@Marang: ik rijd nu een Citroen Grand C4 en die heeft 3 stoelen op de 2e zitrij en een vlakke vloer. Eigenlijk heeft de Kodiaq dus maar 4 resp. 6 zitplaatsen, want als volwassene/grotere kind (puber) ga je niet met opgetrokken benen op die middelste zitplaats zitten. Maar goed, ik had hier al een beetje rekening mee gehouden voordat ik bestelde. Overigens wist de dealer ook niets over die vloertunnel te vertellen, maar de verklaring van johnboy lijkt heel plausibel: hij zit gewoon in elke uitvoering.
Opgetrokken benen? Die tunnel is geen meter breed he... Elke normale persoon gaat met 1 voet aan elke kant zitten, zoals in 90% van de beschikbare auto's op de markt.
Ik rij minstens een keer of 5-6 per jaar naar Antwerpen & terug (100+km enkele rit) met 5 man in de auto, altijd 15 jaar of ouder (sporttoernooi), nog nooit problemen mee gehad in mijn octavia.
In de Kodiaq is er zo'n royale beenruimte dat je als volwassene prima je benen langs de tunnel kwijt kan, mijn vrouw is dan ook van plan om een groot stuk van onze vakantiereizen met de Kodiaq op de achterbank door te brengen met de kinderen als dat nodig is, dan zit ze tussen 2 kinderstoelen, wat een stuk krapper is dan tussen 2 volwassenen.
In de Octavia is dat onhaalbaar voor langer dan 15 minuten, maar in de Kodiaq kan dat prima naar onze huidige inschatting (op basis van proefzitten op autosalon Brussel, meerijden op de tech track daar en mijn proefrit van een uur bij de importeur).
Maar goed, 't blijft een SUV he, geen monovolume.