kabelboom-probleem in een fabia van 2007?

The bone collector

Senior Member
Overigens heb ik niet zo'n hoge pet op, van de vakkennis van de gemiddelde Skodadealer. Dat wil niet zeggen dat er geen goede dealers zijn, maar het feit dat iemand dealer is, is geen garantie voor vakkennis. (ik ben zelf technisch opgeleid, en denk dat ik dit dan ook beter kan beoordelen dan bijvoorbeeld een boekhouder of een jurist die zijn auto naar de garage brengt). Ik heb met mijn auto een gescheurde zekeringstrip voor de ABS pomp gehad (resulteert in het ABS-lampje), de chef-monteur bij de lokale dealer heeft in 3 keer, en bij elkaar bijna een halve dag aan tijd, geen oorzaak kunnen vinden, en zelfs de auto niet uit kunnen lezen.:shocked::biggthumpdown: Uiteindelijk heb ik het zelf opgelost, in een kwartiertje tijd, enter controle het uitlezen maar laten doen bij de Seatdealer die het in een paar minuten voor elkaar had.

Sla zeker deze post van Cordoba niet over, helemaal mee eens. Het is inderdaad een probleem waar ik al meerdere malen over gelezen heb. ABS lampje gaat branden (maar blijft normaal gezien wel branden, dacht ik) en de garage denkt aan de ABS-pomp, simpelweg omdat de foutcode aangeeft dat er iets mis is met de pomp. Blijkt dan in veel gevallen gewoon die zekering op de accu te zijn.
 

Cordoba

Forumguru
@Bone collector: het komt een enkele keer voor dat de twee delen van de strip weer even contact maken, waardoor het ABS-lampje dan weer uitgaat, al is dat eigenlijk altijd maar voor even.

@Markenmarije: als een dealer niet eens tijd/personeel heeft om de auto uit te lezen, moet je dat signaal serieus nemen. Zo'n dealer denkt mogelijk dat ie voorlopig geen/onvoldoende geld aan je kan verdienen, en geeft daarom niet thuis. Ik denk dat je beter deze dealer helemaal kunt mijden, en een andere garage zoeken (als je vaste garage er tenminste niet uit komt). Overigens voor de goede orde: er zijn garages die geen dealer zijn, maar meer kennis en ervaring in huis hebben dan de betreffende merkdealers op sommige gebieden. Dergelijke garages hebben bestaansrecht dankzij hun vakkennis en lagere prijzen (geen verplichte dure showroom) en service/klantvriendelijkheid. Een voorbeeld van zo'n garage is bijvoorbeeld deze: http://www.vagtechniek.nl/Ik heb goede ervaringen bij deze garage, en meer mensen hier van het forum.
 

Markenmarije

Nieuw lid
- probleem met de zekeringen op de accubak. Check de metaalstrips op de accu bak die als zekering dienen: als de zekering strip op doorscheuren staat, kan je storingen krijgen in bijv. ABS-systeem dat het dan soms wel, soms niet doet. (doorscheuren komt door trillingen in de loop der jaren, voor pakweg 2 euro heb je een nieuwe zekeringstrip)[/QUOTE]

De zekeringen op de accubak heb ik nagekeken, die lijken me prima. De accu is van dec 2010, er is sindsdien ongeveer 30.000 mee gereden, weet niet of dat n redelijke levensduur is voor een accu, lijkt me wat kort, maar heb er geen verstand van.
 

The bone collector

Senior Member
Je moet niet alle dealers over dezelfde kam scheren natuurlijk, er zijn er heel correcte bij. Maar de meeste dealers houden er niet zo van als je met een auto aankomt die je daar niet gekocht hebt, of daar niet laat onderhouden. En al zeker niet als hij een dagje ouder wordt (wat bij jou nu niet van toepassing is). Je komt op de laatste plaats, en je krijgt vaak ook een grote rekening mee.

Best een andere dealer/garage opzoeken, dat uitlezen moet ergens anders zeker ook wel lukken.
 

Cordoba

Forumguru
Zeker naar huidige begrippen is dat kort voor een accu. Mijn Fabia uit 2003 heeft nog steeds de originele!! accu, die dus al meer dan 9 jaar oud is. Ook bij mijn vorige auto heb ik na een jaar of 9 pas de originele accu vervangen, die het daarna 5 jaar heeft volgehouden (tot aanrijding).

Je kunt even proberen of de accuklemmen goed vast zitten op de accupolen (probeer eens of je de klem kunt draaien, net als je een dop van een fles frisdrank draait). Wat overigens ook nog kan, is dat de elektrische aansluiting van de ECU niet goed is. Ik heb dat bij Skoda nog niet eerder gehoord, maar bij Seat en VW waar het precies hetzelfde gemonteerd zit, heb ik het wel vaker gehoord. Verschijnsel bij dergelijk probleem: geen foutcodes (omdat de ECU net even geen spanning heeft op het moment van de storing), en allerlei controlelampjes die ineens als een kerstboom gaan branden, en even later weer uit zijn, en toch geen foutcode opgeslagen.

Het feit dat je de auto niet is uitgelezen op foutcodes, maakt het zoeken naar de oorzaak niet eenvoudiger. Met een foutcode heb je nog garantie dat het direct de oorzaak aanwijst, maar geeft wel een zoekrichting, of sluit bepaalde oorzaken dus juist uit (waardoor je die richting niet verder hoeft te onderzoeken).
 

Markenmarije

Nieuw lid
Je moet niet alle dealers over dezelfde kam scheren natuurlijk, er zijn er heel correcte bij. Maar de meeste dealers houden er niet zo van als je met een auto aankomt die je daar niet gekocht hebt, of daar niet laat onderhouden. En al zeker niet als hij een dagje ouder wordt (wat bij jou nu niet van toepassing is). Je komt op de laatste plaats, en je krijgt vaak ook een grote rekening mee.

Best een andere dealer/garage opzoeken, dat uitlezen moet ergens anders zeker ook wel lukken.

Tja, ik vind het moeilijk om daar een oordeel over te vellen natuurlijk, na twee telefoontjes, maar ik moet zeggen dat mijn vertrouwen niet erg gewekt is. Ook heb ik, hier op het forum, een aantal zeer slechte, (en ook wel een paar goeie) recensies gelezen over de service daar. Ik weet niet hoe ik daar een linkje naartoe maak. Misschien de afspraak maar afzeggen en een SEAT of VW dealer met een goede reputatie zoeken...
 

Markenmarije

Nieuw lid
Vagtechniek, Uw Volkswagen, Audi, Seat en Skoda specialist - Onderhoud, reparatie, diagnose en chiptuning - Orginele OE onderdelen bestellen via de Webshop[/url]Ik heb goede ervaringen bij deze garage, en meer mensen hier van het forum.

Dat klinkt goed. Weet je misschien ook iets wat meer in de buurt?? (van Utrecht dus)

We gaan onze skoda morgen toch maar weer naar onze vaste garage brengen en ze daar laten kijken naar de massa, de accu, dynamo en eventuele zichtbare kabelbreuken/ beschadigingen. We hebben toch redelijk goede ervaringen met ze, expertise is ok, maar niet specifiek skoda dus. Als ze niks vinden, dan naar een specialist om de electronica door te spitten. Kan je een eventuele storing uitlezen als ie op dat moment net even niet optreedt? Dus als er GEEN lampje brandt?
 

Cordoba

Forumguru
Wat de recensies betreft: kijk ook even naar hoe oud of hoe nieuw de goede en de slechte recensies zijn. Soms heeft een bedrijf bijvoorbeeld een goede naam, tot op een bepaald moment belangrijke mensen bij het bedrijf vertrekken, of een andere functie krijgen, of soms alleen maar door het toevoegen van nieuwe mensen, waardoor er ineens een stroom aan negatieve ervaringen ontstaat.

Overigens ben ik van mening dat je ook bij een goede garage dingen verkeerd kunnen gaan. Alleen een goede garage zal dit oplossen met zo min mogelijk overlast/kosten voor de klant, een slechte garage probeert zijn verantwoordelijkheid te ontlopen, en probeert de klant met hoge kosten op te zadelen voor hun eigen fouten. Een mooi voorbeeld daarvan: een garage heeft bij mijn auto een deurslot vervangen omdat er problemen mee waren. Door de enorme drukte in de garage op de bewuste dag, had men echter niet zo goed opgelet en een andere montagetechniek gebruikt om tijd te besparen. Op het moment dat ik de auto ophaalde was alles in orde, echter op het moment dat ik met de auto thuis kwam, en de deur dicht deed, schoot het bestuurdersportier op slot, en was op geen enkele manier meer te openen (zonder gereedschap dan). Direct een mailtje naar de garage, 's avonds om een uur of 7, nog een aantal mailtjes over en weer, en direct een afspraak gemaakt om dit te herstellen. De garage gaf aan, zaken getest te hebben en een aantal keren de deur geopend en gesloten te hebben ter controle (heb ik ook gezien bij het ophalen), maar dat het blijkbaar niet goed genoeg was. Mijn auto bij de garage neergezet, en de auto van de eigenaar mee gehad, en afgesproken dat ik die 's zaterdags terug zou omruilen (enkele dagen later). Voor de extra reparatie (terecht) geen rekening gehad, maar ook niet voor de vervangende leenauto, waarbij alleen gezegd werd dat ik bij tanken indien nodig, wel op moest letten dat er diesel in moest. Ik heb de leenauto een dag of 3 meegehad, en mocht 'm met redelijk lege tank inleveren (ook geen rekening voor het opnieuw vullen van de tank gehad). Ik denk dat dit een mooi voorbeeld is, van een garage die z'n best doet, om z'n werk goed te doen, en ook z'n verantwoording neemt. De brandstof werd gezien als compensatie voor het terug moeten komen om de de auto weer om te ruilen.
 

Cyrus

Actief lid
Kan je een eventuele storing uitlezen als ie op dat moment net even niet optreedt? Dus als er GEEN lampje brandt?

In principe wel: storingen worden opgeslagen in het storingsgeheugen. Dat zou je garage ook moeten kunnen uitlezen. Is tegenwoordig wel een vereiste om nog aan een auto te kunnen sleutelen.
 

The bone collector

Senior Member
Een garage die de dag van vandaag nog geen auto's kan uitlezen, houdt het niet lang meer vol lijkt me. Maar ze bestaan nog hoor, ik breng mijn auto soms ook nog naar een ex-Seat dealer. Die man is geen officieel dealer meer omdat hij ook niet meer overweg kon met de moderne elektronica. Werkt voor de rest altijd correct en goedkoop, met kennis van zaken.
 

Markenmarije

Nieuw lid
Nou, hij is vanmorgen toch even naar mijn eigen garage geweest, om de voor de hand liggende dingen na te laten, en de dingen die hier op t forum geopperd waren. De massakabel is het dus niet. Ook niet de zekeringen v de accu of naast t dashboard, en niet de kabelboom. Hij is ook weer uitgelezen, maar de storingen laten geen meldingen achter. Misschien zijn ze te kort? In ieder geval lukt het ze daar niet. De garage was erg pessimistisch over t verloop. Niet terecht hoop ik?

Ze raadden me aan.......om naar de Skoda dealer te gaan! En daar hadden we dus al een afspraak staan, die inmiddels nog maar dik twee weken ver weg is, dus als dit lang genoeg sleept dan ga ik alsnog daar terechtkomen.
Nou dat weten we dan in ieder geval.
Ik ga nu iemand van t forum vragen om t te doen.
Is de wegenwacht bellen trouwens nog een optie? Die weten ook ontzettend veel.
 

Cordoba

Forumguru
Wegenwacht is erg afhankelijk van de persoon die je treft. Wegenwacht/ANWB staat vandaag de dag zeker niet garant voor deskundigheid, gewoon omdat er teveel verschillen tussen de automerken zijn, en de ontwikkeling te hard gaat, om alles van alle merken bij te kunnen houden.

Als er lampjes gaan branden op het dashboard is de storing meer dan lang genoeg om een foutmelding te kunnen uitlezen. Het feit dat er geen storingen te vinden zijn, kan volgens mij maar 2 oorzaken hebben:
- de auto is niet (goed) uitgelezen door een blokkering (bijvoorbeeld door een aftermarket radio)
- de storing ontstaat door een stroomonderbreking waarbij ook de ECU tijdens de onderbreking geen stroom krijgt, en dus én geen storing waarneemt, én 'm niet kan opslaan omdat ie geen stroom heeft.
 

Markenmarije

Nieuw lid
Als er lampjes gaan branden op het dashboard is de storing meer dan lang genoeg om een foutmelding te kunnen uitlezen. Het feit dat er geen storingen te vinden zijn, kan volgens mij maar 2 oorzaken hebben:
- de auto is niet (goed) uitgelezen door een blokkering (bijvoorbeeld door een aftermarket radio)
- de storing ontstaat door een stroomonderbreking waarbij ook de ECU tijdens de onderbreking geen stroom krijgt, en dus én geen storing waarneemt, én 'm niet kan opslaan omdat ie geen stroom heeft.

Dan heb ik twee vragen:
Een- wat is een aftermarket radio en hoe weet ik of ik er een heb?
Twee- als jij dit weet, waarom weet mijn garage dat dan niet? Oftewel ben jij nou zo slim of zijn zij.......?
 

Ridley

Forumguru
Aftermarket radio: bijvoorbeeld radio van Sony / Kenwood oid. Originele Skoda radio staat gewoon Skoda op waarschijnlijk.
Cordoba is iemand die zelf heel goed weet wat er aan de auto kan zijn als je zijn topics en reacties leest, dus ik vrees dat hij.... :winkie:
 

Cordoba

Forumguru
Aftermarket radio is dus gewoon een radio van een ander merk dan de auto. Ik heb het zelf aan de hand gehad bij dealer: chef monteur(geen ouwetje die tegen zijn pensioen aan zat) kon de auto ondanks allerlei pogingen niet uitlezen en ook geen oorzaak vinden. Als je een onervaren monteur hebt, loop je kans dat ie niet in het systeem van de auto komt en daarom denkt dat er geen foutcodes zijn. Met Vagcom of andere uitleessystemen heb je dit probleem niet, maar met de VAS-kasten die bij de dealers (VW, Audi, Seat en Skoda) staan, lukt het uitlezen niet, totdat je óf de radio er even uithaalt (ISO-connectoren loshalen), of de storende aansluitingen doorknippen. Die storende aansluitingen zijn bijvoorbeeld het snelheidspulssignaal, waarmee wordt geregeld dat een originele radio harder gaat spelen als de snelheid omhoog gaat. Een niet-dealer heeft geen VAS-kast, dus daar zal dit probleem niet spelen.

En zoals ik al eerder heb gezegd, ik heb niet zo'n hoge pet op van de kennis van de gemiddelde dealer. De eisen van Pon aan de dealer's zijn meer gericht op showrooms, en allerlei andere zaken, dan op technische kennis.
 

Markenmarije

Nieuw lid
En zou het helpen als ik die radio dan niet meer gebruik, heeft n los frontje nl. Of is het kwaad toch al geschied?

Over die ECP, die heeft toch ook n storingslampje? Waarom brandt die dan niet?

Ik vraag maar door he? Ik word graag wijzer over mijn eigen auto, zeker als blijkt dat de experts ( garage) het ook allemaal niet zo goed weten als je hoopt.
 

Cordoba

Forumguru
Niet gebruiken maakt niets uit: je kan de auto dan alleen niet uitlezen met dealerkast. Als je de radio loskoppelt, kan ie gewoon uitgelezen worden (er is niets kapot, maar het signaal wordt verstoort), na het uitlezen kun je de radio gewoon weer aansluiten, en er is niets kapot/gaat niets kapot door het aansluiten.

Ik neem aan dat je EPC (en niet ECP) bedoelt: dat is Electronic Power Control, dat systeem beperkt het motorvermogen als dat om één of andere reden nodig is (ter voorkoming van motorschade, of om doorslippen bij wegrijden bij glad wegdek te voorkomen). Overigens is het laatste onderdeel van TCS (traction control system) maar dat is weer gekoppeld met EPC.
EPC beperkt de hoeveelheid brandstof die de motor krijgt, en dat signaal wordt dan weer via de ECU (Electronic Control Unit) naar de brandstofinspuiting gestuurd en bij auto's met turbo wordt er ook aan de turbo-instelling wat veranderd. Ik heb geen auto-technische opleiding maar ben HTS-er in een andere technische richting, vandaar dat ik aardig wat technische kennis in huis heb, en door verschil in opleidingsniveau zie ik soms sneller oorzaken/problemen dan een automonteur. Daar staat tegenover dat ik minder ervaring heb in autotechniek.
 

Markenmarije

Nieuw lid
Ik neem aan dat je EPC (en niet ECP) bedoelt: dat is Electronic Power Control, .

Eh stom van me, ik bedoelde ECU. Ik heb gewoon niet goed gelezen, ik dacht: als het probleem daar zou zitten, waarom brandt dat lampje dan niet. Maar mijn vraag slaat helemaal nergens op geloof ik. Excuus.
 

Cordoba

Forumguru
Lampje van het motormanagement brandt vooral bij problemen met lambdasensor of katalysator, of als de auto in noodloop gaat (en dus ter bescherming veel vermogen mist, maar wel in rustig tempo naar de garage kan rijden). Er zullen nog wel andere redenen zijn waarom dat lampje kan branden, maar die kan ik niet zo snel bedenken. Overigens kunnen er best storingen zijn opgeslagen zonder dat er ooit een waarschuwingslampje heeft gebrand. Vorig jaar is mijn auto ook uitgelezen na de meeting, eigenlijk met de bedoeling om te kijken wat er aan instellingen gewijzigd zou kunnen worden. Daarbij kwamen een paar foutcodes naar boven met storingen voor de kachelinstelling, ik had nooit problemen gehad met de kachel op een enkele hapering na. Prompt dat ik binnen twee weken echte problemen kreeg met de kachelregeling, en de foutcodes waren daar al een voorbode van.
 
Bovenaan Onderaan