theo
we hebben hier veel arco,s staan dus aan gas en vacum pompjes geen tekort.
hoevaak kijk je je koel/vriezer na??/
ter info
Veelgestelde vragen over HFO-1234yf *
De introductie van het nieuwe koudemiddel is officieel al gepasseerd, maar er rijden nog slechts weinig voertuigen mee rond. Daarmee roept dit onderwerp nog steeds veel vragen op. Vandaar dat hieronder antwoord wordt gegeven op de meest gestelde vragen die wij ontvangen met betrekking tot het nieuwe koudemiddel, wetgeving en nieuwe apparatuur.
Wanneer gaat de nieuwe wetgeving van kracht?
Officieel is de wetgeving sinds 1 januari 2011 van kracht. Vanaf die datum geldt de verplichting dat alle nieuwe voertuigmodellen (dus niet de facelifts en modelaanpassingen) waarvoor een Europese typegoedkeuring wordt aangevraagd, voorzien moeten zijn van een aircosysteem gebaseerd op een ander/nieuw koudemiddel.
Vanaf 1 januari 2017 moeten álle nieuwe voertuigen die vanaf die datum op kenteken worden gezet, zijn uitgerust met een aircosysteem gebaseerd op een ander/nieuw koudemiddel.
Wanneer is het nieuwe koudemiddel leverbaar?
Het nieuwe koudemiddel is nog niet leverbaar in de aftermarket. Er vindt op dit moment wel op kleine schaal productie plaats voor test- en ontwikkeldoeleinden en de eerste OEM toepassingen. De fabrieken voor massaproductie zijn wel in opbouw en zijn naar verwachting tweede kwartaal 2012 klaar. De eerste leveringen zullen echter enkel voor OEM leverbaar zijn. De beschikbaarheid voor de aftermarket zal pas in de 2e helft van 2012 komen.
Wanneer komen de eerste voertuigen met het nieuwe koudemiddel op de markt?
In theorie kon dat sinds 1 januari 2011 gaan gebeuren. Vanaf dat moment gold de verplichting dat alle nieuwe voertuigmodellen (dus niet de facelifts en modelaanpassingen) waarvoor een Europese typegoedkeuring werd aangevraagd, voorzien moesten zijn van een aircosysteem gebaseerd op een ander/nieuw koudemiddel.
De ervaring leert echter dat Europese typegoedkeuringen (of deelcertificaten voor specifieke onderdelen) voor nieuwe modellen al lang voor de feitelijke introductie van een voertuig kunnen worden aangevraagd (maanden tot enkele jaren). Dit samen met het feit dat de productiefaciliteiten voor het nieuwe koudemiddel nog in opbouw zijn, geeft dat we pas sinds januari 2012 het eerste voertuig met HFO-1234yf op de markt zijn tegengekomen. De Subaru XV. Ook zou de Hyundai I30 ondertussen met HFO-1234yf worden geleverd. De volgende voertuigen die worden verwacht zijn de Toyota Prius+ (zomer 2012) en Mercedes B-klasse (3e kwartaal 2012).
Welke voertuigen zullen als eerste het nieuwe koudemiddel bevatten?
Ondanks het feit dat veel fabrikanten al diverse modellen hebben gemeld uit te leveren met HFO-1234yf is dat tot op heden nog niet gebeurd. De eerste modellen die officieel nu vaststaan uitgeleverd te worden met HFO-1234yf zijn:
- Subaru XV januari 2012 (reeds gesignaleerd)
- Hyundai I30 januari 2012
- Mazda CX5 1e kwartaal 2012
- Toyota Prius+ zomer 2012
- Mercedes B-klasse 3e kwartaal 2012
Ongetwijfeld zullen meer fabrikanten in de loop van het jaar voertuigen met nieuw koudemiddel gaan leveren. Alles is echter pas met zekerheid te zeggen als deze daadwerkelijk zijn uitgeleverd.
Waarom wordt er een nieuw koudemiddel toegepast?
De aanleiding voor een nieuw koudemiddel is dat het huidige koudemiddel R134a, de nodige milieubezwaren kent. Zolang R134a zich in een gesloten systeem bevindt, is er weinig aan de hand maar ten eerste is een airco nooit helemaal dicht –jaarlijks verdwijnt ca 5-10% door slechte verbindingen en natuurlijke emissie. Ook bij het vullen, leeghalen en door (aanrijdings)schade ontsnapt een klein deel. Omdat R134a een negatieve bijdrage levert aan de vorming van broeikasgassen, is men op zoek gegaan naar een milieuvriendelijker alternatief.
Welke voordelen heeft het nieuwe koudemiddel HFO-1234yf t.o.v. R134a?
De voordelen hebben vooral betrekking op het milieu. R134a heeft een veel grotere bijdrage aan het broeikaseffect. In cijfers wordt dat uitgedrukt in GWP (Global Warming Potential) waarde.
Wat gaat het nieuwe koudemiddel kosten?
Op dit moment zijn de kosten voor HFO-1234yf meer dan 10x zo hoog als voor R134a. Wanneer dit koudemiddel op grotere schaal wordt toegepast zal deze prijs ongetwijfeld gaan dalen, maar voorlopig nog steeds vele malen hoger liggen dan die van R134a.
Kan ik straks nog wel R134a kopen?
Ja, R134a blijft gewoon leverbaar. Auto’s die nog met een R134a systeem zijn uitgerust mogen nog hun gehele levensduur met R134a worden onderhouden.
Moet ik voertuigen met een R134a systeem retrofitten naar HFO-1234yf?
Nee, in tegenstelling tot de wisseling van R12 naar R134a geldt er nu géén einddatum. Dat houdt in dat R134a gewoon in de handel blijft en bovendien ook nog gewoon geserviced kan en moet worden. Het retrofitten van R134a naar HFO-1234yf kan wel maar is nergens voor nodig. We krijgen straks gewoon te maken met twee koudemiddelen naast elkaar in de werkplaats.
Welke consequenties zijn er voor het aanbieden van airco onderhoud?
Buiten het feit dat er nieuwe apparatuur nodig is moet er zeker rekening worden gehouden met de veel hogere prijs van het HFO-1234yf. Zeker als een leeg systeem gevuld moet worden zal de kostprijs van de airco servicebeurt veel hoger uitkomen dan voor systemen waar R134a in is toegepast. De rekening voor de klant zal dan ook veel hoger uitkomen. R134a vullen in een voertuig/systeem dat oorspronkelijk op de markt is gezet met HFO-1234yf is niet toegestaan!
Heb ik een nieuw aircoservicestation nodig?
Ja, het is niet toegestaan, zelfs niet na bijvoorbeeld spoelen, om met een R134a-servicemachine het nieuwe koudemiddel te verwerken. Vanwege de lichte ontvlambaarheid van HFO-1234yf worden er op Europees niveau nieuwe eisen aan aircoservice apparatuur gesteld.
Wanneer wordt het rendabel om te investeren in een nieuw aircoservicestation voor HFO-1234yf?
De introductie van dit koudemiddel houdt in dat de werkplaats moet gaan investeren waarbij de grootste kostenpost ongetwijfeld de airco servicemachine zal zijn. Dit heeft vooral te maken met de nieuwe richtlijnen en eisen op het gebied van veiligheid en milieu. Uiteraard is het afhankelijk van het wagenpark in de werkplaats of en wanneer investeren interessant wordt.
Gezien de opbouw van het wagenpark wordt voor het universele garagebedrijf de aanschaf van specifieke serviceapparatuur voor HFO-1234yf pas vanaf zo’n 2017/2018 interessant en echt rendabel vanaf zo’n 2019/2020.
- Airco specialist: 2012
- Merkdealer: 2012/2013
- Schadeherstel: 2012/2013
- Universeel garagebedrijf: 2017/2018 (rendabele volumes echter pas vanaf ~ 2019/2020)
Bij het onafhankelijke autobedrijf zal pas ver na 2020 het aanbod qua volume, voor onderhoud aan HFO-1234yf-systemen, vergelijkbaar zijn met het huidige aanbod aan onderhoud voor R134a-systemen.
Is het verstandig om nu nog te investeren in een R134a servicestation?
Ja. Tot 2018 zal juist het volume voor onderhoud aan R134a-systemen bij het onafhankelijke autobedrijf zeker alleen nog toenemen. Omdat tot 1 januari 2017 nog veel auto’s met een R134a-systeem worden geleverd zal men nog tot zeker 2030 deze auto’s tegen gaan komen in de werkplaats.
De relatief kleine investering om service aan hybridevoertuigen uit te voeren (met R134a-systemen), is op dit moment nog steeds interessanter als investering voor het onafhankelijke autobedrijf.
Wat zijn de voor- en nadelen van een zogenaamd duo station voor 2 koudemiddelen t.o.v. 2 losse machines?
Een groot voordeel is natuurlijk dat u voertuigen met beide systemen kunt onderhouden d.m.v. 1 servicestation. Het is echter belangrijk eerst te kijken naar het wagenpark dat u in uw werkplaats krijgt. Een gemiddeld universeel garagebedrijf zal pas vanaf 2017/2018 in enig volume auto’s met nieuw koudemiddel gaan binnen krijgen.
Een duo station is voor het grootste deel 2 complete machines in 1 behuizing. De prijs van een duo station is in de meeste gevallen ook bijna 2x zo hoog. 2 losse machines bieden meer flexibiliteit in de werkplaats (meerdere auto’s tegelijk). Een duo station kan slechts aan 1 auto tegelijk worden geplaatst.
In de meeste gevallen zal het R134a-deel van de machine veel worden gebruikt en het HFO-1234yf-deel van de machine lang werkloos blijven. Hierdoor zal een deel van de machine veel sneller ‘verslijten’ dan het andere.
Kan ik dezelfde compressorolie blijven gebruiken bij het nieuwe koudemiddel?
Nee, de huidige compressor oliën vermengen zich niet met HFO-1234yf. Er wordt een ander type olie ontwikkeld voor toepassing met HFO-1234yf. Men streeft er echter wel naar om deze olie voor beide koudemiddelen toepasbaar te maken.
HFO-1234yf, R1234yf, .. Wat is de juiste benaming voor het nieuwe koudemiddel?
Het nieuwe koudemiddel is onder diverse namen bekend:
- HFO-1234yf Officiële benaming. 'HFO' staat voor 'HydroFluoroOlefin', 1234yf is een typecodering voor het koudemiddel.
- R1234yf 'R' staat voor 'Refrigerant' en is een algemene aanduiding voor koudemiddelen.
- Opteon™ yf Merknaam voor HFO-1234yf geregistreerd door DuPont.
- Solstice™ yf Merknaam voor HFO-1234yf geregistreerd door Honeywell.
*: Update februari 2012