Vandaag de Kodiaq in Essen op de Motor Show in het wild gezien en uiteraard ook even proefgezeten
De 5 zitter is redelijk ruim, ruimte op de achterbank zit denk ik tussen Octavia 3 en S3 in. De 7 zitter daarentegen heeft als nadeel dat de middelste bank minder ver naar achteren geschoven kan worden waardoor de beenruimte op de 2e zitrij beduidend minder is. De 2 achterste stoelen daar kunnen alleen de allerkleinsten zitten en zijn eigenlijk daar zelfs niet geschikt voor. De voorstoelen zitten voortreffelijk, lijken enigszins op een mix van de Audi schaalstoelen en sportstoelen die in een Golf te vinden zijn. Ze zijn alleen en stuk ruimer als bij VW. Waar ik in een Golf niet eens in die stoelen pas zit ik in de Kodiaq zeer comfortabel. Ook de in en uitstap is een verademing voor een lang mens van rond de 40
Qua looks van buiten vind ik het echt wel een nette en zelfs dikke verschijning. Zitmeubilair zoals gezegd een dikke voldoende, het dashboard daarentegen vind ik saai en er erg goedkoop uit zien. De materialen in een luxe uitgevoerde Superb 3 zien er beter uit en voelen beter aan. Daardoor ziet de Kodiaq er van binnen wat 'cheap' uit wat niet het geval is. Qua prijs zijn de 2 namelijk vergelijkbaar. Optie is om wat aftermarket leder over het dash en de glimmende en besmettelijke plastic delen heen te laten trekken, maar daar zal wel voor in de buidel getast moeten worden vrees ik.
Al met al een mooie en nette auto, alleen jammer dat er op het interieur bespaard is.