- vervolg voorgaande post -
Resultaat mét nieuwe raammotor 1U4959801D. De raammotor zit met 3 schroeven vast op het mechanisme, dat stelt op zich niet zoveel voor om dat te vervangen, hoewel het zich er niet gemakkelijk op liet zetten (was aardig wat kracht voor nodig)
Part nrs:
Tussendoor de uit de behuizing uitgelopen smeer bij de tandwielen teruggeduwd, de oppervlaktes schoongemaakt, tussen de vertanding ook nog wat nieuwe zuurvrije vaseline toegevoegd en op zowat alle langs elkaar bewegende en draaiende onderdelen.
Zie hier de maagdelijk schone stekker kant van de raammotor met alle pinnetjes nog aanwezig:
Meteen goed ingesmeerd met zuurvrije vaseline:
Dan de kabelboom 1U0971120BG vervangen.
Nu is het tijd om de kabelboom van de portier te vervangen.
Ik ben begonnen met de chassis zijde. Het kapje onderaan de motorkap ontgrendelaar moet eerst los. Wip het afdek kapje voor 2 schroeven aan de kant:
Schroef vervolgens de blootliggende schroeven los, en ook de 2 schroeven van de motorkap ontgrendel hendel (bovenaan in beeld)
Duw het paneeltje en de hendel opzij:
Zie daar, de kabelboom:
En het stekkerblok waarin hij uit komt:
Vlak naast het stekkerblok zit een massa punt waar 2 aarde draden op vast zitten, waaronder die van de kabelboom van de portier:
Meteen even opschuren die die oogjes (er zat wat groene aanslag op in mijn geval)
En trek de stekker los:
En tadaa, ook hier wat groene aanslag te zien.... (foto is wat onduidelijk)
De pinnetjes in stekker blok waar deze connector in moet, zo goed als mogelijk schoongemaakt (doekje en wat contactspray) maar omdat het er alsnog niet al te erg uit zag, durf ik het icm een geheel nieuwe connector / kabelboom wel aan. Ik heb op deze connector ook wat zuurvrije vaseline gesmeerd voordat ik de connector van de nieuwe kabelboom erin terug klikte.
Vervolgens vanuit de thule tussen de deur en het chassis de oude kabelboom verwijderd uit het koets gedeelte. Dat was zo eenvoudig dat ik daarvan geen foto's gemaakt heb. De nieuwe kabel terug doorgevoerd door de koets ging ook heel eenvoudig. Vervolgens het gedeelte wat in de deur geplaatst moet, stap voor stap gedaan door per stukje eerst de oude kabelboom te verwijderen en dan meteen de nieuwe er terug te klikken. Gelukkig was de kabelboom compleet met alle accessoires, dus er zat keurig van dat stoffen tape eromheen, alle bekleding clips om de kabelboom vast te klikken in de deur. Vervolgens alle connectors op de deur aangesloten en eea getest. De spiegel afstelling en -verwaring deed het weer en ook ging de bestuurdersdeur weer mee op en van 't slot bij bediening van de centrale vergrendeling.
Bij het terug aansluiten van de nieuwe connector van de nieuwe kabelboom aan de raammotor heb ik nog een half potje vaseline langs en tussen de connector gesmeerd om hopelijk zo te voorkomen dat er nog nieuw vocht bij kan komen. Hopelijk is het op deze manier nog een langer leven beschoren:
- vervolg in volgende post -