Karoq ervaringen

Kwark

Senior Member
Ik herken het probleem van bokken met koude motor ook. Ook een 1.5 TSI met DSG. Ging direct op zoek naar de choke voor een armer mengsel.

Gedonder met niet reageren bij rotondes ook herkenbaar.

Maar goed gedeelde smart is halve smart.

Tijd om de gele hesjes uit de auto te halen?

Ik zal het ook aankaarten bij de dealer. Kijken waar ze mee komen.

@Japanese Power, software aanpassing door specialist is geen optie. Ik vind dat de dealer dit hoort op te lossen en het is niet mijn auto ;).
 
Laatst bewerkt:

Bopper

Lid
Klopt maar vind jij maar een dealer dit dit voor je doet. Je zult de eerste van dit forum zijn...

@Japanese Power , Zoals ik al aangaf is Skoda bekend met het probleem en werkt deze momenteel aan een oplossing.
Ik heb de auto net vier weken en ik denk er niet aan om dit door een DSG dokter te laten oplossen.
Uiteraard zal een derde partij garen spinnen met euvels aan VAG DSG bakken, echter heb ik veel geld uitgegeven aan een nieuwe auto en heb ik met de rest van mijn geld niet echt ruzie.
Het probleem doet zich voor binnen de garantie dus een ieder weldenkende consument zal dan ook terug gaan en aanspraak maken op garantie.
Zo ook ik :itwasntme:

@CharlesTucker , Ik zal nog eens goed opletten of mijn cylinders idd bij een koude motor ook uitschakelen.
Tot op heden heb ik dit niet gemerkt of gezien aan de indicator op mn dash.
Volgens mij had ik dan ook in het handboek gelezen dat dit enkel werkt bij een warme moter en vele andere voorwaarden.
Ik zal nog eens door deze passage lezen :pieker:
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Ik zal nog eens goed opletten of mijn cylinders idd bij een koude motor ook uitschakelen.
Tot op heden heb ik dit niet gemerkt of gezien aan de indicator op mn dash.
Volgens mij had ik dan ook in het handboek gelezen dat dit enkel werkt bij een warme moter en vele andere voorwaarden.
Ik heb de handleiding (electronisch, zowel de NL als de UK versie) zojuist nog eens doorzocht op termen als "cylinder" en "eco", maar niets gevonden over cylinder uitschakeling, behalve dan dat het bestaat. Er staat wel iets in over warme motor en een berg voorwaarden, maar dat heeft betrekking op het start/stop systeem (wel grappig, als dat niet werkt kun je op het infotainment scherm wel zien aan welke van de voorwaarden niet is voldaan).

Maar wat betreft cyclinderuitschakeling moet ik dus afgaan op mij eigen ervaringen, hij schakelt er ook bij koude motor. regelmatig 2 uit. Maar het zou me niet eens verbazen als het in een Karoq anders werkt dan in m'n Octavia, ik ben stiekem wel benieuwd, ook al ga ik de komende 6/7 jaar geen Karoq kopen.
 

ertromp

Forumguru
Hier de voorwaarden voor cilinder uitschakeling (in het Duits):

Bedingungen für den 2-Zylinder-Modus:
• Die Motordrehzahl liegt ungefähr zwischen 
1250 und 4000 1/min.
Unterhalb dieser Drehzahlgrenze würden im 
2-Zylinder-Modus Drehungleichförmigkeiten des
Motors auftreten und oberhalb wären die
Schaltkräfte an den Nockenstellern zu groß.
• Das angeforderte Drehmoment beträgt
drehzahlabhängig bis zu 85 Nm. 
Bei höheren Momenten wird durch die
Klopfgrenzen und Zündzeitpunktverschiebungen
im 2-Zylinder-Modus nicht mehr das
Verbrauchsoptimum erzielt, dementsprechend
werden wieder alle vier Zylinder aktiviert.
• Die Öltemperatur beträgt mindestens 10 °C. 
Die bewegten Teile im Nockensteller werden mit
Öl geschmiert. Mit kaltem, zähflüssigem Öl reicht
die zur Verfügung stehende Zeit nicht aus, um die
Metallstifte zum richtigen Zeitpunkt auszuwerfen
und die Nockenstücke zu verschieben.
• Die Lambdaregelung ist aktiv. 
Damit wird ein ruckelfreier Schaltvorgang
sichergestellt.

Dus ook bij koude motor zal de cilinderuitschakeling al snel inkomen
 

Captain Hook

Forumguru
Hier de voorwaarden voor cilinder uitschakeling (in het Duits):


• Die Öltemperatur beträgt mindestens 10 °C. 
Die bewegten Teile im Nockensteller werden mit
Öl geschmiert. Mit kaltem, zähflüssigem Öl reicht
die zur Verfügung stehende Zeit nicht aus, um die
Metallstifte zum richtigen Zeitpunkt auszuwerfen
und die Nockenstücke zu verschieben.

Dus ook bij koude motor zal de cilinderuitschakeling al snel inkomen
10 °C? Da's wel heel frisjes... :pieker:
Typefoutje? ;)
 

Jaap Karoq

Nieuw lid
Toen ik mijn Karoq (1.5 DSG) kreeg verscheen tussen de toerenteller en de snelheidsmeter een scherm waarop ik de snelheid digitaal kan aflezen. Op dezelfde plek verscheen bij het naderen van een verkeersknooppunt een deel uit het navigatiescherm waarop de afslag en de afstand daar naar toe werd aangegeven.
Ik kan nergens de instelling daarvoor terug vinden. Wie kan mij helpen hoe ik deze handige afslag aanwijzing terug kan zetten tussen de toerenteller en snelheidsmeter. Het handboek helpt mij niet….
 

Antera

Donateur
Toen ik mijn Karoq (1.5 DSG) kreeg verscheen tussen de toerenteller en de snelheidsmeter een scherm waarop ik de snelheid digitaal kan aflezen. Op dezelfde plek verscheen bij het naderen van een verkeersknooppunt een deel uit het navigatiescherm waarop de afslag en de afstand daar naar toe werd aangegeven.
Ik kan nergens de instelling daarvoor terug vinden. Wie kan mij helpen hoe ik deze handige afslag aanwijzing terug kan zetten tussen de toerenteller en snelheidsmeter. Het handboek helpt mij niet….

Is dat niet aan te vinken in je navigatiemenu?
 

Jaap Karoq

Nieuw lid
In het navigatiemenu heb ik alle mogelijke instellingen bekeken, nodige vinkjes geplaatst of juist verwijderd en onderweg getest. Ook verkoper heeft mij niet verder kunnen helpen. begint nu nog grotere uitdaging te worden om instelling terug te krijgen. Stuurbediening geeft grootste kans het terug te vinden omdat ik het na gebruik van div. andere instellingen de bewuste aanwijzing niet terug kan toveren
 

Witte Yeti

Actief lid
@Jaap Karoq De bewuste instelling kan je volgens mij terugkrijgen via het multifunctiestuurwiel (zie blz 52 handboek). Druk op de knop rechts van B, dan scrollen met knop B. Dan bij het juiste item (navigatie) op knop B drukken.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Jaap Karoq

Nieuw lid
@Witte Yeti,
Dank. Heb ik meerdere keren gedaan maar zie geen submenu.
-Rijadviezen
-Kompas
-Laatste reisdoelen
-Navigatiekaart

Naar garage geweest.
In nieuwe jaar wordt software opnieuw geladen. Ik wacht af.
 

Witte Yeti

Actief lid
@Jaap Karoq
Ik heb een 1.5 Ambition Business handbak, heb net gekeken in mijn auto. Met contact aan druk ik op de meest rechter knop op het stuur, daarna meteen scrollen met knop B. Dan komen de volgende items voorbij: wagen - rijgegevens - hulpsystemen - navigatie - auto een telefoon. Door te klikken op knop B selecteer een item, daarna heb je bij verschillende items meer keuzes. Wat kan helpen is de meest rechter knop langer indrukken om bij het hoofdmenu te komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Inmiddels heb ik de Karoq nu 3800 km ongeveer. Eind oktober in de lease gekregen. Hiervoor reed ik bijna tien jaar Prius. Daarvoor een C4. De Karoq is tot dusver de meest comfortabele auto die ik heb gereden. Ik rijd in een Ambition business met panorama schuifdak, achteruitrijcamera en verder niets. Achteraf gezien mis ik de keyless functie die ik op de Prius gewend was. Maar dat zal wel wennen. Je ziet het toch ook terug in de bijtelling. De 1,5 TSI met DSG7 presteert fenomenaal. De opgegeven 1 op 17 red ik echt niet. 1 op 12 is het hoogst. Dit jaar duurde de levering wat langer en kreeg ik tijdelijk een Superb break en daarna een Mazda 6 sportbreak. Alle toeters en bellen erop. Maar de "sportieve wegligging" viel behoorlijk tegen. (Los van het er uit moeten klimmen) De Karoq is echt een slimme auto. Alles werkt en het rijgedrag is helemaal goed. Voorin lijkt het af en toe een beetje op deinen, maar dat vind ik geheel niet storend. En als je tien jaar Prius hebt gereden is deze auto muisstil. En dan die Sportstand en de esc uitgeschakeld... Je stuiterde alle kanten op. Dan gaat die 150 pk los terwijl je er niets van merkt. Ik ben 62. Doe ik dus niet meer. Wel in de S-stand af en toe een knulletje laten schrikken. (En stiekem al 215 op de digitale teller aangetikt.. Zal wel vals plat naar beneden zijn gewenst. Niet aan mijn vrouw verklappen hoor.) Weet iemand hoe je de start-stop permanent kunt uitschakelen? Heb geen led lichten, misschien toch moeten doen. En de achterklep opent soepel. Doe ik m'n hele leven al dus hoefde ik de elektrische ook niet. Wel ben ik fervent Italiëganger dus dat dak moest er in. En rood... Heb intussen ook de Connect functie onder de knie zodat ik op mijn telefoon de stand van zaken kan zien en mijn agenda automatisch voor de navigatie zorgt. En anders sluit ik mijn iPhone aan. Ook leuk... Hoewel bluetooth en Spotify is ook beter dan DAB+ die ik ook niet heb. Geen gemis dus. Nu heb ik er winterbanden onder zitten. Van Klebèr. Die zijn nog stiller dan mijn standaard banden. Ik denk dat ik ze er gewoon onder laat. Als het weer wat beter wordt een 9H laagje er op en dan zien we wel weer verder. Oh ja, ik vond ook nog die paraplu onder de passagiersstoel. En ik had er nog een over van die superb.....
 
Bovenaan Onderaan