Juiste manier om Octavia IV op te krikken voor bandenwissel

madpilot

Senior Member
Is niet van de Aldi, lang geleden bij Conrad gekocht. Laatst op YT eens testje gekeken, duur was niet per se beter. Voor wielmoeren dikke prima, voor een motorrevisie zou ik em ook niet gebruiken ;) Vorige keer waren de bouten ook gewoon met een momentsleutel gedaan door de garage (140 Nm), daar stond ik zelf bij. Dus zeker niet met de luchttol op 300 Nm vastgezet.

Frup

Forumguru
Klopt, ik heb meerdere test gelezen waarin de Lidl/Aldi sleutels eigenlijk zo slecht niet blijken te zijn. Ben nog nooit een moer verloren (gelukkig).

• Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Dus zeker niet met de luchttol op 300 Nm vastgezet.
Zo'n tol zou max maar 80Nm moeten vastdraaien, zodat je verplicht word om met het juiste gereedschap de moer / bout op juiste moment aan te draaien.
Zie de accu / luchttol als een makkelijk hulpmiddel !
Op bedrijf maken we schakelkasten en worden veel accutollen met slip gebruikt om de draden vast te draaien
Maar bij ons is de REGEL dat de tol op max stand 3 mag staan, en dan in de testhoek waar we onze producten testen worden alle verbindingen met een momentsleutel of schroevendraaier op juiste moment aangetrokken .
En monteur in veld controleert dan na transport en montage 10% van de verbindingen, en mocht er meer dan 4% toch weer aangedraaid moeten worden dan word heel de kast nagetrokken...

Jessedew

Forumguru
Heeft de PHEV ook een krik aan boord? Ik vond alleen een flesje bandenvulling onder de mat en een compressor. (helaas niet de krik uit mijn vorige auto gehaald (maar heb nog zo'n hydraulische krik liggen thuis) wil zelf ook nu niks doen, maar wel even uit interesse.

(moet eerst nog maar eens een setje winterwielen scoren)

madpilot

Senior Member
@EdK Ik wilde maar aangeven dat die bouten netjes met een goede momentsleutel vastgedraaid waren, dus dat die Lidl slagmoersleutel die dingen los zou moeten krijgen als ie 400 Nm zou kunnen leveren. En ze dus niet vastgedraaid waren door de stagiair van de KwikFit die de luchttol op standje "zo die zit vast" heeft gezet ;) Als iedereen het zo netjes deed zoals in jouw betoog stonden we niet af en toe te vloeken om die bouten los te krijgen hehe.

EdK

Forumguru
"zo die zit vast" heeft gezet
Hou rekening mee dat niet altijd het vastzitten van bouten en je op de kruissleutel moet gaan staan om hem los te krijgen komt door een luchttol op stand 400Nm
Je kunt hem op 120Nm vastzetten en later als je hem los wil hebben dat hij niet loskomt , en dit puur door corrosie...
Want ja normaal zou je een likje vet op je draad doen, maar bij wielbouten lijkt me dat nou net niet de juiste plek...

hemi24

Forumguru
Hou er rekening mee dat veel gebruik van een slagmoersleutel (of luchtsleutel) leidt tot het gaan vreten van draad…

hemi24

Forumguru
Altijd, dan verneem je uiteindelijk het beste wat je doet; en laten we wel zijn, als je tijd hebt om de auto op een garagekrikje te zetten om wiel voor wiel te wisselen, komt het ook niet op die laatste 2 minuten aan... ;)

madpilot

Senior Member
Haha da's waar. Het is alleen wel lekker makkelijk bzzzt bzzzt. Maar erin draai ik ze toch al met de hand tot ze er aardig ver inzitten, geen zin om iets er scheef in te forceren. Dank voor de inzichten!

Bovenaan Onderaan