Kort vraagje aan de experts hier. Voor de update had ik nergens last van. Sinds de update treed er een vreemd verschijnsel op. Om een voorbeeld te geven, gisterochtend moest ik van Uden naar Almere. Uit ervaring weet ik dat dit ongeveer 1 uur 15 minuten is (zo'n 125 km). Ik stapte om 8:30 in de auto (nogmaals, zondagochtend, nauwelijks verkeer) en de Columbus gaf aan dat ik er om 10:25 zou zijn. Uiteindelijk was ik (inclusief tanken) om 9:55 in Almere. Half uur sneller dus.
Recentelijk ben ik naar Lille gereden. Ook hier gaf het systeem 3 uur rijden aan, ik was in 2 uur 10 minuten daar. Hebben jullie ook last van deze zeer ruime afwijking? Ik vind dit niet bijzonder betrouwbaar.
Ik hoor graag van jullie ervaringen hiermee.
Om iedereen hier nog even op de hoogte te stellen van de updates hieromtrend, het volgende.
Bij de 30k beurt heb ik bij de dealer aangegeven dat ik problemen had met de tijden van de navigatie. Recentelijk vanuit Wenen terug naar huis gereden (dik 1000km), ik was ruim 2h30m eerder thuis dan aangegeven, zelfs met een aantal stops. Grote afwijking dus. De dealer had er ook nog nooit van gehoord, maar toen de auto binnen stond was er toevallig 1 die exact het zelfde probleem had. Ik was dus gelukkig niet de enige.
Met veel uitzoeken en contact met Tsjechië moet ik zeggen dat de klacht zeer serieus genomen is, ondanks dat het alleen "storend" was. Ik heb uiteindelijk bijgevoegd schrijven vanuit Skoda gekregen.
Kort samengevat, als het vinkje "verkeerstekenherkenning voor aanhangwagens" aan staat, dan denkt de auto dat er een trailer achter hangt. De navigatie wordt hierdoor ook afgestemd op aanhangers, en berekend dus een maximum van 80 km/u op de snelweg. Verklaard veel. Vinkje is ondertussen uit gezet, grootste afwijking tot nu toe is 2 minuten. Mochten mensen deze klacht dus herkennen, kijk even in je systeem hoe deze instelling staat.