Ik ben vandaag even langs de dealer gegaan want ik was toch wel nieuwsgierig geworden naar de S2. Mocht meteen een stukje rijden met een 1.8TSI elegance.
Allereerst de looks, ik was op basis van de foto's wat terughoudend. Moet zeggen dat in het echt de Superb echt wel lekker smoelt. Het interieur is echt netjes, mooi afgewerkt en de nieuwe klokken smoelen goed. Dat hout hoeft van mij dan weer niet zo maar de dealer kon me vertellen dat je ook gewoon alu kan krijgen ipv dat hout..gelukkig. De demo was een beige met 16 inch velgen, niet verkeer maar een zwarte met 18 inch smoelt al een stuk beter denk ik. Eventueel met sportonderstel want hij kan nog wel wat zakken. zowel qua looks als qua rijden maar daar kom ik zo nog op terug.
Rijden was ook een aangename verassing. Lekker comfortabel en toch niet te week. Overhellen viel alles mee voor een auto van deze maat en gewicht. Hij stuurt wel wat zenuwachtig moet ik zeggen. Maar dat zal waarschijnlijk net als bij de Octavia wel in te stellen zijn. Die 1.8 TSI motor is echt een juweeltje, lekker vlot en je hoort m bijna niet. De prestaties komen aardig in de buurt van mijn gechipte TDItje. En je kan m ook chippen (met garantie) naar 200pk dus dan gaat ie helemaal als de brandweer.
De standaard Elegance zit ook dik in de opties zeg. Bixenon met AFS, elektrische stoelen, Bolero radio met touchscreen, parkeersensoren voor en achter, 17 inch lichtmetalen velgen, automatische airco en ik zal nog een hele lijst vergeten. Als ik m zou bestellen zou ik het soundsystem nog wel willen met de Columbus navigatie en alcantara met leren bekleding. Sportonderstelletje, 18 inch velgen dat soort dingen.
Maar dan de kers op de taart, de ruimte. Man wat een bak ruimte in dat ding. Ik heb altijd het probleem met mijn 2.10 meter dat alleen dwergen achter me kunnen zitten, maar in de S2 kan mn pa (1.95m) achter mij zitten !! Das dus 4 meter mens achter elkaar in een auto. Echt een pluspunt voor mij.
Wordt nog een lastige keuze volgend jaar. De Mondeo of Passat staan ook nog op de lijst, maar de ruimte in de Superb 2 is bizar ten opzichte van de andere mogelijkheden.