Even een aanvulling na de eerste koude start:
Bij de eerste keer wallnut blasting waren de kleppen niet erg vuil, toch merkte ik dat de auto rustiger liep en iets stiller was. Ik had de auto nog niet lang in bezit, dus had er niet zoveel gevoel bij.
Nu, een aantal jaar verder, weet ik wel hoe de auto aan voelt en klinkt.
Wat ik wel merkte: de auto liep stationair niet meer rustig. Bij een koude start leek die om de paar seconden een keer te missen. Ook vond ik dat de motor goed hoorbaar was. De laatste ongeveer 3 maanden begon het onregelmatige toerental bij stationair goed op te vallen.
Na de behandeling:
Gister merkte ik al dat de motor rustiger draaide. Vanmorgen bij koude motor (nou ja, zo koud als die kan worden met dit weer) gestart - loopt weer rustig rond. Miste niet, start prima en duidelijk stiller dan voor de behandeling.
Naar mijn werk gereden en ik merk dat de motor rustiger draait. Ik merk dat de motor stiller is, reactie op gas geven is ook iets beter (zat de laatste tijd een zeer lichte schok / bibbering in - die is er nu helemaal uit). Ik zal niet beweren dat de auto sneller doet optrekken (dat is naar gevoel hetzelfde gebleven) maar het verloopt nu wel soepeler (en voor mij prettiger).
De bibbering bij oprekken lag voor mijn gevoel aan de 1 vervuilde injector en mogelijk in combinatie met de vervuilde kleppen. Het rustigere en stillere loop ligt aan de wallnut blasting (gezien de 1ste keer dezelfde ervaringen had).
Tijdens de reiniging heeft René me laten zien wat chemisch reinigen doet - het haalt zeker wel vervuiling weg, maar de aanslag op de klepstelen zelf is erg hard en die blijft zitten. Deze moest hij eerst met een kleine schraper verwijderen alvorens hij de klepstelen helemaal schoon maakt met de wallnut blasting. Chemisch reinigen en dan wel sneller en goedkoper, maar niet zo effectief als wallnut blasting.
Na 2 keer wallnut blasten en 1 keer chemisch reinigen mijn gedachten hierover (hoe ik erover denk, voor andere is het mogelijk anders):
* wallnut blasting:
+ 100% schoon (visueel te zien)
+ andere onderdelen van de inlaat kunnen ook gereinigd worden (dat is bij BVR ook gebeurd)
+ visuele inspectie van de gedemonteerde onderdelen is mogelijk
+ injectoren zijn eenvoudig te verwijderen en te testen
+ geen vervuiling komt in de motor terecht
- duurt lang (trek er maar een dag voor uit)
- duurder (vooral arbeid, maar ook bijv. dingen als pakkingen)
* chemisch reinigen:
+ De behandeling duurt veel korter dan wallnut blasting
+ Er hoeft (bijna) niets gedemonteerd te worden.
+ Goedkoper dan wallnut blasting
- niet alle vervuiling wordt verwijderd(1)
- visueel niet eenvoudig te controleren (via endoscoop wel, maar ook dan is het lastig goed te zien).
- vervuiling wordt via de motor en uitlaat verwijderd
(1) dat niet alle vervuiling wordt verwijderd is een claim die ik niet hard kan maken, maar voor mijn gevoel: na het chemisch reinigen liep de auto wel iets beter, maar als je het resultaat van chemisch reinigen naast dat van het wallnut reiniging zet (en ik heb ze beide ervaren) dan merk je duidelijk dat wallnut reiniging beter werkt. De auto klinkt gewoon beter en loopt veel mooier. Op gronde van deze ervaring baseer ik mijn uitspraak.