voor de oorlog was inderdaad vel beter, maar inlezen kan geen kwaad voor de heren en dames studenten.
hier wat facts
In de loop van 102 jaar heeft ŠKODA , opgericht door de heren Laurin & Klement, een hele geschiedenis opgebouwd als autofabrikant.
Vooral in de periode voor de Tweede Wereldoorlog was het merk uit de Bohemen heel bekend als bouwer van vooral luxe en degelijke automobielen. Zo bouwde ŠKODA in licentie de Hispano-Suiza, die zich kon meten in die dagen met Rolls-Royce. De middenklassers uit die tijd hadden een uniek ruggegraatchassis waarbij de aandrijflijn naar de achteras door een centrale buis liep. Dit systeem wordt nu nog steeds toegepast bij Tatra vrachtwagens, waardoor dit ook het enige merk vrachtwagen is met volledig onafhankelijke wielophanging. De ŠKODA type 421 Rapid uit 1937 is een auto met zo´n chassis. In lange afstands rally's heeft deze auto dikwijls zijn betrouwbaarheid bewezen.
Eén der eerste fabrikanten die na afloop van de oorlog in staat bleek te exporteren was ŠKODA, ook naar Nederland. Door de komst van het communistisch bewind in moederland Tsjecho-Slowakije, bleef het merk qua ontwikkeling wat beperkt, de luxe modellen verdwenen, er voor in de plaats verschenen puur fuctionele modellen conform de eis van de communistische bezetter.
Škoda bestaat inmiddels dus ruim 100 jaar als producent van vervoermiddelen. In de 19e eeuw bouwde men al gemotoriseerde voertuigen, in 1906 reed de eerste automobiel (L & K 01A) als serie-model van de fabricageband. Gelijk al vanaf het begin vielen de producten op door hun geavanceerde techniek, een traditie die het merk in de rest van haar bestaan trouw bleef en verwierf daarmee ook in korte tijd een reputatie als producent van stevig gebouwde en betrouwbare auto's.
Sindsdien is er enorm veel gebeurd, niet in de laatste plaats in de jaren na de Tweede Wereldoorlog toen het land van oorsprong verdween achter het z.g. ijzeren gordijn en de technische ontwikkelingen onder dwang van de omstandigheden praktisch stilstonden.
nog meer facts , voor leken en studenten uiteraard hier:
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=5