Interieur verlichting

Wik

Lid
Hoi.
Allemaal nog de beste wensen alvast voor het nieuwe Greenline jaar. :-)

Ik had even een vraagje.
Omdat ik vind dat de binnenverlichting van de Greenline COmbi te wensen overlaat, (zeker achterin) wil ik in het hemeltje een extra verlichting maken en dat koppelen aan het voorste lampje.

Het lijkt mij dat er wel ruimte tussen hemeltje en dak is om daar een draadje door te krijgen?
weet iemand of dat kan?
(misschien zit het vol met isolatie, dat weet ik dus niet)
Ik wil dan achterin een gat maken met een extra lichtpunt, en dat aansluiten op het voorste lichtpunt.

Graag hoor ik eventuele ervaringen hiermee, of als iemand betere idee-en heeft.

2e vraag is even of als je het voorste lichtpunt wat meer belast, of dat uitmaakt voor het langzaam UIT gaan van de verlichting.

Dank alvast voor het meedenken.

Groet
Wik
 

EdK

Forumguru
ergens op het topic staat er al wat over en als ik goed heb zelfs met foto's hoe het gedaan is.
Maar wat misschien al een grote verbetring teweeg kan brengen is door je orginele lampjes te vervangen voor LED lampjes.
meerdere mensen hebben dit al gedaan en met volle tevredenheid
Om een idee te krijgen, in roomster topic staat foto's van captain hook met het resultaat.
 
@ Wik;
Heb jij achterin leeslampjes zitten?

Degene die wel leeslampjes achterin hebben,geven deze voldoende lichtopbrengst?
 

Wik

Lid
nee ik heb achterin niks zitten.
Tis hassikke donker achterin, vandaar dat ik wat wil gaan proberen.
Plan is om achterin een gat te maken in de dakbedekking, en daar eenzelfde lichtmodule wil plaatsen als die voor in zit.
Ik denk (weet niet zeker) of er voldoende ruimte zit tussen het dak en de dakbekleding?
En dan een draadje naar het voorste lampje vogelen. :-)


[MODERATORBREAK]Gaarne niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor je begrip.[/MODERATORBREAK]
 

Wik

Lid
Heeft iemand al eens een aansteker stopcontact zelf gemonteerd in de achtebak van de Combi Greenline?
Liggen de draadjes bijvoorbeeld (waar continu spanning op staat) al in de buurt?

Dank
Wik
 
Een zelfde module als voor gaat niet lukken je hebt niet voldoende ruimte tussen de hemel en het dak. Een draad trekken is geen probleem.
Een platte ledverlichting is een van de weinige opties.
Ik zag wat goedkope mogelijkheden op www.dealextreme.com
duur even voor je het in huis hebt maar het kost ook niet zo veel
 

Newbee

Actief lid
Ik heb een paar weken terug de interieurmodule van de GL vervangen door een module met 2 leeslampjes erin. Volgens de dealer kon dit gewoon gewisseld worden omdat deze module niet via het canbus systeem schakelt. Dus ik kon zonder problemen van 1 interieur-lampje naar 3 interieurlampjes gaan zonder foutmeldingen.

Dit wetende lijkt het mij dus geen probleem om een extra lampje (met een voedingskabeltje over het plafond) naar achteren te brengen. Omdat de leeslampjes niet meeschakelen met de langzaam dimmende verlichting, kan ik niets zeggen of een extra belasting qua dim-snelheid iets uit zal maken.

Ter info: ik betaalde voor de interieurverlichting met leeslampjes €42,- . En nee, er is niet meer interieurlicht op de achterbank gekomen. Kortom, ik ben nog zoekende naar een betaalbare oplossing.
 

Wik

Lid
Dag Jan,
Dank voor het linkje, ik ga het bekijken.
Maar ik ga eerst proberen om zo een zelfde module als voor, achterin te krijgen.
Ik denk dat het NET pas kwa dikte.

Ik hou jullie op de hoogte. :-)
Wik


[MODERATORBREAK]Gaarne niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor je begrip.[/MODERATORBREAK]
 

Wik

Lid
Hoi,
Toch denk ik dat kwa ruimte het NET zou kunnen passen.
Ik realiseerde me alleen dat ik even moet op passen voor de antenne.
Die staat ongeveer op de plek waar ik het lampje had gedacht.

En anders gaat het inderdaad een platte LED module worden.
Dank voor het meedenken.

Wik

[MODERATORBREAK]En dat is 3x Wik, gaarne niet de gehele voorgaande post te quoten. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. [/MODERATORBREAK]
 

Wik

Lid
Dank je Jan.

Sorry Meneer de MOD, ik zal proberen het niet meer te doen.
Wik

[MODERATORBREAK]Dank je!!![/MODERATORBREAK]
 

De Stip

Forumguru
Ik heb die kofferbakverlichting vervangen door de led modules van Superskoda en zelfs de dealer stond perplex. Erg gaaf om te zien en wat een lichtopbrengst!!!!! Nu nog ff wachten op de binnenverlichting, want die staat op nalevering wegens de grote vraag. Overigens deed de kentekenplaatverlichting het niet (zonder foutmelding), dus daar zijn andere exemplaren voor besteld. Raar, want die kwamen ook van Superskoda....
De lampjes in mijn deurpanelen zijn ook led en binnenkort heeft een monteur voor mij ook led voor de instapspots die in de spiegels gemonteerd zitten. Het geeft de O-2 een mooie bij de tijdse uitstraling :)
Nu eigenlijk nog het dashboard kastje en ik heb het compeet voor elkaar ;)
 

Monteurtje

Forumguru
Als het goed is, is er wel voldoende ruimte tussen bekleding en dak t.h.v achterbank. Bij een gewone Fabia (geen greenline) zit daar namelijk wel verlichting. Ik weet niet of dat standard is of afhankelijk van de uitvoering. Waarom de Greenline het niet heeft, geen flauw idee.
Maar dan is de vraag hoe krijg je dat er mooi in. Een gat maken is niet moeilijk. Je zou een verlichtingsunit (bij de achterbank) van een fabia kunnen bestellen. Die is iets anders dan de voorste, dacht ik.
Wat betreft die 12V aansluiting. Er is niks voorbereid. Alleen het gat waar die in kan. Links, zit een rond kapje. Als je die eruit haalt, dan past daar een 12V aansluiting in. Als je een trekhaak met 13 polige stekkerdoos hebt, dan ligt daar ook een constante en een geschakelde plus.
 

Wik

Lid
Dag Monteurtje.
Dank ook voor deze uitleg. En de info over de 12 v aansluiting.
Ik heb nog een module liggen van de voorkant, en ga proberen die ergens achter in te krijgen in het hemeltje.

Groet
Wik
 

wim-ned

Actief lid
Ik heb voor het stopcontact achterin de + van de kofferruimteverlichting gebruikt. Dit is ook een constante +
 

Wik

Lid
Update.
Gisteren had ik dus even tijd en heb een GAT gemaakt achter in in het hemeltje.
daar in geplaatst zo een zelfde lichtmodule als voor in zit.
Draadje getrokken uit het voor lichtje.
Nu heb ik een goede verlichting achter in, handig voor bijv. een babyzitje in het donker want je ziet echt niks anders.

Ik moet het nog wel iets beter en netter afwerken omdat het hemeltje van soort zachtboard is en de lampunit niet helemaal netjes inklemd.
Maar hoofdzaak is dat ik nu verlichting achter in heb zitten.
Moest wel de unit iets minder dik maken, stukje afgehaald, omdat de ruimte tussen hemeltje en dak niet al te diep is.
Er zit ook nog isolatie namelijk tegen het dak aangelijmd.

Tot zover mijn bevindingen en ervaringen hiermee.

groet
Wik
 

cvegreen

Forumguru
MIsschien wel handig om te melden of er een beetje plaats is tussen het dak en de hemel om een draad te trekken , of is dat een krappe plaats ?
 
@ Monteurtje,

Bij de Greenline is deze te verkrijgen door de optie van gordijn-airbags te bestellen.
Je 'krijgt' dan uiteraard de airbags, de verlichting achter, spiegels in de zonnekleppen en handgrepen rondom.
 
Bovenaan Onderaan