K&N luchtfilter Octavia III

MaRco2

Forumguru
Zoals bij elke auto (voor zover verkrijgbaar), wil ik voor de 1.4TSI weer een K&N vervangingsfilter hebben (soepeler en net wat beter trekken/oppakken en nooit meer vervangen, alleen reinigen en olie sprayen elk jaar).

Iemand een idee qua gunstige webshop?

Onder het mom van het wiel niet meer uit hoeven vinden (voorgaande leveranciers zijn gestopt of daar doe ik geen zaken meer mee).

Overigens wie een 1.8TSI heeft, kan mogelijk wat regelen...

Auto's Gezocht Voor de ontwikkeling van nieuwe filters zoekt K&N de volgende auto's. Mocht u in het bezit zijn van een van de onderstaande modellen, dan zouden wij graag uw auto gebruiken om filters te ontwikkelen. Als dank ontvangt u de eerste kit voor uw auto gratis en vanzelfsprekend is vervoer geregeld op de dag dat uw auto bij K&N wordt getest.

De auto's die wij zoeken zijn:

Audi A3 1.8i 2013
Audi S3 2.0i 2013
Fiat Abarth Punto 1.4 Tjet 180pk 2013
Seat Leon III 1.8i 2013
Skoda Octavia III 1.8i 2013
Volkswagen Golf VII GTI 2.0 2013
Neem contact op met Efka >>
 

CDK

Forumguru
ik heb'm er ook in zitten, klinkt volwassener en geloof het of niet maar het voelt lekkerder aan :D
 

turboturbo

Forumguru
In het filmpje is alleen over vermogen kW gesproken. Ik zag niks over koppel kromme.

Mogelijk dat die wel degelijk iets veranderd (onderin de toeren bijv) want diegenen die zo'n inleg filter hebben zeggen toch echt verschil te merken. En dat zal heus niet 100% tussen de oortjes zitten, neem ik aan?
 

MaRco2

Forumguru
ik heb'm er ook in zitten, klinkt volwassener en geloof het of niet maar het voelt lekkerder aan :D

Klopt, na een stuk of 7 auto's met K&N (gehad) te hebben, kan ik deze ervaring zeker onderschrijven.

En in werkelijkheid levert het echt nog iets op ook qua output.

Tijdens het mappen van de MR2 na de motorswap, was de Piggyback na montage blijkbaar te goed geblokkeerd en moest ik na een week weer terugkomen (Dynojet Tovami in Goes), de K&N werd er toen in gezet en was er al een basismeting gedaan op deze (realistische) rollenbank.

De K&N werkt pas echt na een aantal honderden kms als de overtollige olie weg is, dus was dit een mooie ''voormeting''.

Bij de eerste meting een week verder (200 km gereden na montage) was het verschil 2,6 pk en 3 Nm!:D

Niet iets heftigs, maar de eerdere ervaringen (niet tussen de oren) wees uit dat vooral in het middentoerengebied de motor net wat prettiger oppakt en iets beter trekt.

Bij de S2000 leverde eind 2011 een vergelijkbaar, wat spectaculairder, resultaat op na de installatie van de Dastek Unichip en het mappen op de rollenbank (R&W-S Centre bij Mechelen, B.).

Voorzien van K&N vervangingsfilter (dus geen ''warm air intake'' wat je vaak ziet, levert vermogensverlies en alleen aanzuiggeluid op) en volledig Invidia uitlaatsysteem vanaf de kat (wel laten zitten!) kwam er op de krukas omgerekend 240 pk uit.

Dan denk je... da's toch standaard/fabrieksopgave? Ja, echter levert het gros van de originele S2000's na meting plm. 225 pk op, dus het verschil door deze 2 items is zo'n 15 pk in de top (het rijden was alleen al net wat fijner, maar nu komt het!).

Toen het afstellen van de Unichip en die kwam uiteindelijk op 270 pk als piekwaarde (kon nog hoger, maar dat was qua airfuelratio niet aan te raden), maar vooral in de lagere toerengebieden was de output qua vermogen en vooral koppel in de grafiek een stuk hoger en vlakker en dat merk je met rijden, als of je in een auto met grotere motor rijdt!

Haarspeldbochten, hoef je niet perse terug te schakelen en door te halen (tot 9.000 rpm:D ), maar enorm veel fijner trekken van onderuit en veel soepeler.

Maar goed ontopic: K&N heeft zeker qua driveability zin en qua kostenplaatje ook, nooit meer vervangen en elk jaar even reinigen en opnieuw met speciale filterolie insprayen.

Ik heb dit ervaren met: Toyota Supra 3.0i, Toyota MR2 2.0 en middels het Camry luchtfilterhuis ook met de 3.0 V6, Mitsubishi's Space Star 1.6 + Outlander Sport 2.0 en Outlander GS 2.4 en de Honda S2000.

Helaas hebben ze hem voor de Trevis nog altijd niet.:)
 

MaRco2

Forumguru
De mijne heb ik vorige week besteld, kreeg net bericht dat ze het zelf niet op voorraad hebben (...) en dat ze op maandag bestellen en donderdag binnen krijgen, daarna versturen.

Zal dus net voor onze (langere) vakantie binnen komen.

Voordeel: je hebt minimaal 15% korting bij http://www.sportfilters.nl/
 

Flem_nl

Forumguru
De mijne heb ik vorige week besteld, kreeg net bericht dat ze het zelf niet op voorraad hebben (...) en dat ze op maandag bestellen en donderdag binnen krijgen, daarna versturen.

Zal dus net voor onze (langere) vakantie binnen komen.

Voordeel: je hebt minimaal 15% korting bij http://www.sportfilters.nl/
Jouw eerste link was naar EFKA. Daar kost de filter €75,- en bij sportfilters.nl €77,- . Waarom daar gekocht en niet bij EFKA?
 

MaRco2

Forumguru
Is simpel: originele luchtfilter eruit, K&N er in (niet vergeten elk jaar even er uit te halen, reinigen (speciaal spul) en insprayen met filter olie (onderhoudssetje meebestellen, doe je een eeuwigheid mee).

Met een 57i kit e.d. (met buis en open luchtfilter) is het wel wat meer werk en dan is goede plaatsing heel belangrijk (geen warme lucht opzuigen).
 

Flem_nl

Forumguru
Is simpel: originele luchtfilter eruit, K&N er in (niet vergeten elk jaar even er uit te halen, reinigen (speciaal spul) en insprayen met filter olie (onderhoudssetje meebestellen, doe je een eeuwigheid mee).

Met een 57i kit e.d. (met buis en open luchtfilter) is het wel wat meer werk en dan is goede plaatsing heel belangrijk (geen warme lucht opzuigen).
Was geen 57i kit van plan. heb blijft een lease bak waar ik m'n eigen centen in steek! Heb nu een 1.6 tdi DSG en daar mis ik af en toe wel een sneller respons op lage toeren, vooral bij het optrekken nadat je hebt af moeten remmen. Weet uiteraard nog niet hoe dit straks met de 1.4 tsi zal zijn. Mede omdat dit nu benzine is en geen diesel zoals ik jaren gewent ben.
 

MaRco2

Forumguru
Het bespaart de leasemaatschappij weer een hoop centen.:)

Hopelijk komt het nog op tijd binnen (tijdens onze korte afwezigheid zal het aangeboden worden) voordat we naar Oostenrijk gaan. Ik ben benieuwd wat het met zo'n turbomotor doet.;)
 
Bovenaan Onderaan