetje ( of vrouwtje ) is :koffie:
 
Warmtewisselaar
In een warmtewisselaar bevindt zich een ruimte waar de motorolie doorheen stroomt en een ruimte waar de koelvloeistof van de motor door heen stroomt. Deze twee ruimtes zijn volledig gescheiden van elkaar, alleen de warmte-overdracht tussen deze twee ruimtes is zeer groot. Het doel hiervan is om de motorolie te verwarmen met de koelvloeistof wanneer de motorolie nog niet op bedrijfstemperatuur is en wanneer de motorolie te heet dreigt te worden om deze te koelen met de koelvloeistof.

Uit:motorvoertuigentechniek
 

L-X

Lid
Ik ga aanstaande vrijdag mijn fonkelnieuwe Octavia Combi 1.6 MPI met LPG ophalen :cheer:. Betreffende het inrijden lees ik vooral veel over diesels.

Zijn er ervaringen met het inrijden van benzine (met LPG) motoren? Ik neem aan dat het instructieboekje en de verkoper mij ook wat gaan vertellen, maar de echte kenners zitten natuurlijk hier :grin:
 

joergarms

Senior Member
Wij hebben vroeger een groot aantal auto's op lpg gehad. Omdat LPG schraler is dan benzine, zou het verstandig zijn om de eerste paar 100 km lekker op benzine te rijden, misschien wel 1000 km. Kwaad kan dat nooit. Een motorblok is uiteindelijk voor benzine gebouwd, dus laat 'm daar ook mee inlopen.
Verder qua toerentallen, de eerste 1000 km rustigaan, niet boven 2/3 van z'n max toerental. Vergelijk een automotor met het menselijk lichaam, iemand die nooit heeft hardgelopen en van het één op het andere moment een marathon gaat lopen legt hoogstwaarschijnlijk het loodje. Daarom, geef de motor de kans om alles lekker in te draaien.
Daarna zul je er veel plezier van hebben, hij loopt soepeler, verbruikt minder tot nauwelijks olie en loopt niet zo rauw.

Succes!!
 

Fabia

† In Memoriam
In het begin veel varieren in snelheid, geen cc gebruiken. Dat is mij verteld toen ik mijn nieuwe Fabje ging ophalen.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik ga aanstaande vrijdag mijn fonkelnieuwe Octavia Combi 1.6 MPI met LPG ophalen :cheer:. Betreffende het inrijden lees ik vooral veel over diesels.

Zijn er ervaringen met het inrijden van benzine (met LPG) motoren? Ik neem aan dat het instructieboekje en de verkoper mij ook wat gaan vertellen, maar de echte kenners zitten natuurlijk hier :grin:
Instructieboekje zal niks in staan over LPG. Dit is een aftermarket product.

Over inrijden zijn de meningen extreem verdeeld, en dat zal altijd zo blijven. Hier stikt het ook van de topics over dit onderwerp.

De ene zegt in het begin rustig aan met de toeren, niet een bepaalde snelheid blijven rijden, varieren met de toeren enz....

De andere zegt inrijden? Dat is onzin! Gewoon rijden zoals je hem altijd zult gaan rijden vanaf moment 0, dat maakt allemaal niks uit!

Weer een andere zegt, de enige goede manier om een motorblok in te rijden is door hem goed door te trekken in de toeren, flink het gas erop, dan wordt de auto het minst lui en slijt de cilinderwand het best samen met de zuiger(veren) zodat er ook geen olieverbruik ontstaat.

Een bijgaande statement is dat alle motorblokken in de fabriek ook al flink worden getest door ze flink te belasten over het gehele toerengebied.

Maar ja, wat is de juiste mening?

Ik zou persoonlijk er voor kiezen om de eerste 500 of 1000 km rustig aan te doen met het voetje, rijden op benzine en niet op gas, of dit pas doen als de auto goed warm is. Niet als een mietje gaan rijden met maximaal 2500 toeren, maar ook niet de rode grens gaan opzoeken.

Ik denk dat je het blok zo het meest de kans geeft om lekker op elkaar in te slijten.

Het meest belangrijke is gewoon om het blok goed warm te laten worden.

Dit is met diesel nog belangrijker ben ik van mening.

Maar ja, het is allemaal subjectief. Je kunt het wel onderbouwen, maar dat is ook subjectief.
 

Steve

Senior Member
Hmm als ik dit verhaal zo lees weet ik het ook niet meer.

Q: What is the most common cause of engine problems ???
A: Failure to:
Warm the engine up completely before running it hard !!!

Q: What is the second most common cause of engine problems ???
A: An easy break in !!!
 
Bovenaan Onderaan