inrijden van een Skoda Octavia

Gieliovd

Forumguru
Wat zijn de 2 belangrijkste redenen voor motorproblemen?
- Niet goed warmrijden voor hem op zijn donder te geven,
- Ingereden met een te zachte hand.

Lijkt me duidelijk spreken voor zijn mening (schrijver).
 

Roel

Lid
Een bijgaande statement is dat alle motorblokken in de fabriek ook al flink worden getest door ze flink te belasten over het gehele toerengebied.

Dat is dus niet zo. Bij sommige motorenfabrieken wordt nog maar 1 op de 10 motoren getest.
En je wilt niet weten hoe de auto's van de lopende band worden gereden, vanwege de tijdsdruk (starten en trappen maar, op weg naar de parkeerplaats: diverse keren zelf getuige van geweest).
 

Rallye

Forumguru
Hmm als ik dit verhaal zo lees weet ik het ook niet meer.

Q: What is the most common cause of engine problems ???
A: Failure to:
Warm the engine up completely before running it hard !!!

Q: What is the second most common cause of engine problems ???
A: An easy break in !!!

Wat begrijp je niet? Je kunt de motor toch opwarmen zonder te voorzichtig te zijn, terwijl je hem ook niet te hard laat lopen?
 

Steve

Senior Member
Wat begrijp je niet? Je kunt de motor toch opwarmen zonder te voorzichtig te zijn, terwijl je hem ook niet te hard laat lopen?
Hmm was niet helemaal duidelijk volgens mijzelf en de rest :)

De Q en A die ik zelf heb gepast is me prima duidelijk.

Het ging me vooral om het feit dat de een dus zegt dat inrijden niet hoeft en de ander zegt van wel.
En dan nog eens het verhaal van die website die zegt dat je helemaal niet langzaam hoeft in te rijden (nadat je auto uiteraard op temperatuur is).

Excuses dat ik niet helemaal duidelijk was.
 

GRoel

Lid
Toch is het instructieboekje heel duidelijk. De eerste 1000km niet meer dan 3/4 van het maximale toerenaantal. Dan tot 1500 km opvoeren tot het maximale toerental (ca 6500 tpm), maar het gaspedaal niet volledig indrukken.

GRoel
 

L-X

Lid
Dank voor alle reacties!

Omdat LPG schraler is dan benzine, zou het verstandig zijn om de eerste paar 100 km lekker op benzine te rijden, misschien wel 1000 km. Kwaad kan dat nooit. Een motorblok is uiteindelijk voor benzine gebouwd, dus laat 'm daar ook mee inlopen.

Van de leasemaatschappij/m'n werkgever mag ik de eerste 1000 km ook benzine tanken met m'n tankpas, dus bovenstaande gaat zeker gebeuren. Hoef ik de gastank zelf dan dus nog niet 'in te rijden'? Even testen lijkt me wel goed, toch?

Wat betreft de cruise control geldt hetzelfde: zou sporadisch gebruik (testen) wel kunnen?

Over het toerental: over het algemeen ben ik wel een schakelaar tussen de 2500 en 3000 toeren. Tot z'n max trek ik een auto eigenlijk nooit... volgens mij haal ik dat met m'n eigen Peugeot 306 1.8 (ook LPG) nog niet eens bij een inhaalactie tot 140 in z'n 4? Is dat voor het inrijden na de eerste 1000 km wel goed om juist eens te doen?
 

Gieliovd

Forumguru
De gasinstallatie even testen lijkt me altijd verstandig ja. Om het nou "in te rijden" lijkt me niet echt van toepassing.

De gedachte achter geen cruise control gebruiken is dat je met de cruise control heel snel kilometers achter elkaar de motor op hetzelfde toerental laat draaien op dezelfde snelheid, en dat wil je dus niet!!

Testen weer geen enkel probleem.

Als een blok eenmaal warm is een lekker een beetje ingelopen dan kan het echt geen kwaad hem soms eens lekker diep door te halen. Dan wordt hij ook niet al te lui. Das weer een mening.
 
De gasinstallatie even testen lijkt me altijd verstandig ja. Om het nou "in te rijden" lijkt me niet echt van toepassing.

De gedachte achter geen cruise control gebruiken is dat je met de cruise control heel snel kilometers achter elkaar de motor op hetzelfde toerental laat draaien op dezelfde snelheid, en dat wil je dus niet!!

Testen weer geen enkel probleem.

Als een blok eenmaal warm is een lekker een beetje ingelopen dan kan het echt geen kwaad hem soms eens lekker diep door te halen. Dan wordt hij ook niet al te lui. Das weer een mening.
Ik rij de eerste 1000 km niet boven de 3000 rpm en daarna langzaam aan steeds meer.
Alleen als de motor goed warm is natuurlijk.
Hij is warm na 15 minuten of 15km, net wat het eerst komt.

En afwisselend rijden dus niet op de cruisecontrol naar Oostenrijk, maar lekker irritant.
Toen ik mijn O2 1 week had stond de reis naar Oostenrijk al voor de deur, heen ook lekker 180km/h gereden, eventjes maar maar de toeren zijn dan rond de 3500rpm dus is geen probleem.
Op de terugweg stond er al weer ruim 2000km op de teller en ben ik gewoon gaan rijden.
Nu verbruikt hij minder dan 1 liter olie per beurt.
 

ACAVITO

Nieuw lid
Ik heb zelf ingereden met rustige gevarieerde toerentallen (max. 10 min. 1 toerental) snelheden tot en met 120 km/uur heeft voor mijn 1.9 tdi tot een plezierig olievebruik < 0.5 liter per 10000 km geleid en voldoende vermogen.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik heb zelf ingereden met rustige gevarieerde toerentallen (max. 10 min. 1 toerental) snelheden tot en met 120 km/uur heeft voor mijn 1.9 tdi tot een plezierig olievebruik < 0.5 liter per 10000 km geleid en voldoende vermogen.
Leuk ritje naar Polen, 600 minuten op pad, continu gas wisselen :1761:
 

ChillyWilly

Nieuw lid
Denk het niet heh, dit gaat over MOTOREN niet over auto's :D

Toch wel, cilinders en ringen hebben auto's ook.
Although the examples shown here are motorcycle engines,
these principles apply to all 4 stroke engines:

Street or Race Motorcycles, Cars, Snowmobiles, Airplanes & yes ...
even Lawn Mowers !!
( regardless of brand, cooling type, or number of cylinders. )

These same break in techniques apply to both steel cylinders and Nikasil, as well as the ceramic
composite cylinders that Yamaha uses in it's motorcycles and snowmobiles.
 
Bovenaan Onderaan