kabelboom-probleem in een fabia van 2007?

Markenmarije

Nieuw lid
Nou, vandaag heeft VEEJAY op mijn verzoek proberen de boel uit te lezen, alhoewel hij al wel gewaarschuwd had dat hij eigenlijk niet de juiste kabel had voor de combi. Toch geprobeerd, maar helaas, hij kwam er niet in.
Toch hulde aan VEEJAY voor zijn moeite om helemaal op mijn werk langs te komen om hem uit te lezen! T werd zeer gewaardeerd.

Is er, heel toevallig, nog iemand in de omgeving van Utrecht, of ietsje verder, die wel de juiste kabel heeft en mij wil helpen? Vragen kan altijd toch? Probeer t nu ook bij een seat-dealer, maar die houdt t nog een beetje af.

Helaas nu dus nog niet verder dan ik was, alhoewel ik er vandaag wel achter kwam dat er een klein lampje boven de kentekenplaat achter, niet brandt. Zou t heel misschien iets te maken kunnen hebben met al die storingen/ flikkeringen? Kijken of ik hem morgen kan vervangen.
Ook bedacht ik me dat er alleen nog maar naar electra is gekeken, terwijl de auto mij eigenlijk zegt dat er iets met de ABS is. Is misschien ook logisch om dat uit te zoeken? Misschien de aansluiting?
 

Cordoba

Forumguru
Omdat je oorspronkelijk meerdere storingslampjes had, en het ABS-lampje (als ik het goed heb) niet altijd brandt, lijkt dit op een elektrisch probleem. (alleen een ABS-lampje dat af en toe brandt, kan nog wijzen op een vervuild ABS-systeem, maar in combinatie met andere lampjes is dat niet logisch)

Kentekenverlichting heeft bij sommige modellen bijvoorbeeld wel een gloeispiraaltje (bij diesel uitvoering) dat waarschuwt.
 

Cyrus

Actief lid
Kentekenverlichting heeft bij sommige modellen bijvoorbeeld wel een gloeispiraaltje (bij diesel uitvoering) dat waarschuwt.

Je bedoelt dit lampje? (zie bijlage)

Dat lampje met een gloeidraad heeft werkelijk niets met defecte kentekenverlichting te maken, maar geeft aan dat het voorgloeisysteem van de dieselmotor actief is (zodat de diesel in koude toestand vlot en goed aanslaat).

Als je auto is uitgerust met lampdiagnose, dan is daar een ander symbool voor: een volledig gloeilampje met een uitroeptekentje er in, dat oranje oplicht.
 

Bijlagen

  • voorgloeien.jpg
    voorgloeien.jpg
    1,6 KB · Weergaven: 40

Cyrus

Actief lid
@Markenmarije:

Het zou kunnen dat (één van) de ABS sensoren last van een sluiting heeft en dat daardoor onregelmatig het ABS-lampje gaat branden. Dat is echter zo terug te zien bij uitlezen van de auto.

De andere storingen wijzen ook op een probleem met de elektrische installatie, mogelijk misschien wel een sluiting in dashboardpaneel. Als er een aftermarket radio in zit, is het niet uitgesloten dat die misschien storing op het elektrisch systeem geeft. Dat komt o.m. voor als voor de massa (de "min") de antenne wordt gebruikt (dan is de massa niet aangesloten via de massadraad) of is aangesloten op een massadraad van het dashboardpaneel. Dat laatste gebeurt nog wel eens als er een ISO-naar-auto verloop* is gebruikt.

* de laatste jaren leveren de fabrikanten van aftermarket radio's hun spullen allemaal af met kabelsets die "aan de kant van de auto" eindigen in ISO stekers, zodat het makkelijk is aan te sluiten zonder vergissingen. Voor de huidige Skoda's (pakweg geïntroduceerd vanaf 2004) heb je een verloop nodig, omdat in de auto een MOST connector zit en die heeft een ander formaat. Dergelijke verloopjes zijn op elke straathoek te koop voor een paar knaken.

Wellicht het weekend de radio even uitbouwen (in ieder geval de stekers uit de connector(en) van de auto trekken en dan gaan rijden - als de storingen er dan niet meer zijn, dan weet je genoeg.
 

The bone collector

Senior Member
Helaas nu dus nog niet verder dan ik was, alhoewel ik er vandaag wel achter kwam dat er een klein lampje boven de kentekenplaat achter, niet brandt. Zou t heel misschien iets te maken kunnen hebben met al die storingen/ flikkeringen? Kijken of ik hem morgen kan vervangen.

Neen hoor, heeft er niets mee te maken. Al kan vervangen natuurlijk nooit kwaad.
 

janhuybs

Nieuw lid
Probleem is gekend. Er is ook een TPI van gekend.
Namelijk TPI 2022572/2 te raadplegen via ElsaPro.
Afbeeldigen kopiëren lukt me niet. Heb het zelf echter al meermaals moeten herstellen bij een Fabia I, Fabia II of Roomster.


TPI 2022572/2
Can-communicatie valt af en toe uit.

Verklaring van klant / werkplaatsconstatering
De klant meldt bijvoorbeeld:​


Controlelampjes in het instrumentenpaneel gaan af en toe uit.​


Controlelampjes in het instrumentenpaneel gaan af en toe branden.​


Af en toe uitvan van de stuurbekrachtiging.​


Uitval van motorfuncties (wagen valt stil).​


Uitval van elektronische systemen.​


Technische achtergrond
Dit kan veroorzaakt worden door een mechanische beschadiging van de bedrading bij het ABS-regelapparaat; zie Afbeelding 1.


Kabelstreng beschadigd - zie Afbeelding 2. Detail van de beschadiging, zie Afbeelding 2a


Beschadiging aan de bedrading - zie Afbeelding 3, Afbeelding 4.​



Mechanische beschadiging van de afzonderlinge CAN-draden - Afbeelding 5, afbeelding 6.​


Het doorschuren van de bedrading ontstaat door het contact met een boutkop - zie Afbeelding 7.​


Serietoepassing

Maatregel


Beschadigde bedrading repareren met behulp van de reparatiekoffer voor elektrische bedrading.​


Gegolfde beschermbuis zorgvuldig aanbrengen.​


Let op dat de gerepareerde bedrading niet opnieuw kan doorschuren.​


Garantie-afwikkeling
Arbeidspositie:4546 4199 60 ZESchadenummer:4546 / 0025​
 

turboturbo

Forumguru
Als de oorzaak het doorschuren van bedrading zou kunnen zijn, lijkt het me ook een verstandige voorzorgsmaatregel-reparatie.... Waar zit die plek precies? Jammer dat de foto's niet gelukt zijn...
 

janhuybs

Nieuw lid
Ik kan de foto's vanuit Elsa niet kopiëren. Of ik moet ze allen opslaan en dan posten, maar daar heb ik momenteel even geen zin in ;).

Het ABS-regelapparaat zit in de motorruimte aan de passagierskant tegen het schutbord. Naast de veerpoot dus. De draadboom die uit het schutbord komt richting het regelapparaat kan intern doorgeschuurd zijn. Alsook de draadboom die aan de stekker van het regelapparaat zit.

Alle kabelstreng loshalen en alle bedrading controleren is de boodschap !
 

Markenmarije

Nieuw lid
Dag Jan,
Dat klinkt als een zeer nuttige tip van iemand die er ervaring mee heeft. Ik zal t zeker gaan laten controleren, want t lijkt zeker op wat wij hier zien, afgezien dan van het uitvallen van de motorfuncties... Dat hebben we (nog??) niet meegemaakt! Ik probeer t op te zoeken maar ben verder niet bekend met Elsa Pro, maar ik ga ermee aan de slag!

Is het trouwens iets wat ik als leek zelf kan vaststellen? Niet repareren hoor, maar gewoon eerst checken of het ook echt dat is?
 

Cordoba

Forumguru
Je bedoelt dit lampje? (zie bijlage)

Dat lampje met een gloeidraad heeft werkelijk niets met defecte kentekenverlichting te maken, maar geeft aan dat het voorgloeisysteem van de dieselmotor actief is (zodat de diesel in koude toestand vlot en goed aanslaat).

Als je auto is uitgerust met lampdiagnose, dan is daar een ander symbool voor: een volledig gloeilampje met een uitroeptekentje er in, dat oranje oplicht.

Ik bedoel inderdaad dit voorgloeilampje. Bij auto's nét voor de lampdiagnose, heeft men een tussenoplossing bedacht zoals dit knipperend symbooltje bij kapotte kentekenverlichting of kapotte remlichten. Alleen als je het instructieboekje van zo'n auto grondig napluist, of weet dat dit bestaat kom je erachter.

Wat het storen van de aftermarket radio op de uitlezing betreft: Veejay heeft geen VAS-kast zoals de dealer, maar Vagcom (neem ik tenminste aan), daar heb je dus geen last van die storing (hoe vreemd het ook is).

@JanHuybs: nuttige bijdrage, weet je ook of deze storing foutcodes genereert, of kan genereren?
 

Cyrus

Actief lid
Is het trouwens iets wat ik als leek zelf kan vaststellen? Niet repareren hoor, maar gewoon eerst checken of het ook echt dat is?

Je kunt dat doen met een eenvoudige multimeter, je zult alleen wel een verlengdraadje moeten knutselen denk ik. En hopen dat je beide stekers redelijk eenvoudig kunt bereiken én loshalen.

Multimeter op weerstand zetten, pin voor pin elke draad nameten (elke draad heeft een unieke kleur) en kijken of je een weerstand van 0,00 meet. Dan is de draad in principe nog heel. Geeft de meting geen resultaat, dan is de draad gebroken. Idem als de weerstandmeting niet constant op 0,00 blijft maar van getal blijft veranderen.
 

Cyrus

Actief lid
Ik bedoel inderdaad dit voorgloeilampje. Bij auto's nét voor de lampdiagnose, heeft men een tussenoplossing bedacht zoals dit knipperend symbooltje bij kapotte kentekenverlichting of kapotte remlichten. Alleen als je het instructieboekje van zo'n auto grondig napluist, of weet dat dit bestaat kom je erachter.

Nou je hebt dan wel een unicum te pakken gehad. Ik heb ervaring met diesels vanaf begin jaren '70 en bij geen enkele had het lampje voor het voorgloeisysteem de door jou gestelde dubbelfunctie. Als er al een soort van premature lampdiagnose was, had dat altijd een eigen lampje (zoals mijn ex Mercedes W124 300D uit 1986). Ben dus reuze benieuwd bij welke auto's jij dat dan wel gezien hebt....

Maar goed, we dwalen af ;)
 

Markenmarije

Nieuw lid
Had ik dan toch gelijk met de ABS!

@Cordoba Ik geloof dat deze geen lampdiagnose heeft. Is niet standaard bij deze uitvoering zie ik in de manual. Heb hem tenminste nooit eerder gezien, ook niet toen er andere verlichting stuk was. Kan t nu even niet checken, man is met de auto weg.

Wat betreft de radio, de suggestie is dat die niet alleen het stellen van de diagnose kan bemoeilijken, maar zelfs de veroorzaker van het hele probleem kan zijn, als ik Cyrus bijdrage goed heb begrepen. Dus toch wellicht de moeite waard hem te ontkoppelen...
 

Cyrus

Actief lid
@Markenmarije: inderdaad: als daar een verloop of interface tussen zit om 'm aan te sluiten op de radio, en die koppeling is niet goed, kun je vreemde storingen krijgen omdat één van de lijnen van de radiobedrading, de CANBUS-lijn, in directe verbinding staat met instrumentenpaneel en boordcomputer. Dat kan vreemde storingen geven.

Om alles uit te sluiten, zou ik die proef zeker eens op de som nemen.

Maar ik denk dat Jan het wel eens bij het rechte eind kan hebben!
 
Bovenaan Onderaan