K&N luchtfilter Octavia III

MaRco2

Forumguru
Elkjaar trek ik de K&N er uit, reinigingsspul er op spuiten en uitspoelen, na drogen verse olie er op.:)
 
Ja dat snap ik; maar ik zag dat K&N dus ook interieurfilters heeft en die kom ik eigenlijk niet tegen op NL websites.. dus was benieuwd of daar iemand ervaring mee heeft..
 

MaRco2

Forumguru
Lijkt me persoonlijk niet zo belangrijk of zou het performance verbetering opleveren? :tongue:

Ik moet de mijne nog een keertje vervangen (heb er al een tijd eentje op vooraad), is volgens mij bij 70.000 km ofzo gedaan ergens in 2014.
 
Hoe zit het dan met het verhaal dat een oliehoudende filter wel eens een probleem op kan leveren voor je LMM.
Ik weet niet of het zo is maar begreep dat een droge filter veelal aan te raden is.
 

LT83

Forumguru
Denk dat het wel meevalt. Je moet hem ook "zalmroze" houden bij het oliën. Dus niet teveel olie erop en hem goed laten drogen voor montage :D
Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad in de jaren dat ik een K&N Intake op de Octavia had. De Audi heeft ook weer een K&N inlegfilter :D
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Lijkt me persoonlijk niet zo belangrijk of zou het performance verbetering opleveren? :tongue:

Ik moet de mijne nog een keertje vervangen (heb er al een tijd eentje op vooraad), is volgens mij bij 70.000 km ofzo gedaan ergens in 2014.
Denk dat de airco er 3pk bij krijgt dan ;)


Maar ik laat zon ding doorgaans elkjaar vervangen. Wel zo schoon. Die dingen zijn doorgaans best smerig. Maar ze kosten bij de dealer 30 euro ofzo, garageboer rond de helft, maar net als een luchtfilter van K&N is deze herbruikbaar; dus 2/3x vervangen en je hebt hem eruit..
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Mark748R1

Nieuw lid
Moet het motormangement niet aangepast worden bij het plaatsen van een luchtfilter die meer lucht door laat? Anders word het mengels toch anders? Of word de lucht later nog gereguleerd door een flowmeter of iets dergelijks? Want als dat het geval zou het toch al helemaal niet uit moeten maken?
(Ik ben geen automonteur ;) )
 
ECU regelt dit tot op zekere hoogte bij. Wat denk je met het verschil tussen een nieuw schoon filter welke fabriek af is en wat er gebeurt met dit filter totdat de teller van 0 naar 20.000km is gegaan. Juist. Alsmede nog verschil tussen warme en koude lucht in de winter maanden; koude lucht is dikker. Dus dat valt wel mee.
 
Heb nu trouwens sinds een poosje dat interieurfilter van K&N erin zitten.
Moet zeggen dat ik de ventilatie nu stiller vind op stand 3 waar hij meestal op staat... ik heb hem eigenlijk altijd op auto (zonder AC) en veelal is dan stand 3 de gene waar ie op blijft steken.. maar het geblaas klinkt minder hard dan met het originele filter.. lijkt alsof de lucht makkelijker door dit filter heen komt en zo aan de structuur te zien had ik dat eigenlijk wel verwacht..
 
Update;
Ik zie nu dat ik mijn interieur filter er al 2,5 jaar in heb zitten.. dus tijd voor de eerste schoonmaak..
Het ding was aardig vies, beestjes erin, steentjes en een boel stoffigheid.

Ding schoongemaakt volgens beschrijving, het filtermateriaal kleurde van donkergrijs naar lichtgrijs, maar wit werd het niet... goed; alles gereinigd en terug gemonteerd.

ik weet niet of ik er nou wel of niet gelukkig(er) van ben geworden; het ruikt nu net als een kantoorpand waar nieuw tapijt is neergelegd. Kenmerkende geur is dat. Ik kijk het nog even aan, maar als ik het met een lange rit beu begin te worden, want je ruikt het constant en niet alleen de eerste 10 minuten, dan komt er gewoon weer een standaard interieur filter in..
 

brepus13

Forumguru
Ik betaalde voor een bosch Carbon interieur filter 10,49€. Voor dat geld vervang ik hem gewoon elk jaar :-)

wel positief dat je filter zo vies geworden Is opzich, heeft dat ding toch goed zijn werk gedaan!
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ik wissel ook jaarlijks het lucht- en interieur filter.

Kies altijd voor een carbon interieurfilter, en altijd van het merk Mann of Bosch.

Ben er samen meestal 2 tientjes voor kwijt en beste het meestal met een grotere bestelling mee.
 

EdK

Forumguru
Tsja je kunt wel een filter gaan schoonblazen / zuigen en dan zal dee inderdaad aan buitenzijde er schoner uitzien.
Alleen het vuil wat dieper in het filter zit krijg je nooit meer weg
Filters in het algemeen gewoon jaarlijks vervangen...

In gebouwinstallatie's behoort ook eens per jaar de zakkenfilters en doekfilters vervangen te worden.
Tsja ook dit word vaak niet gedaan want ze zien er best nog wel schoon uit.
Maar de nieuwe luchtbehandelingskasten hebben motoren met frequentie regeling gestuurd door de DeltaP schakelaars !
Deze meten de flow voor en na een filter en zodra de filter begint te vervuilen en de DP schakelaar meet dit dan gaat hij de ventilatormotor harder laten draaien.
Maar dit kost uiteindelijk wel meer stroom !!
Maw vervangen van het filter bespaart ook nog op energiekosten ....

Maw het filter schoonmaken voor even een probleem verminderen kan geen kwaad, maar vervangen van een filter moet je niet op bezuinigen !
 
Blazen en zuigen; beide niet van toepassing. Het filter spoel je uit, vanaf de schone kant naar de vuile kant.
Maar goed. Ik kijk het nog even aan.
 
Bovenaan Onderaan