Afgelopen zaterdag ben ik naar HBT geweest om mijn inlaat te laten stralen met walnoot granulaat.
Alle positieve verhalen over Tom en zijn bedrijf kan ik beamen, Tom is een echte vakman met passie voor zijn werk.
Binnen stonden een aantal echte wannahaves: een Audi S4, Audi S6 avant met V10 en een oude S8 met W12 blok
Na een kop koffie werd er met VCDS eerst even op foutcodes gecontroleerd en daarna ging Tom meteen aan de slag. Al heel rap lag het inlaatspruitstuk op de werkbank:
Op dat zilverkleurig tussenstuk waarop de brandstof toevoer wordt vastgeschroefd zat wat corrosie door loslatende lak. Schijnbaar is ook daar een gemodificeerde versie van gekomen die dat probleem niet heeft.
Wat mij ook opviel was de hoeveelheid olie die via de gasklep naar buiten kwam gelopen. Dit heeft zich na 120K km opgehoopt in het spruitstuk.
Dit komt door de carterdampen en olie die langs de turbo seals lekt.
Ook de vervuiling komt hierdoor en door het interne EGR systeem. Als ik het goed heb onthouden dan blijven de inlaatkleppen nog even open als de uitlaatkleppen opengaan waardoor er wat blowback ontstaat van lucht en roet wat zich afzet op de kleppen.
Als je dus de carterventilatie aanpast zoals ik heb gedaan is het nog steeds geen 100% oplossing tegen dit probleem. Wel wordt de hoeveelheid olie die zich ophoopt in het spruitstuk drastisch verminderd
Uiteindelijk kwam dit eruit gelopen:
Daarna was het tijd om te gaan stralen. Tom straalt met walnoot granulaat. Ik heb het in mijn handen gehad en het is echt heel fijn van structuur, bijna zo fijn als zand. Op zijn stofzuiger zit een speciaal mondstuk met een opening voor de straallans.
Hij straalt met korte stoten en het granulaat wordt meteen afgezogen.
Nadat de eerste cilinder klaar was meteen even gekeken en ik zag weer blinkende kleppen
Overigens waren mijn kleppen medium vervuild en verschilde de vervuiling per cilinder. Dit heeft te maken met hoe de lucht door het spruitstuk de motor ingaat.
De patiënt is klaar voor de operatie
Het straalmiddel:
In de grijze cilinder zit het granulaat. Per cilinder gaat er een hele cilinder granulaat doorheen.
Tom aan het werk
Het resultaat (na en voor):
Nog eentje:
Tom werkt erg secuur en zoals je ziet wordt de auto keurig afgedekt. Op alle vragen die je hebt neemt hij rustig de tijd om antwoord te geven.
Na ongeveer 2 uur was alles weer klaar en terug gemonteerd, dat ging dus erg rap. Nadat alles weer terug op zijn plek zat werd er op lekkages gecontroleerd en een proefrit gemaakt. Daarna nog een keer op foutcodes gecontroleerd. Alles was helemaal in orde. Na Tom bedankt te hebben weer 140km terug gereden naar huis.
Ik kan iedereen deze reiniging bij HBT zeer aanbevelen, je krijgt er zo goed als nieuwe inlaat kleppen voor terug