Jonge studenten schamen zich voor Skoda

MarcoO2

Forumguru
En die vijfde plek moeten we dan ook nog delen met Dacia... en nee, ik wil geen vergelijkingen tussen de Logan en de RR zien... :grin:

Jongeren schamen zich voor bepaalde merken
vrijdag 04 dec 2009

Jongeren kennen taboemerken waarmee zij niet geassocieerd willen worden. Jorge Labadie, eigenaar van brand consultancy 37oCelsius en verbonden aan organisatieadviesbureau Plimenten.com, ondervroeg studenten aan de Universiteit van Amsterdam naar de merken waar ze niet mee gezien willen worden. In aflopende volgorde leverde dat de volgende top-10 op: Zeeman, Euroshopper, V&D, Lonsdale, Dacia/Skoda, Wibra, Lidl, Aldi, Pimkie, Viagra en Coca Cola light. Vooral goedkope kledingmerken blijken schaamte op te roepen.

Als een merk een taboemerk is geworden, zijn er verschillende strategieën mogelijk, van evolutie tot revolutie. Zeeman bedient zich van `involutie`: het merk blijft zichzelf, zodat het in goede tijden gemiddeld verkoopt en in slechte tijden uitstekend. Verder kan een recessie een merk uit de taboesfeer halen. Zo zijn Lidl en Aldi de laatste tijd stukken populairder geworden door handig gebruik te amken van het veranderde consumptiepatroon.

Revolutionair is de aanpak van de brillenwinkel Brilmij. Het merk had een stoffig imago dat deed denken aan ziekenfondsbrilletjes, maar heeft zich omgevormd tot het populaire Pearle. De rebranding was uiterst succesvol.

bron
 

plaza

Forumguru
En die vijfde plek moeten we dan ook nog delen met Dacia... en

Verstand komt met de jaren, en als student zijnde heb je nog heel wat jaren voor de boeg.

En moeten we studenten die op dit moment nog geen cent te makken
hebben, laat staan geld voor een SKODA, nu serieus nemen ?
 

Constant

Erelid
Skoda heeft in NL nog last van de slechte naam uit het verleden. In landen waar Skoda recenter is geintroduceerd, wordt het gezien als een topmerk gelijkwaardig aan Volkswagen. Die studenten lopen dus achter.
 

rcFred

Senior Member
Och, ze hebben alleen onderzoek gedaan in 020 op een universiteit...
Als student liep ik in Lonsdale kleding en ging met de Skoda boodschappen doen bij de Aldi...
Merk ook wel dat je in de Randstad relatief veel minder Skoda`s tegenkomt dan bijv in het oosten van NL. Misschien zijn ze in het oosten van het land al wat slimmer met de keus van de auto`s.
Die studenten hebben nog een hoop te leren in ieder geval
 

Constant

Erelid
Ik moet eerlijk zeggen, twee jaar geleden stond Skoda helemaal onderop mijn verlanglijstje. In anonimiteit heeft Skoda zijn modellen voorzien van de laatste technologie in plaats van het eerdere beleid om een flink achter te lopen op de broertjes Audi en Volkswagen. En Skoda stond bekend om zijn weinig luxe interieurs, ook dat was bij mij een positieve verrassing dat het VAH beleid blijkbaar omgegooid is. En dat had ik nog steeds gedacht als ik niet bij Wasman in zijn Octavia had gezeten, dus vandaar dat ik uiteindelijk zelf ook een Skoda heb gekocht.

En om heel eerlijk te zijn, voor mijn werk (consultant tegen redelijk uurtarief) kan het een probleem geven als ik in een dikke Audi kom voorrijden. Het was deels een bewuste keus om in een bescheidener merk te rijden (en aan de binnenkant kan mijn auto concurreren met andere VAG middenklassers), bovendien krijg je (mede dankzij het imago) een luxe Skoda voor de prijs van een kale Volkswagen.

Op zich heeft het onderzoeksbureau wel gelijk, Skoda mag best investeren in reclame (Tour de France was bijv. een goede investering). Je kunt de studenten niet de schuld geven dat Skoda in NL nog steeds last heeft van een stoffig imago.
 
Merk ook wel dat je in de Randstad relatief veel minder Skoda`s tegenkomt dan bijv in het oosten van NL. Misschien zijn ze in het oosten van het land al wat slimmer met de keus van de auto`s.


Ik woon tegen de randstad aan en het viel mij inderdaad ook op dat ik slechts incidenteel een O2 model 2009 of de nieuwe SuperbII tegenkom.

In het dorp waar ik woon (18.000 inwoners) ben ik vanaf 01-2010 bij mijn weten de eerste met een O2 model 2009. Wie weet ... als er een schaap over de dam is .... Ik rij straks in elk geval geen 13-in-1-dozijn auto.

Seat is hier wel bijzonder populair.
 

Constant

Erelid
Het is wel grappig (of treurig*), als iemand mijn Scout ziet, dan herkent men er vaak geen Skoda in. Terwijl men een Audi of een Volkswagen van grote afstand herkent.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik woon tegen de randstad aan en het viel mij inderdaad ook op dat ik slechts incidenteel een O2 model 2009 of de nieuwe SuperbII tegenkom.
Bijzonder, want ik kom in de randstad (zowel de grotere als de kleinere steden én de dorpjes) heel veel Skoda's tegen... en ook (juist) de nieuwere modellen, dus O2 FL, S2, al een paar Yeti's... maar misschien zit ik meer op de weg dan jij?

Enne... woon jij soms in het dorpje waar Van der Velden zijn garage heeft? Dat zou de grotere populariteit van Seat's (met hun bijbehorende sportievere imago) kunnen verklaren.
 
Aan je kilometerstand te zien maak jij dubbel zo veel kilometers dan ik ... dat scheelt dus al een hoop. Van der Velden ... nooit van gehoord ... dus een ander dorp :-)
 

VEEJAY

Forumguru
Ik denk dat DACIA/SKODA in de vraagstelling zodanig als keuze waren dat dit de uitkomst is. Ben sowieso geen voorstander van dit soort 'onderzoeken'. Dit komt onder andere door bijvoorbeeld diegene die de aflevering van RADAR over Winderigheid heeft gezien weet wat ik bedoel, TNS/NIPO vraagt gewoon wat de opdrachtgever wil als uitkomst.

Studenten moeten sowieso hard studeren en met de trein, niet druk maken om automerken.. Dat komt later wel :)
 
Bij een heleboel van die merken kan ik me wel wat voorstellen, die associeert men met armoe. Maar wat is er mis met V&D en in het bijzonder Coca Cola? :eek:oo: Daarnaast: die studenten moesten eens weten wat een beetje normaal uitgeruste Skoda Fabia tegenwoordig kost. Het verschil met een Ford of Opel in die klasse is nihil. En dan hebben we het nog niet eens over de kwaliteit.
 

redrohX

Nieuw lid
Ach als student dacht ik niet eens na over auto's, laat staan Skoda. Als je uiteindelijk zelf een auto nodig hebt en er staat een interessante Skoda met alle opties er op en eraan met een leuke prijs, dan gaan ook die studenten er voor. Zeker als er nog een leuke motor in zit.

Dacia aan de andere kant, nee daar zou ik ook niet in gevonden willen worden. ;)
 

cvegreen

Forumguru
Bij een heleboel van die merken kan ik me wel wat voorstellen, die associeert men met armoe. Maar wat is er mis met V&D en in het bijzonder Coca Cola? :eek:oo: Daarnaast: die studenten moesten eens weten wat een beetje normaal uitgeruste Skoda Fabia tegenwoordig kost. Het verschil met een Ford of Opel in die klasse is nihil. En dan hebben we het nog niet eens over de kwaliteit.

Het is inderdaad wel zo dat studenten vaak heel raar reageren tegenover goedkopere winkels . Terwijl dat bijna iedereen wel naar aldi , lidl gaat . Je hebt iets speciaals over het hooft gezien bij coca cola hoor , want er staat LIGHT bij , daar willen heel veel jongeren niets over horen . Dat je skoda vergelijkt met Ford dat begrijp ik , maar met Opel . Dat begrijp ik helemaal niet , dat scheelt wel meer als een klasse hoor . Man man , opel is echt voor mensen die als 13 in een dozijn willen zijn hoor . Zit slecht ineen , heeft geen motoren die motoren waard te noemen zijn , electrisch zijn ze een ramp en ga maar door . Nee een skoda vergelijken met een Opel is in mijn ogen even erg als vloeken in de kerk hoor .
 

VEEJAY

Forumguru
Dacia heeft ook een autoforum/club net als hier. Mensen die zeggen ook veel luxe voor weinig geld, dat moet ons bekend in de oren klinken.
 

Constant

Erelid
Dacia heeft ook een autoforum/club net als hier. Mensen die zeggen ook veel luxe voor weinig geld, dat moet ons bekend in de oren klinken.
Wat Skoda is voor de VAG, is Dacia voor Renault groep. Overigens, doe mij dan toch liever een Skoda :cheer:.

Het is wel grappig, ik was een paar jaar geleden in Roemenië, mijn lokale collega's gaven de voorkeur aan een Renault boven de Dacia.
 
Bovenaan Onderaan