CDK
Forumguru
Haha leuk die communicerende auto’s van tegenwoordig @Sandert_NL
19 inch velgen 235/40 ContiSportContact. Bandenspanning nu volgens het boekje: 2,7 voor en 2,7 achter. 4 personen en volle kofferbak.
Stuiterend over Duitse snelwegen! Ik ga weer terug naar 2,4 voor en 2,5 achter. Kijken hoe de auto dan zich gedraagt.
Hoi, ik heb dezelfde klachten bij mijn skoda octavia combi 2017 facelift. Bij slechts 15000km begonnen er al slijtage plekken op het stuur en de pook te ontstaan (zie mijn topic hierover). Bij pondealer hoogland was dit niet een bekend probleem. Bij skoda Muntstad wel en is mijn stuur na een hoop inspanning van mijn kant uiteindelijk vervangen (pondealer deed erg moeilijk, skoda muntstad werd het probleem direct erkend en verholpen). Terug naar de dealer dus!Na inmiddels al weer meer dan 18.000 ( prettige ) kilometers met de Karoq gereden te hebben beginnen bij mij toch de eerste ergernissen te ontstaan. Zeker niet vanwege de rijeigenschappen van de Karoq, echter wel vanwege de mijn inziens matige kwaliteit van de door Skoda gebruikte afwerkingsmaterialen.
Bij mij is reeds duidelijke slijtage aan het stuurwiel en de knop van de versnellingspook zichtbaar. Deze slijtage verwacht je op zijn vroegst toch pas bij zo'n 100.000 kilometer. Bovendien ontstaan er in de (kunstof)glazen van beide koplampen spontaan scheurtjes wat ik nog nooit eerder zo vroeg bij een auto heb gezien.
Nu vraag ik mezelf uiteraard af of er meer Karoq bezitters zijn met vergelijkbare klachten.
Bij voorbaat dank voor jullie reactie!
Kun je hier een foto van plaatsen? Ben heel benieuwd hoe je units er uit zien na 15K.Bovendien ontstaan er in de (kunstof)glazen van beide koplampen spontaan scheurtjes wat ik nog nooit eerder zo vroeg bij een auto heb gezien.
Goedemorgen Pendagron, in mijn beleving (en vanuit de reacties/posts op Nederlandse en Duitse sites) heb ik toch de indruk dat bij de nieuwste Skoda modellen een ander type coating voor het stuur/pook gebruikt wordt als voorheen. Ik gebruik zelf bv geen handcrème of ringen (niet op de plek van de slijtage) die slijtage kunnen veroorzaken. Tevens verzorg ik mijn auto van binnen en buiten met de juiste spulletjes.Je kunt altijd een keer pech hebben. Wij rijden inmiddels in onze 8e Skoda en nog nooit dit soort problemen gehad. Onze huidige O3 heeft 90k op de teller. Het stuur en de versnellingspook zien er nog als nieuw uit. Ik draag geen ringen ofzo, ik denk dat dat ook helpt en ik neem ze regelmatig af met sterk verdunde all purpose cleaner wanneer ik ook het dashboard afneem.
Hoi Pendagron, mbt tot het stuur heb ik de indruk dat dit vanaf de Facelift modellen speelt (2017). Hier zit een andere type stuur/leer in dan bij de voorgaande modellen.Ik weet niet wat je met de laatste modellen bedoeld, maar de O3 is toch ook een recent model (de mijne is van 2015). Het naafdoppen probleem heb ik ook op de O3, maar had ik op de S2 ook al. Maar goed, ik ga het binnenkort zelf ervaren met de nieuwe Karoq. Nog 1,5 maand geduld hebben.
Ach is maar waarop je wacht.......Ja, wachten duurt altijd lang
@Edk, je kunt het toch altijd mooi verwoorden Gelukkig heb ik een super lieve schoonmoeder en 6 weken is niks op de 5 maanden totaal. Spijt krijg ik niet hoor. Bewuste keuze gemaakt voor een wat hogere auto. We worden een dagje ouder Moet zeggen, de O3 heeft zich uitstekend gedragen tijdens de vakantie in Schotland .Ach is maar waarop je wacht.......
Als ik op me schoonmoeder moet wachten dan kan het me niet lang genoeg duren....
Maar ach 6 weken wachten is korter dan op de wintervakantie rond de kerst moet je maar denken.
En nu kun je nog 6 weken lekker karren in de Octavia voor je spijt gaat krijgen dat je hem toch de deur uit hebt gedaan.....
Nieuw is niet altijd beter hoor....kijk maar met die Skoda app' s....
De cylinderuitschakeling werkt enkel wanneer de motor op temperatuur is. Het lichte bokken van mijn auto komt dan ook zeker niet vanuit deze hoek. Ook de non respons op het gaspedaal heeft niets te maken met het uitschakelen van de motor. De auto moet echt stilstaan voordat de motor uit gaat. Ook hierbij geldt overigens, dat de motor niet uitschakelt als de motor nog koud is. De garage gaf aan dat het nagenoeg zeker te maken heeft met de DSG, en dan met name de software.Dat "licht bokkerige" rijgedrag, kan dat niet het schakelen tussen de 2- en 4 cyclinder modus zijn bij de 1.5TSI? Bij mijn Octavia kun je dat zien aan het Eco symbooltje of de tekst "2 cyclinder modus) in het display. Dat ervaar ik ook wel als een licht schokje met mijn (handgeschakelde) Octavia, het is wel heel heel erg licht, alleen voelbaar bij koude motor en heel erg rustig rijgedrag. Dat ie niet reageert op het gaspedaal heb ik nog nooit gehad. Maar misschien heeft dat weer te maken met de "zeilfunctie" van die motor, het simpelweg uitschakelen van de motor als je 'm laat uitrollen (wat je waarschijnlijk doet als je rustig naar een rotonde toerijdt. Dat laatste heb ik niet, omdat dat dat alleen kan in combinatie met een DSG.
De DSG laten herschrijven bij de DSG “dokter”. Als je even hierop zoekt is dit een heel vaak besproken probleem hier op het forum.De garage gaf aan dat het nagenoeg zeker te maken heeft met de DSG, en dan met name de software.
Ik heb vanmorgen eens goed opgelet, bij m'n Octavia werkt de cylinderuitschakeling wel degelijk ook bij een koude motor, direct vanaf starten. Bij een koude motor voelt het bijschakelen van 2 cyclinders als een heel licht "bokje", maar zo vaak wisselt ie bij mij niet tussen 2 en 4 cylinders, en voor mij voelt het zeker niet als een probleem. Als de motor lekker opgewarmd is voel ik het omschakelen niet meer. Toen de auto splinternieuw was van ik het wel een soort van minimaal storend overigens.De cylinderuitschakeling werkt enkel wanneer de motor op temperatuur is.
Voor het start/stop systeem moet de auto inderdaad stilstaan en enigszins (niet veel trouwens) opgewarmd zijn, maar ik dacht dan ook niet aan het start/stop systeem maar aan de "zeilfunctie", waarbij de motor ook rijdend volledig uitschakelt als de bestuurder het gas loslaat. Ondertussen levert een batterij de stroomvoorziening voor elektrische systemen als de ruitenwissers, verlichting en het audiosysteem. Dat had ik eens gelezen in een test van de Golf met de nieuwe 1.5TSI.Ook de non respons op het gaspedaal heeft niets te maken met het uitschakelen van de motor. De auto moet echt stilstaan voordat de motor uit gaat. Ook hierbij geldt overigens, dat de motor niet uitschakelt als de motor nog koud is.