Is mijn auto al gechipt?

LT83

Forumguru
Kan je ook evengoed naar de schakelindicator kijken.
Gaat hem eerder over recht stukje, je hebt een paar keer opgeschakeld, je moet terug schakelen voor een scherp bochtje en dan was het van "zat ik nu in derde of vierde of vijfde , ...". Als je je dan vergist en vb twee vitessen terugschakelt en je belandt hierdoor in 1st .... niet goed :nono:
Bij een manuele bak mij hierin nog nooit vergist, is een automatisme. Met de flippers moet je het onthouden maar je wilt net geconcentreerd op de baan letten ... twee dingen ... een man ... :arghh:
;)

Pure onkunde dus...hahahaha. mooi bij die Mazda Miata blijven jij :tongue:
Snelheid ging natuurlijk over de schakeltijd zelf. Sommige versier van de DSG hebben zeker nukken met wegrijden en terugschakelen (juiste verzet kiezen), dat ga ik niet ontkennen hoor (daarom was de C43 automaat ook mede soepeler te noemen.

Een getunede DSG is vliegensvliu, maar hoe sneller de schaleltijden worden hoe meer je gaat "knabbelen" aan het comfort van schakelen. Die 2 gaan hand in hand, een goede tuner heeft hier ook zeker oog voor.
 

LT83

Forumguru
@Rosinfield , jouw stijl van sportief rijden zal anders zijn dan de mijne.
Ik rij hier veel op boerenwegentjes, dan was het tegen 130-140 erdoor "vlammen" met de RS. Nu doen we dat met de MX5 nog steeds maar deze geeft hierin zoveel meer vertrouwen ...
En die uitschuiver was een combinatie van dsg nog niet gewoon en het gas te diep indrukken op het verkeerde moment(was grotendeels mijn eigen fout, maar wel vrij zeker van, met een handbak zou ik deze uitschuiver niet gemaakt hebben). Had toen de RS nog maar net.

Standaard met 140 over boerenweggetjes....sorry hoor...maar mag hopen dat de boeren en hun kinderen in geen velden of wegen te bekennen waren . Ik rij ook veel hard...heeeel hard soms...maar hier krijg ik toch een beetje het aso gevoel bij eerlijk gezegd. Of waren er geen woningen met opritten, fietsers e.d. te vinden?
 

leon-cupra

Forumguru
Zou idd beter de "miata" voor altijd blijven houden. Het plezier dat deze geeft, daar kan geen getunede RS tegenop. Die wagen is quasi perfect ontworpen voor wat hij bedoeld is. :jaja:

En betreft de boerenwegentje, uiteraard wanneer de omstandigheden het toelaten. Was ook steeds op baantjes waar ik quasi blindelings elk stukje en gevaar kende. Op onbekend terrein rij ik nooit zo. Was idd niet de bedoeling om de asso uit te halen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja misschien ook niet; in elk geval kun je wel langer doortrekken, zonder dat de DSG ingrijpt door op te schakelen. Maar kan goed dat dit er los van staat natuurlijk. Wellicht weet iemand hier daar meer van
 

LT83

Forumguru
is dat zo? Waarom zouden ze bij een optimalisatie juist een beveiliging verwijderen?

Heeft te maken met circuitgebruik, soms gaat hij dan tegen de begrenzer precies voor een bocht, je wil dan niet dat hij automatisch opschakelt want dat zit je een versnelling te hoog bij het uitaccelereren. Of het echt zo is dat je hem bij 120 dan ook terug kan flipperen naar de eerste versnelling betwijfel ik wel....iemand die dit wil uitproberen misschien???
 

leon-cupra

Forumguru
Eigenlijk zou dsg een schakelpatroon moeten hebben zoals een handbak. Dat je de pook moet vergooien zonder te hoeven ontkoppelen. Dat heb je het beste van beide werelden :jaja:

snel patent op nemen ... :D
 
Bovenaan Onderaan