Kapotte airco verdamper

turboturbo

Forumguru
Betekent een continu variabele compressor dat de pomp wel altijd mee draait? Dat zou goed kunnen, aan de zijkant van het motorblok is een brede snaar te zien die allerlei poulies aandrijft, continu. Maar het is wel duidelijk merkbaar of er vermogen gevraagd wordt door het systeem. Als ik de airco knop inschakel, houd de motor heel even in (plotsling vermogensvraag) en slaan de koelvinnen aan ('s zomers) die anders nooit en te never aan slaan.

Wat je vraag over dat schurend of ronkend geluid betreft waar het vandaan komt - goeie vraag! Het lijkt uit de motorruimte te komen. Ik heb wel eens blaadjes/vuil in de aanjager motor gehad, dan hoor je duidelijk een schurend geluid binnenin vanuit het dashboard. Ik zal binnenkort eens langs de kant stoppen en luisteren onder de motorkap.
'k Zal het eens opnemen met mijn telefoon, als het lukt!

Edit: zomaar wat andere ervaringen over dit onderwerp met de Polo/Fabia die ik vond op internet:
Zelf heb ik ervaren dat als je de temperatuur op de laagste stand zet, bij mijn fabia van het bouwjaar 2003 is dat 16 graden, dan moet hij het meeste kou leveren en is hij het stilst. Het lijkt dat hij meer lawaai gaat maken als hij wat minder hard moet werken, oftewel geknepen staat.
Ik rijd zelf een Fabia Combi met oa airco. Jouw 'probleem' heb ik vaker gehoord bij airco's van Skoda, maar ook van Volkswagen en Seat. Het schijnt er dus gewoon bij te horen.
Airco aan met verwarmingsknop op koud, alles prima. Je hoort bij stationair draaien wel dat de airco-pomp meedraait maar dat is geen écht hinderlijk geluid.
Als ik dan vervolgens de verwarming erbij opendraai, dan volgt er na ongeveer een minuut een jankend geluid bij dat met het toerental van de motor mee variëert.
Eerst dacht ik dat het geluid bij alleen de airco hoorde, maar iets later merkte ik dus dat de verwarmingsknop hier een rol in speelde.
 

TheoStek

Forumguru
Betekent een continu variabele compressor dat de pomp wel altijd mee draait?

Ja.

Als ik de airco knop inschakel, houd de motor heel even in (plotsling vermogensvraag) en slaan de koelvinnen aan ('s zomers) die anders nooit en te never aan slaan.

1 koelvin slaat altijd in als de airco aan staat, en dat is de rechter koelvin als je voor de auto staat, de andere is voor de motorkoeling.
Als de rechter koelvin niet aan slaat bij in werking zijnde airco loopt de druk te hoog op in het ac systeem, die slaat pas in als de lage druk 2 bar bereikt .. daar beneden niet.
Als je dus voldoende rijwind hebt, wordt die koelvin uitgeschakeld, sta je in file of stoplicht is er geen rijwind en wordt de koelvin in geschakeld.
 

TheoStek

Forumguru
Ik weet niet wat je bedoelt met
kan je zo iets zelf doen?

Als je geen F-gassen/Auto airco monteur diploma hebt, mag je niet aan de airco installatie werken.
In verband met de nieuwe f-gassen verordening, mag iemand die alleen de f-gassen diploma heeft alleen "terugwinnen van gefluoreerde broeikasgassen en gereguleerde stoffen uit mobiele airco' s" ! Hij/zij mag dus geen reparatie' s uitvoeren aan de ac installatie, enkel terug winnen/afvullen volgens de RLK regeling en wetgeving.

Iemand met een auto-airco monteur diploma (afgegeven door STEK), heeft van Agentschap.NL dezelfde diploma als hierboven vermeld ontvangen, en mag dus wel alle werkzaamheden aan de ac installatie uitvoeren.
 

Canon-Eye

Forumguru
mag dus wel alle werkzaamheden aan de ac installatie uitvoeren
Die beperkingen zullen ongetwijfeld gelden voor de officiële beroepspraktijk.
Maar de particuliere hobbysector lijkt me toch moeilijk aan zulke regelgeving te binden, al was het maar omdat dit simpelweg niet te handhaven is (even geheel los van de vraag of 't verstandig zou zijn om er zelf aan te gaan klussen - quod non).
 

Ron65

Nieuw lid
Quit simple...

Als er iemand met een auto bij een dealer komt voor onderhoud, en er is aan de airco geknutseld, kan de dealer daar melding van maken.
Voor alle duidelijkheid, knoeien met F-gassen kan worden aangemerkt als millieu delict, en daar staan strafmaatregelen op afhankelijk van de ernst en mate.

Natuurlijk zal een dealer zover niet gaan, maar laten we met ons allen eens bewust zijn van de gevolgen. Het zijn broeikasgassen, niets meer of minder. En het feit dat ze via wetgeving aan banden zijn gelegd en slechts gecertificeerd personeel er aan mag komen, is niet zomaar een uit de lucht gegrepen maatregel.

Gewoon nooit doen, niet zelf aan knutselen. Sommige dingen kun je gewoon beter aan de vakman overlaten.
 

TheoStek

Forumguru
Dat klopt als een bus Ron65, het koudemiddel R134a werkt mee aan het broeikas effect en valt onder het Kyoto-Protocol ofwel het verdrag van Kyoto.
Bij een ongeval kan men de houder/gebruiker niets ten laste leggen, maar als moedwillig de regels door particulier/bedrijf/garage, niet nageleefd worden die in de wet zijn opgenomen, dan staan daar serieuze sanctie' s op.
Ook een garage prutst de halve tijd maar wat aan, dat is nu al weer gebleken uit het feit van de TS, de garage heeft hier flink wat steken laten vallen.
 

bobby45

Actief lid
theo

we hebben hier veel arco,s staan dus aan gas en vacum pompjes geen tekort.

hoevaak kijk je je koel/vriezer na??/

ter info


Veelgestelde vragen over HFO-1234yf *

De introductie van het nieuwe koudemiddel is officieel al gepasseerd, maar er rijden nog slechts weinig voertuigen mee rond. Daarmee roept dit onderwerp nog steeds veel vragen op. Vandaar dat hieronder antwoord wordt gegeven op de meest gestelde vragen die wij ontvangen met betrekking tot het nieuwe koudemiddel, wetgeving en nieuwe apparatuur.
Wanneer gaat de nieuwe wetgeving van kracht?
Officieel is de wetgeving sinds 1 januari 2011 van kracht. Vanaf die datum geldt de verplichting dat alle nieuwe voertuigmodellen (dus niet de facelifts en modelaanpassingen) waarvoor een Europese typegoedkeuring wordt aangevraagd, voorzien moeten zijn van een aircosysteem gebaseerd op een ander/nieuw koudemiddel.
Vanaf 1 januari 2017 moeten álle nieuwe voertuigen die vanaf die datum op kenteken worden gezet, zijn uitgerust met een aircosysteem gebaseerd op een ander/nieuw koudemiddel.
Wanneer is het nieuwe koudemiddel leverbaar?
Het nieuwe koudemiddel is nog niet leverbaar in de aftermarket. Er vindt op dit moment wel op kleine schaal productie plaats voor test- en ontwikkeldoeleinden en de eerste OEM toepassingen. De fabrieken voor massaproductie zijn wel in opbouw en zijn naar verwachting tweede kwartaal 2012 klaar. De eerste leveringen zullen echter enkel voor OEM leverbaar zijn. De beschikbaarheid voor de aftermarket zal pas in de 2e helft van 2012 komen.
Wanneer komen de eerste voertuigen met het nieuwe koudemiddel op de markt?
In theorie kon dat sinds 1 januari 2011 gaan gebeuren. Vanaf dat moment gold de verplichting dat alle nieuwe voertuigmodellen (dus niet de facelifts en modelaanpassingen) waarvoor een Europese typegoedkeuring werd aangevraagd, voorzien moesten zijn van een aircosysteem gebaseerd op een ander/nieuw koudemiddel.
De ervaring leert echter dat Europese typegoedkeuringen (of deelcertificaten voor specifieke onderdelen) voor nieuwe modellen al lang voor de feitelijke introductie van een voertuig kunnen worden aangevraagd (maanden tot enkele jaren). Dit samen met het feit dat de productiefaciliteiten voor het nieuwe koudemiddel nog in opbouw zijn, geeft dat we pas sinds januari 2012 het eerste voertuig met HFO-1234yf op de markt zijn tegengekomen. De Subaru XV. Ook zou de Hyundai I30 ondertussen met HFO-1234yf worden geleverd. De volgende voertuigen die worden verwacht zijn de Toyota Prius+ (zomer 2012) en Mercedes B-klasse (3e kwartaal 2012).
Welke voertuigen zullen als eerste het nieuwe koudemiddel bevatten?
Ondanks het feit dat veel fabrikanten al diverse modellen hebben gemeld uit te leveren met HFO-1234yf is dat tot op heden nog niet gebeurd. De eerste modellen die officieel nu vaststaan uitgeleverd te worden met HFO-1234yf zijn:
  • Subaru XV januari 2012 (reeds gesignaleerd)
  • Hyundai I30 januari 2012
  • Mazda CX5 1e kwartaal 2012
  • Toyota Prius+ zomer 2012
  • Mercedes B-klasse 3e kwartaal 2012
Ongetwijfeld zullen meer fabrikanten in de loop van het jaar voertuigen met nieuw koudemiddel gaan leveren. Alles is echter pas met zekerheid te zeggen als deze daadwerkelijk zijn uitgeleverd.
Waarom wordt er een nieuw koudemiddel toegepast?
De aanleiding voor een nieuw koudemiddel is dat het huidige koudemiddel R134a, de nodige milieubezwaren kent. Zolang R134a zich in een gesloten systeem bevindt, is er weinig aan de hand maar ten eerste is een airco nooit helemaal dicht –jaarlijks verdwijnt ca 5-10% door slechte verbindingen en natuurlijke emissie. Ook bij het vullen, leeghalen en door (aanrijdings)schade ontsnapt een klein deel. Omdat R134a een negatieve bijdrage levert aan de vorming van broeikasgassen, is men op zoek gegaan naar een milieuvriendelijker alternatief.
Welke voordelen heeft het nieuwe koudemiddel HFO-1234yf t.o.v. R134a?
De voordelen hebben vooral betrekking op het milieu. R134a heeft een veel grotere bijdrage aan het broeikaseffect. In cijfers wordt dat uitgedrukt in GWP (Global Warming Potential) waarde.
Wat gaat het nieuwe koudemiddel kosten?
Op dit moment zijn de kosten voor HFO-1234yf meer dan 10x zo hoog als voor R134a. Wanneer dit koudemiddel op grotere schaal wordt toegepast zal deze prijs ongetwijfeld gaan dalen, maar voorlopig nog steeds vele malen hoger liggen dan die van R134a.
Kan ik straks nog wel R134a kopen?
Ja, R134a blijft gewoon leverbaar. Auto’s die nog met een R134a systeem zijn uitgerust mogen nog hun gehele levensduur met R134a worden onderhouden.
Moet ik voertuigen met een R134a systeem retrofitten naar HFO-1234yf?
Nee, in tegenstelling tot de wisseling van R12 naar R134a geldt er nu géén einddatum. Dat houdt in dat R134a gewoon in de handel blijft en bovendien ook nog gewoon geserviced kan en moet worden. Het retrofitten van R134a naar HFO-1234yf kan wel maar is nergens voor nodig. We krijgen straks gewoon te maken met twee koudemiddelen naast elkaar in de werkplaats.
Welke consequenties zijn er voor het aanbieden van airco onderhoud?
Buiten het feit dat er nieuwe apparatuur nodig is moet er zeker rekening worden gehouden met de veel hogere prijs van het HFO-1234yf. Zeker als een leeg systeem gevuld moet worden zal de kostprijs van de airco servicebeurt veel hoger uitkomen dan voor systemen waar R134a in is toegepast. De rekening voor de klant zal dan ook veel hoger uitkomen. R134a vullen in een voertuig/systeem dat oorspronkelijk op de markt is gezet met HFO-1234yf is niet toegestaan!
Heb ik een nieuw aircoservicestation nodig?
Ja, het is niet toegestaan, zelfs niet na bijvoorbeeld spoelen, om met een R134a-servicemachine het nieuwe koudemiddel te verwerken. Vanwege de lichte ontvlambaarheid van HFO-1234yf worden er op Europees niveau nieuwe eisen aan aircoservice apparatuur gesteld.
Wanneer wordt het rendabel om te investeren in een nieuw aircoservicestation voor HFO-1234yf?
De introductie van dit koudemiddel houdt in dat de werkplaats moet gaan investeren waarbij de grootste kostenpost ongetwijfeld de airco servicemachine zal zijn. Dit heeft vooral te maken met de nieuwe richtlijnen en eisen op het gebied van veiligheid en milieu. Uiteraard is het afhankelijk van het wagenpark in de werkplaats of en wanneer investeren interessant wordt.
Gezien de opbouw van het wagenpark wordt voor het universele garagebedrijf de aanschaf van specifieke serviceapparatuur voor HFO-1234yf pas vanaf zo’n 2017/2018 interessant en echt rendabel vanaf zo’n 2019/2020.
  • Airco specialist: 2012
  • Merkdealer: 2012/2013
  • Schadeherstel: 2012/2013
  • Universeel garagebedrijf: 2017/2018 (rendabele volumes echter pas vanaf ~ 2019/2020)
Bij het onafhankelijke autobedrijf zal pas ver na 2020 het aanbod qua volume, voor onderhoud aan HFO-1234yf-systemen, vergelijkbaar zijn met het huidige aanbod aan onderhoud voor R134a-systemen.
Is het verstandig om nu nog te investeren in een R134a servicestation?
Ja. Tot 2018 zal juist het volume voor onderhoud aan R134a-systemen bij het onafhankelijke autobedrijf zeker alleen nog toenemen. Omdat tot 1 januari 2017 nog veel auto’s met een R134a-systeem worden geleverd zal men nog tot zeker 2030 deze auto’s tegen gaan komen in de werkplaats.
De relatief kleine investering om service aan hybridevoertuigen uit te voeren (met R134a-systemen), is op dit moment nog steeds interessanter als investering voor het onafhankelijke autobedrijf.
Wat zijn de voor- en nadelen van een zogenaamd duo station voor 2 koudemiddelen t.o.v. 2 losse machines?
Een groot voordeel is natuurlijk dat u voertuigen met beide systemen kunt onderhouden d.m.v. 1 servicestation. Het is echter belangrijk eerst te kijken naar het wagenpark dat u in uw werkplaats krijgt. Een gemiddeld universeel garagebedrijf zal pas vanaf 2017/2018 in enig volume auto’s met nieuw koudemiddel gaan binnen krijgen.
Een duo station is voor het grootste deel 2 complete machines in 1 behuizing. De prijs van een duo station is in de meeste gevallen ook bijna 2x zo hoog. 2 losse machines bieden meer flexibiliteit in de werkplaats (meerdere auto’s tegelijk). Een duo station kan slechts aan 1 auto tegelijk worden geplaatst.
In de meeste gevallen zal het R134a-deel van de machine veel worden gebruikt en het HFO-1234yf-deel van de machine lang werkloos blijven. Hierdoor zal een deel van de machine veel sneller ‘verslijten’ dan het andere.
Kan ik dezelfde compressorolie blijven gebruiken bij het nieuwe koudemiddel?
Nee, de huidige compressor oliën vermengen zich niet met HFO-1234yf. Er wordt een ander type olie ontwikkeld voor toepassing met HFO-1234yf. Men streeft er echter wel naar om deze olie voor beide koudemiddelen toepasbaar te maken.
HFO-1234yf, R1234yf, .. Wat is de juiste benaming voor het nieuwe koudemiddel?
Het nieuwe koudemiddel is onder diverse namen bekend:
  • HFO-1234yf Officiële benaming. 'HFO' staat voor 'HydroFluoroOlefin', 1234yf is een typecodering voor het koudemiddel.
  • R1234yf 'R' staat voor 'Refrigerant' en is een algemene aanduiding voor koudemiddelen.
  • Opteon™ yf Merknaam voor HFO-1234yf geregistreerd door DuPont.
  • Solstice™ yf Merknaam voor HFO-1234yf geregistreerd door Honeywell.
*: Update februari 2012
 

TheoStek

Forumguru
theo

we hebben hier veel arco,s staan dus aan gas en vacum pompjes geen tekort.

hoevaak kijk je je koel/vriezer na??/


Een koelkast/vriezer is geen auto airco ?
1. staan altijd op een vaste plek.
2. hebben hermetisch gesloten compressors.
3 geen koppelingen of andere aansluitingen, meeste is gesoldeerd.
4. ook die kunne kapot gaan.

Auto-Airco

1. Rijden dag en nacht, weer en wind zomer in winter rond.
2. compressors zijn open compressors.
3 hebben meerdere koppelingen/verbindingen die niet gesoldeerd zijn.
4. ook die gaan kapot.
5. Weers invloed van buitenaf, krimpen/uitzetten van materialen zomer/winter (niet kunnen gebruiken airco)
6. alle verbindingen/aansluitingen worden afgedicht met O-ringen.
enz, enz.

De rest van de ter info , die ken ik wel.
Ik krijg iedere maand van agentschap.nl (VROM) desbetreffende info aangereikt en wordt ook gecontroleerd, zelfs twee keer dit jaar, is het jaar (seizoen ) pas begonnen.

Derhalve zit er geen GAS in het ac systeem MAAR koudemiddel..Gas is heel iets anders dan koudemiddel..

Als je dan ook nog een hele tekst copieerd of van internet afplukt, zonder BRON VERMELDING ben je heel goed bezig, want daar staan op die teks auteurs rechten op, of wist je dat niet.
 

bobby45

Actief lid
theo

http://nl.wikipedia.org/wiki/Freon staat toch gas??? drijf gas??

Propaan kan ook goed als vervaning in mijn oude vrieskisten vulde ik deze in mijn studente tijd bij:xyxthumbs:

dit komt uit de week brief van amt.
AMT

sorry dit is de link.

Ik zal me er in verdiepen,olie in de compressor hoe lang gaat hij mee?
ook vindt ik het erg duur zo,n 2 keer per jaar.

mijn collega heeft en vul set thuis en hij is hier ook monteur rijd audi a4 en tt doet ook alles zelf
:)
 

Ron65

Nieuw lid
joh, gas of koelmiddel, feit is dat het broeikasgas is.
Wees er voorzichtig mee, neem de regels in acht, doe het ook voor volgende generaties!
 

TheoStek

Forumguru
theo

Freon - Wikipedia staat toch gas??? drijf gas??

Propaan kan ook goed als vervaning in mijn oude vrieskisten vulde ik deze in mijn studente tijd bij:xyxthumbs:

dit komt uit de week brief van amt.
AMT

sorry dit is de link.

Ik zal me er in verdiepen,olie in de compressor hoe lang gaat hij mee?
ook vindt ik het erg duur zo,n 2 keer per jaar.

mijn collega heeft en vul set thuis en hij is hier ook monteur rijd audi a4 en tt doet ook alles zelf
:)

Bobby, er wordt over gas gesproken als het koudemiddel in de atmosfeer terecht komt, koudemiddel komt in drie fasen voor.
Olie in de compressor gaat in het algemeen vrij lang mee, dat is mede afhankelijk aan de vochtigheidsgraad in het systeem, daarom zijn de filter/drogers ook in het systeem aanwezig om het vocht op te vangen.
Deze hebben een werking van 2 jaar, zijn verzadigd en zullen feitelijk vervangen moeten worden ?

Als je collega een vulset heeft ? neem ik aan dat dit een doe het zelf setje is van een aantal gram koudemiddel in een spuitbus.
Die mogen al sinds 2007 niet meer verkocht worden aan particulieren, laat staan gebruikt.
Tevens komt er het volgende bij kijken waar niet wordt over nagedacht..!

1. Weet de persoon hoeveel koudemiddel NOG aanwezig is in het systeem !
Antw: Nee, dat weet ie niet, kan ik ook niet weten hiervoor zal het systeem leeg gehaald moeten worden en de koudemiddel cilinder moet bij deze handeling altijd op een weegschaal staan.
2. Weet de persoon hoeveel koudemiddel (bij)gevuld moet worden !
Antw: Nee, omdat het systeem niet gerecoverd is. dus kan het systeem overvuld worden.
3: Weet men hoe het systeem gevuld moet worden ?
Antw: ja, staat op de spuitbus vermeld via de lagedruk (zuig) zijde met lopende motor en in werking zijnde airco..
FOUT: Het systeem mag niet via de lagedruk gevuld worden tenzij er een accumulator is geplaatst...vullen geschied altijd via de hogedruk zijde in vloeibare toestand, vullen via lagedruk, betekent dat de compressor vloeibaar koudemiddel aan zuigt en maakt vloeistofslag, einde compressor.
4. Systemen moeten altijd gevacumeerd worden, om de niet condenseerbare gassen eruit te halen.
 

turboturbo

Forumguru
Volgens mij voel ik op m'n klompen al aan waarom je airco werkzaamheden niet doe-het-zelf moet doen. De redenen hierboven bevestigen dat alleen maar verder. Je moet niet alles zelf willen kunnen of denken zelf te doen.
 

TheoStek

Forumguru
prachtig dus na 2 a 3 jaar ff naar de specalist ?

In principe wel, maar ik adviseer de mensen altijd, om het systeem jaarlijks te laten controleren. Het controleren houdt niet meer in dan een visuele controle van het systeem, dat wil zeggen een drukmeting uitvoeren, elektronische lekdetektie, en een berekening van de nakoeling oververhitting te maken.
Door de nakoeling en overvitting te bereken, met de daarbij behorende verdampings en condensatietemperatuur + omgevingstemperatuur, zal blijken of het systeem wel/niet juist functioneerd.

wat kost zo iets?

Dat is per regio/streek/provincie verschillend, natuurlijk ook hoe de vakman/airco specialist zijn werkwijze uit voert volgens de regels der wet.
De regels zijn als volgt.
1. Indien airco service wordt uitgevoerd en het systeem wordt drukloos gemaakt, zal nadien het systeem altijd afgeperst moeten worden. (controle lekdichtheid)
2. Een systeem wat merkbaar bij afpersen in druk daalt, MAG niet terug afgevuld worden.
3. Indien het systeem lekdicht is, moet gevacumeerd worden, daarna systeem terug afvullen.
4. Na afvullen zal het systeem met een elektronisch lek detektie apparaat nogmaals gecontroleerd moeten worden met een detektie van 5ppm
5 Airco certificaat op maken.

Als er zich geen noemenswaardige problemen voordoen, ben je volgens deze werkwijze een uur bezig.
Er zijn dan ook bedrijven die zich niet aan de werkwijze houden en persen bijvoorbeeld niet af, hangen het airco station eraan, trekken het systeem leeg, vacumeren 10 min en vullen terug af en sta je binnen 20 minuten buiten.
Bij het terug afvullen zal het terug gewonnen koudemiddel wat uit het systeem is gehaald, gewoon terug in het systeem geduwd worden..dat gebeurt bij jou en iemand anders ook weer precies het zelfde!
Wie zegt dat het koudemiddel niet vervuild is van de vorige airco service ? Volgende klant krijgt vervuild koudemiddel in het systeem gepompt, dan ben je heel goed bezig.

Mijn prijs is afhankelijk van de vulgraad die het systeem bevat, tot 750 gram € 95,- en alle werkzaamheden uitgevoerd volgens de regelgeving.
Dan werk ik met 3 cilinders.
1. cilinder die altijd 100% schoon koudemiddel bevat, die kan ook niet gebruikt worden als recycle cilinder is beveiligd met een terugslagklep, die is eigendom van Gasco en geen vervuilde cilinders wil. Leeg = leeg.
2. Een cilinder om koudemiddel terug te winnen, indien de klant jaarlijks terug keert, na twee jaar krijgt ie weer nieuw koudemiddel, indien een nieuwe klant (onbekende historie) krijgt altijd nieuw koudemiddel.
3. De derde cilinder is voor vervuild koudemiddel, ieder systeem waarover ik geen historie heb (nieuwe klanten) wordt daarin opgeslagen en aanschouwd als vervuild en niet meer her gebruikt.
Vervuild koudemiddel brengt de pers druk omhoog in het systeem, koudemiddel kan o.a. vervuild raken door stikstof als niet of slecht wordt gevacumeerd, of als lekstop middelen zijn toegediend.

hoe gaat het dan als het - 17 is?

de compressor draait dan op 2% van zijn maximaal slagvermogen, van koelen is geen sprake, maar de compressor draait mee wat voldoende is om te blijven smeren.
In het kort uitgelegd, op de verdamper zit een temperatursensor die de temperatuur meet aan de uitgang van de verdamper, deze geeft het signaal door aan de regeleenheid, die het op zijn beurt door geeft aan het elektronisch regelventiel wat in de compressor zit, die bepaald dan met welke slagvolume de compressor moet gaan werken.
Is de buiten temperatuur laag -5°C weet het systeem dat die lucht niet verder afgekoeld kan worden en blijft de compressor op zijn kleinste slagvolume werken.
 

TheoStek

Forumguru
Meest voorkomende olie die gebruikt wordt is PAG olie, viscositeit wordt door de compressor fabrikant voorgeschreven.
Olie wordt eruitgehaald via de vul plug, doch zit deze meestal op een niet bereikbare plaats en zal de compressor gedemonteerd moeten worden.
Wat eruit gehaald wordt moet er ook weer in.
Het aantal ml wat de fabrikant voorschrijft is voor het HELE ac systeem er blijft maar ongeveer 50% achter in de compressor.
 

Daijiro74

Nieuw lid
Hallo allemaal (Theo),

daar ben ik weer. Enige tijd geleden maakte mijn airco een schurend geluid, koelde ook minder. Aanvankelijk zou de verdamper stuk zijn, zo stelde de garage edoch na controle van het aircosysteem bleek bijvullen (door Theo) voldoende om voornoemde klachten te verhelpen. Nu, 3 mnd later, hoor ik wederom hetzelfde schurende geluid.

1- Wat kan het zijn? Kan het kwaad? Wie diagnosestelling laten doen?

Theo wat adviseer jij?
(Kon je nummer helaas niet meer vinden)

Daijiro uit Geleen
 

Ron65

Nieuw lid
Airco servicebeurt. Vullen van uw Airco. Slechts 74,25 euro bij Kwik-Fit

Airco is een techniek met verdampen en comprimeren van een gas dat schadelijk voor het millieu kan zijn, en daarom via de wet en regelgeving aan strenge regels gebonden is (STEK).
- niet zelf gaan doen
- laten doen is niet zo duur (20 euro per jaar opzij leggen en eens per 4 jaar langs een aircobedrijfje of een garage)

Bij zelf doen kun je alleen maar meer dingen verpesten als je niet weet waar je mee bezig bent.
Ik ben ook voorstander van zelf leuk knutselen als je dat toch kunt, ik heb al heel wat gedaan aan mijn eigen wagens, maar airco's en de huidige hogedruk injectiesystemen blijf ik liever af.

VOorbeeld: mijn Peugeot 407SW (mijn prive wagen, de skoda is de wagen van de zaak) heeft een HDiF FAP roetfilter systeem en turbo. Roetfilter was laatst verstopt (na 230000 km's) en moest worden vervangen. Zit vooraan in de wagen en je kunt er zo bij.
Niet doen, want er hoort eveneens een tankje addaptiefvloeistof 3 liter a 80 euro per liter bij, en dat is uiterst giftige zooi. Tankje zit dan ook achter de brandstoftank verstopt en is alleen voor de dealer bereikbaar/navulbaar want is electronisch beschermd. ALs je dat zelf vult ben je
1) strafbaar want de vloeistof mag alleen bij de door de VROM erkende en vergunde autobedrijven worden gebruikt en
2) dom bezig want je werkt met gif.
Ten derde blijkt na afloop het regeneratieproces niet meer te functioneren omdat de boordcomputer op het diepste niveau door de garage dient te worden gereset op dit punt, en dat kan alleen peugeot nederland. Gevolg is binnen 10000 km weer een verstopt en kapot roetfilter.

Laten doen kostte me 700 euro, waarvan 240 voor die vloeistof, wat arbeidsloon en het filter zelf.

Dit ter voorbeeld, het komt eens in de 180.000 km voor, ik had er al 60.000 meer mee gereden. Dan is die 700 euro niet zo heel veel meer.

Met airco's idem, eens per vier jaar laten servicen, of als je dat prettig vind doe je het eens per 2 jaar, lekker laten doen dan heb je ook geen vuile handen, bent niet illegaal met freon in de weer en hebt garantie voor als het daarna misgaat (en aircopomp vastloopt en dan maar hopen dat die niet via de distri-belt werd aangedreven zoals wel eens gebeurt)

Enfin, ik hoop dat het voor elkaar komt voor je, een wagen moet je van genieten, niet van probleem naar pech naar probleem rijden...
 
Bovenaan Onderaan