Zojuist bij S-Point geweest om de Superb II in levende lijve te bekijken. Overigens allemaal erg goed verzorgd. Dat doet S-Point vrijwel iedere keer als een nieuw model wordt geïntroduceerd, maar ik was er al die keren niet bij geweest.
De Superb vind ik een erg geslaagd model. Ook de achterkant kan me wel bekoren, al zal niet iedereen het daar mee eens zijn, maar ja, smaken verschillen.
S-Point had/heeft twee uitvoeringen staan: een "basis" uitvoering met een aantal opties en een volledig aangeklede, die alles bij elkaar € 45.000,- kost.
Ik schrijf expres "basis" tussen aanhalingstekens, want ook in die uitvoering hoef je niet op een houtje te bijten. Ik zou er prima mee kunnen leven. De auto is erg goed afgewerkt. Even was ik bang dat het stuurwiel met dat chroom ietwat potsierlijk over zou komen, maar het viel me eigenlijk helemaal niet op.
Een punt(je) van zorg vond ik wel dat de middenconsole redelijk in mijn rechterbeen prikt, daar heb ik mijn Fabia geen last van.
In de "toeters en bellen" uitvoering bij S-Point zaten o.a. electrisch verstelbare stoelen en die zijn echt fantastisch qua verstelbaarheid. Heb even kunnen spelen met de betreffende bestuurderstoel en ik ben met name gecharmeerd van het kantelen van de zitting, waardoor je in feite onafhankelijk van elkaar de hoogte aan de vóór en achterkant van de zitting kan instellen. Schijnt ook op de Octavia leverbaar te zijn, maar zie net in de prijslijst van de Superb dat je er in een aantal gevallen ook Xenon bij moet bestellen...... Eigenlijk is deze prijslijst hier en daar wel verwarrend, want voor een Ambiente zou een electrisch verstelbare bestuurderstoel (zonder andere noodzakelijke extra's) € 100,- kosten. In dat geval zou ik zeggen, als de informatie correct is: doen!
Tja, over de ruimte achterin hoef ik het eigenlijk niet te hebben. Gekscherend zei ik tegen de verkoper, toen ik even voor het proefzitten ook achterin ging zitten, dat het allemaal net paste. Het lijkt wel of er twee auto's in één zijn verwerkt zo groot is de ruimte tussen voorstoelen en achterbank. Als je in de binnenspiegel naar achteren of over je rechterschouder zie je goed hoe groot hij van binnen is. Er lijkt welhaast geen eind aan te komen.
Al vond ik zelf de hoofdruimte achterin iets minder royaal dan verwacht, maar het kan nooit een straf zijn om daar vervoerd te worden. Ook de in- en uitstap, zowel voor als achterin zijn erg goed door de grote deuren.
Ik heb eveneens even gespeeld met die achterklep en ik vind het echt opvallend hoe degelijk, maar tegelijk ook hoe onopvallend die constructie is weggewerkt. Weliswaar zie je als de gehele klep geopend is (wat zullen daar trouwens stevige telescooparmen voor worden gebruikt, gezien het gewicht) enkele details, maar het stoort in het geheel niet.
Al met al laat de nieuwe Superb, zonder erin te hebben gereden, een goede indruk achter en verwacht ik dat hij beter verkoopt dan zijn voorganger. Eind dit jaar ga ik eens kijken voor een opvolger van mijn Fabia. Misschien dat deze Superb dan op mijn lijst komt naast de Octavia. Lastig kiezen wordt dat dan.......