Kaarten Navigatie

mc1977

Lid
Sinds een week rij ik nu rond in mijn nieuwe O3, echter wat erg opvalt is dat de navigatie veel eenrichtingstraten niet kent. Mijn vrouw werd laatst met een kluitje het riet ingestuurd door de Columbus omdat deze continu overal in wilde waar het niet mocht of kon. Na veel omwegen is ze op de plek van bestemming aangekomen, maar handig was anders.

Volgens de versie informatie is het de kaart 2013/2014 terwijl deze wegen toch echt al meer dan 1 jaar inrichtingsverkeer is of afgesloten. Hebben meer mensen deze ervaring met de navigatie?

LdN

Forumguru
Kaarten van navigatie systemen zijn nooit 100% up to date, heb ooit eens iemand van Navigon gesproken die me vertelde
dat het soms wel tot 2 jaar kan duren voordat kaarten aangepast worden.
Het hangt er b.v. ook van af of ze de aanpassingen wel tijdig doorkrijgen van de diverse instanties of gebruikers.
Als er een weg situatie aangepast wordt en er wordt niets aan de kaartenmakers doorgegeven gebeurt er ook niets.
Bij de grote projecten zoals snelwegen etc. gebeurt het vrij snel dat de nieuwe data bekend is, vaak al in de projectie fase
zijn de kaartenmakers op de hoogte.
Bij de kleinere aanpassingen in steden etc. zijn ze vaak afhankelijk van meldingen van gebruikers, de gemeenten zijn een stuk
minder snel met het doorgeven van aanpassingen.

FNaRK

Actief lid
Met Skoda sneller op uw bestemming! Om ervoor te zorgen dat uw MIB Amundsen navigatiesysteem voortdurend up-to-date is, kunt u op deze website kosteloos de nieuwste versie van uw navigatiekaart downloaden. Het is mogelijk de gegevens te downloaden in één compleet bestand van ca. 4,5 GB.

Kosteloos ??

TedVlemmings

Forumguru
Kan helaas op die site niet vinden welke versie hun aanbieden, helaas kan ik dus niet controleren of het een actuelere versie is dan die ik heb. Of kijk ik ergens volledig langsaf? Voor mij is de 15gb Columbus versie trouwens relevant. Die 4,5gb is voor dat Amundsen navigatiesysteem.

Fucky

Senior Member
zoals ik al aangaf P 72
als je met je muis op de download file gaat staan zie je de relevante gegevens!

TedVlemmings

Forumguru
Tof, dankje. Ik heb versie 62 dus morgen maar eens een update doen. Wel lekker dat ze dat kosteloos aanbieden, zouden andere van kunnen leren!

mc1977

Lid
Heb even gecontroleerd maar volgens mij heb ik ook versie 62, ben nu de nieuwe versie aan het downloaden om te zien of dat gaat helpen. Wel mooi dat het kosteloos kan, toen ik na de proefrit vroeg aan de dealer hoe duur een update van de kaarten zou zijn kreeg ik te horen dat dit ongeveer €200 ging kosten.

Je zou trouwens verwachten dat je altijd bij een nieuwe auto de allerlaatste versie erin gezet krijgt, heb de auto nu een week en dan zou ik toch verwachten versie P72 te krijgen. Maar goed, eens kijken hoe het gaat straks met updaten. Volgens de instructie pagina zou het updaten van de navi zelf ook nog een paar uur duren ...

FNaRK

Actief lid
dus als ik het goed begrijp kun je voor de O3 gratis en legaal kaart-updates downloaden.
Ik neem aan dat de betreffende Amundsen niet de RN315 is ?

TedVlemmings

Forumguru
Ik heb zojuist versie 72 geïnstalleerd. Was voorheen 62. Heb nergens iets van een melding gekregen dat het niet legaal zou zijn. Via skoda-auto.com ben ik gister zelf ook op die navigation link gekomen, en skkoda-auto.com is de officiele internationale website dus zal wel kloppen. Ik zie nu versie 72 op mijn Columbus staan, en hij navigeert dus het zal wel goed zijn!

mc1977

Lid
@TedVlemmings: Hoe lang heeft de update nodig gehad in de auto? Volgens de instructie kan dit uren duren, dus daarom mijn vraag om een idee te krijgen hoe lang je nodig hebt.

TedVlemmings

Forumguru
@TedVlemmings: Hoe lang heeft de update nodig gehad in de auto? Volgens de instructie kan dit uren duren, dus daarom mijn vraag om een idee te krijgen hoe lang je nodig hebt.
Moeilijk te zeggen. Ik heb tijdens de installatie namelijk een hele poos geparkeerd gestaan en ik heb geen flauw idee of ie toen door is gegaan. Ik heb het idee van wel namelijk omdat er een hele sprong sichtbaar was tussen percentages. Mocht hij geparkeerd zijn doorgegaan dan een dikke 3 uur, anders iets meer dan een uur dat ik echt gereden heb terwijl de instal bezig was.

mc1977

Lid
Okay, volgens de instructie loopt de update alleen als de auto op contact staat. Dus dan zal de update dus ongeveer iets meer als een uur duren.

Instructie op website:
Tijdens het kopiëren moet het contact ingeschakeld blijven. De navigatiefunctie is tijdens het kopiëren niet beschikbaar. Vanwege de grote hoeveelheid gegevens en de gebruikte SD-kaart kan het proces tot wel 4 uur duren. Overtuig u ervan dat de accuspanning hoog genoeg is om de update te kunnen uitvoeren (schakel bij stilstaande auto alle niet benodigde verbruikers uit, bijv. verlichting, aanjager, stoelverwarming etc.). Sluit eventueel een laadapparaat op de accu aan. Na een onderbreking van het proces – bijvoorbeeld doordat de auto wordt uitgeschakeld – wordt het kopieerproces automatisch bij de afgebroken plaats voortgezet zodra het contact wordt ingeschakeld.

TedVlemmings

Forumguru
In mijn geval dan wel denk ik. Downloaden heeft wel even geduurd ondanks een 100/100 mbit lijn. Ik heb overigens wel een 32gb SD kaart gebruikt met lees en schrijf snelheden van 80 en 40mbps en dat zal de gemiddelde niet nadoen :) Wellicht dat dit ook in mijn voordeel heeft gewerkt? Normaal SD kaartje heeft een leessnelheid van 15mbps en een class 10 heeft 30mbps, die van mij dus 80mbps!

Bovenaan Onderaan