ik snap er echt geen fluit van hoe je het doet, maar mooi dat het werkt! zal met een iPhone dan ook wel niet kunnen denk ik? VPN zegt me ook niets eerlijk gezegd...
VPN staat voor Virtual Private Network. Middels deze techniek kun je een apparaat, dat verbonden is met internet, een virtuele "tunnel" creëren naar je eigen thuisnetwerk. Voor het apparaat lijkt het dan alsof deze in het thuisnetwerk zit. Je kunt dan andere apparaten in het thuisnetwerk eenvoudig benaderen en je maakt verbinding met internet via je eigen thuisnetwerk.
De Ziggo TV applicatie controleert of je telefoon dan wel tablet verbonden is met het internet via een internet verbinding van Ziggo zelf. Anders weigert deze om live tv beelden weer te geven. Door nu een VPN connectie naar je thuisnetwerk op te zetten, fop je de ziggo applicatie. Deze ziet dan een internetverbinding van Ziggo. De data pakketjes voor de live TV gaan dus eerst naar je thuisnetwerk waarna deze dan via de VPN connectie naar je apparaat gaan. En omweg dus met een kleine vertraging maar het werkt.
Zo heb ik van de zomer in zuid-frankrijk live naar het 8 uur journaal gekeken met de Ziggo app. (Zorg dat je een grote roaming bundel hebt als je dit ook wilt uitproberen!)
O ja de Ziggo app heeft wel nog een extra check. De app controleert wel of je via WiFi verbonden bent. Een VPN connectie naar huis direct via de 3G/4G mobiele verbinding werkt niet. Vandaar dat de nieuwe WiFi hotspot in de auto voor mij een uitkomst bood...
Als apple ook applicaties toestaat om een VPN connectie op te zetten zou het op de iPhone ook moeten werken.