Je volgende auto..

Freakin

Actief lid
Ja, ik weet het, het is vloeken in de kerk maar toch... soms droom je toch al een beetje over de opvolger van je huidige liefde (nee, niet moeders de vrouw, maar je Skoda).. Je opent de website van de grootste autoaanbieder van Nederland en typt wat zoekwoorden in. Je bekijkt het lijstje en merkt dat sommige auto's best betaalbaar worden en zodoende dus binnen bereik komen.. Maar wacht! Je rijdt toch al een gave auto! Jaahaa..... maar ook die heeft niet het oneindige leven.. toch toch toch? :cool:

Zo nu dan... ik ben erg benieuwd hoe jullie over een eventuele opvolger denken. Blijf je Skoda trouw? Ben je bijvoorbeeld van plan een nieuwer type van de Octavia te kopen? Wil je kleiner rijden (Fabia misschien?) of ga je toch voor een ander merk?

Is het misschien een leuk idee om allemaal ons top 3 van eventuele opvolgers te geven met daarbij de reden? Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar jullie top 3!!

De mijne:

1) Audi a3 (of a4) (2009 of jonger). Reden: mijn zoon is inmiddels 4 en al die babyrommel hoeft niet meer mee, dus een maatje kleiner rijden is best gewenst. Nadeel: Je betaald wel erg voor de naam..
2) Lexus IS250 (2007 of jonger). Reden: betaalbaar aan het worden, dikke v6 erin en voor de rest alleen maar heerlijk luxe!. Nadeel: Ik betaal in vergelijking ruim 1200 euro per jaar meer aan belasting, benzine en onderhoud.
3) Toch een jongere Octavia (RS??).. Reden: laatst een leenauto van de garage mee uit 2012 en wat reed die TSI motor heerlijk zeg! Nog een reden: ik ben tevreden over mijn garage en over de lage onderhoudsprijzen van Skoda. Nadeel: Model loopt een beetje uit, de huidige is niet te betalen nog en ik heb de ruimte niet meer nodig. Bovendien wil je wel eens wat anders. Groot nadeel trouwens ook: Ik wil eigenlijk een Skoda in de 'golf' klasse maar ik vind die allemaal (Fabia, yeti etc) niet mooi.

Hup hup, nu jullie! :geek:

Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
1) een Seat Leon ST / nieuw. Super mooie vormgeving en dan de 1.4 TSI icm DSG
2) een Skoda Octavia O3 RS HB / Jong gebruikt. Is toch een droom van iedere Skodarijder :D
3) een Volkswagen Golf 1.4 TSI / Nieuw. Super strak afgewerkte auto wel minder ruimte maar dat verwacht ik steeds minder nodig te hebben.

Kiswum

Forumguru
We hebben hem nog geen half jaar, maar de volgende wordt waarschijnlijk weer een Skoda.
Ik wil deze auto "op" rijden, maar waarschijnlijk ruilen we hem toch weer in over een jaar of 5.
Tegen die tijd zijn Elektrische auto's wel interessanter geworden, maar is een 2e handse dan al beschikbaar voor een leuke prijs?
Ik ga er vanuit van niet, dus hier mijn top-3

1. Skoda Octavia RS HB, Waarom een Hatchback? Nou, qua ruimte scheelt het alleen een beetje in de hoogte met de Combi en de Hatchback is nog unieker dan de Combi.
2. Skoda Octavia Superb Laurin Klement, Momenteel onbetaalbaar, maar een Superb blijft toch wel een beetje mijn droomauto en als @Corné de Kluijver er genoeg van heeft, dan kopen we hem over 5 jaar over voor een Skodaforum-vriendenprijsje ;)
3. Opel Ampera/Chevrolet Volt, Sorry het is er niet echt 1 uit de Vag-groep, maar dit zijn een van de weinige grote elektrische auto's die nu rondrijden. Volvo verkoopt ook plug-in Hybrids, maar deze zijn volgens mij nog niet leverbaar en dus straks niet minimaal 5 jaar oud/betaalbaar :)

Canon-Eye

Forumguru
Aardig om eens over te filosoferen, zelfs al is die keuze - althans zolang ik het zelf voor het zeggen heb - nog lang niet aan de orde. Maar het kan natuurlijk ook ongepland ineens zover komen, als er onverhoopt iets flink mis zou gaan.

In dat geval hangt het erg van de situatie op dat moment af. Ik ben aan mijn derde Skoda op rij bezig (met een tussen-auto voor bijna 5 maanden meegerekend zelfs aan mijn vierde) en ook aan "mijn" tweede dealer. Dat laatste wegens verhuizing.
Alle ervaringen tot dusverre met zowel het merk als de dealers zijn positief, dus daar zit geen reden tot verandering.:D

Binnen Skoda kijkend, spreekt de Rapid Spaceback me wel aan. Maar als deze geheel naar mijn wensen voor de deur staat, ben ik rond de €26k verderop en ik weet nu nog niet of dit alsdan binnen het budget gaat vallen. Anders is daar altijd nog de Fabia combi...

Kijkend naar andere merken, zie ik er vooral die ik om uiteenlopende redenen juist niet wil: geen Audi (meer - vroeger wel gereden toen het merk nog niet de tegenwoordige BMW-uitstraling had), ook geen BMW dus, geen Mercedes (voel ik me nog niet oud genoeg voor), geen Italiaanse toestanden, Engels - Japans - Koreaans spul spreekt me niet aan, Peugeot zie Mercedes, Ford en Opel (wel 14 in een dozijn!) en zo kan ik nog wel effe doorgaan.

Wat dan wel: misschien Volvo (ook veel geld, voor naar verhouding niet al te veel ruimte), VW (idem), Citroën (lekker eigenwijs) of Renault (al 2x een jaar of 10 tevreden met een Twingo).

Alles overziende, maar uiteindelijk zeer afhankelijk van het feitelijke budget op dat moment, ziet mijn huidige semi-shortlijstje er als volgt uit
  1. Rapid Spaceback (liefst DSG), of weer een Fabia combi
  2. Citroën C3 of C4 dan wel Renault Clio of Mégane Estate
  3. VW Polo of (als 't financieel kan...) misschien een Tiguan
Mocht voor die tijd echter toch nog een keer de Postcodekanjer goed vallen, dan rolt er wellicht alsnog een héél ander lijstje uit...:yeehaa:

CharlesTucker

Forumguru
Hoewel ik nog niet aan een nieuwe toe ben, toch een leuke vraag. Maar als ik nu wel aan de beurt zou zijn, dan kom ik denk ik toch op het onderstaande lijstje. Wat er uiteindelijk mogelijk is tegen de tijd dat ik er wel aan toe ben zien we dan wel weer. In het echt ga ik over anderhalf jaar eens voorzichtig orienteren, maar zolang de huidige O2C geen ernstige problemen heeft zal de volgende nog wel een of twee jaar langer op zich laten wachten,

1) Een nieuwe Octavia 1.6TDi Combi, niet heel spannend, gewoon de opvolger van wat we nu hebben. Hij bevalt goed, voldoet aan de eisen die we stellen, niks mis mee dus. Uitrusting, nu hebben we een Elegance, de nieuwe zou dat waarschijnlijk ook wel worden. De modernere snufjes (FA, LA, verkeersbordenherkenning, etc) hoeven voor mij niet zo. Navigatie hoeft ook niet, ik weet zelf de weg wel, Xenon, misschien, de routes die ik nu rij zijn altijd zo goed verlicht dat dat niet nodig is.

2) Andere optie, nog wat langer doorrijden met de huidige O2C, wat doorsparen, en een keer een nieuwe Superb Combi kopen. Tegen de tijd dat dat eventueel tot de mogelijkheden zou behoren is het nieuwe model waarschijnlijk al een tijdje op de markt, en zijn de kinderziektes er misschien wel uit. Vanwege de hogere prijs misschien wel wat kaler dan de Elegance uitvoering.

3) Een jonge tweedehands V70 of zo. Dit is een stuk minder waarschijnlijk, omdat m'n vrouw eigenlijk geen tweedehands wil, en dit nieuw wel erg buiten het budget zou gaan vallen. Maar zelf blijf ik dat een mooie auto vinden

CDK

Forumguru
mijn volgende wordt gewoon weer een Superb (maar dan een combi)
tenzij een Audi A8 of een VW Phaeton met een dikke \8/ ooit nog eens binnen mijn budget gaan vallen :D

Laatst bewerkt:

Gerke

Forumguru
Aangezien ik ruim 20 jaar Toyota heb gereden en de voordelen van een BPMvrije auto vanaf januari 0,0 zijn denk ik dat ik weer terug ga naar het oude nest (mede vanwege de starre houding van PON inzake de EGR koeler/klep, de piepende trommelremmen achter bij de Fabia en de piepjes/kraakjes/windgeruis en lakbobbeltjes, onzekere besturing, vooral in het midden op een rechte weg (je blijft corrigeren), etc.)

Mijn lijstje:

1) Auris TS
2) Auris
3) Verso S

henriz

Forumguru
Mijn volgende auto is een Skoda :D
Mijn huidige auto is een Honda.
(maar goed, ik ben natuurlijk niet helemaal de doelgroep voor deze vraag)

henriz

Forumguru
Gerke, ik heb anderhalve maand geleden een proefrit gemaakt in een Auris. Ik vond de kofferbak teleurstellend klein. Daar moet je echt rekening mee houden mocht je toch niet voor de TS gaan.
Ook de grotere mate van windgeruis t.o.v. de Octavia (Hatchback) heeft mij doen kiezen voor de Octavia.
Wat ik wel erg kon waarderen aan de Auris was de automaat. Erg fijn in de stad. Zowiezo lijkt de Auris me bij veelvuldig gebruik in de stad zuiniger dan een diesel. Ik ga daarentegen veel meer snelwegkilometers maken.
En het panoramisch dak he, dat op de Lease pro uitvoering zit. Natuurlijk erg mooi. :thumbsup:

Berry

Senior Member
Misschien wachten op de nieuwe Fabia
op dit moment is het voor mij de Rapid Spaceback DSG maar als ik klaar ben is hij eigenlijk te duur.
Voor het geld heb ik ook een Suzuki SX4 S-cross High Executive met alle toeters en bellen.
Of een dikke tweede hands Yeti

Skodatek1

Forumguru
Mijn volgende wordt een O3 RS Combi met KW schroefset en misschien 19 inch.

Alternatief zou de nieuwe Superb combi zijn alhoewel deze mij toch iets te groot is, maar als en ik heb het geld er voor dan gelijk het topmodel van de Superb (3.6 V6)

CDK

Forumguru
Mijn volgende wordt een O3 RS Combi met KW schroefset en misschien 19 inch.

Alternatief zou de nieuwe Superb combi zijn alhoewel deze mij toch iets te groot is, maar als en ik heb het geld er voor dan gelijk het topmodel van de Superb (3.6 V6)
Daar zitten 2 Citigo's prijsverschil in tussen die 2 met een leuke uitrusting.....

Skodatek1

Forumguru
Klopt idd, ik denk ook dat de Superb te duur wordt en zoals ik al zei te groot voor mij.
O3 combi is eigenlijk groot genoeg en blijft betaalbaar...

MaRco2

Forumguru
Als ik nu zou kiezen, zou exact dezelfde weer komen, maar dan evt. zonder Lane Assist, kinderzitjebeugels e.d. Wel met hillhold, Dynamic pakket (sportstoelen!) e.d.

Kleur hetzelfde of Metal Grey (gaan we weer... weer een grijze muis).

• Leuk
Waarderingen: CDK

miles

Senior Member
Ik ben sinds deze zomer de eigenaar van een Octavia II Elegance businessline 1.8 tsi uit 2011. Ik heb in de afgelopen dertig jaar in heel veel auto's gereden, maar nog nooit zo genoten van een dagelijkse auto als bij deze Octavia. Met name die 1.8 tsi motor vind ik iedere dag weer een feest om te rijden. Op dit moment dus geen enkele behoefte aan iets anders.

Als financieel "the sky the limit" zou zijn, weet ik uiteraard nog wel wat droom auto's, maar ik blijf graag realistisch.

NB: Overigens geniet ik nóg meer van de incidentele zondagsritjes in mijn Mercedes Benz 280S uit 1976, maar we hebben het hier over het reguliere dagelijkse verkeer, neem ik aan.

Laatst bewerkt:

Blacky

Forumguru
Mijn vorige was een O2 Combi Elegance 1.9 TDI 2005. Nu een O2 Combi Elegance BL Green Tech 1.6 TDI 2011. De volgende word ook weer een Skoda alleen welke is nog een ??? In ieder geval een met een open dak.

Havana

Forumguru
Hier voorlopig nog geen nieuwe auto, dat zal op z'n minst nog 5-6 jaar duren. Waarschijnlijk zijn we dan met 't complete gezin verhuisd van Groningen naar ergens in het midden van het land en zullen we onszelf dus moeten afvragen of we nog diesel willen rijden.

In de lijn der verwachting ligt de O3: tegen die tijd zijn er dan waarschijnlijk genoeg mooie occasions op de markt. Een Superb is te groot voor ons en bovendien vind ik de S2 nu al verouderd ogen; een S3 zal buiten budget zijn.

Behalve DSG en climate control heb ik niet veel eisen, hoeveel inch velgen eronder liggen zal mij bijvoorbeeld echt jeuken. Xenon en navi zijn in te bouwen. Qua motorisatie zal 't gaan tussen de 1.6 TDI of de 1.4 TSI.

Voorlopig red ik me nog best in mijn O2. Ik heb er een paar redelijk dure reparaties aan gehad en 't 2-massa vliegwiel zit er nog aan te komen dus ik moet er echt nog een paar jaar mee doorrijden. Wat overigens helemaal geen straf is.

Bovenaan Onderaan