Kinderziektes Octavia III?

CDK

Forumguru
@Darkmark76, super dat je de panelen hebt laten bekleden zeg! Misschien had ik zelf een andere kleur leder gekozen, maar dit geeft écht een heel mooie chique uitstraling :thumbsup: persoonlijk ben ik ook fan van een met leder bekleed dashboard, jouw lederinbouwer kan dat wellicht ook ;)
 
@Corné de Kluijver; over een bekleed dash is idd besproken met de lederinbouwer. Maarjah, budget is op gegeven moment toch echt wel opgebruikt...

Kleur is dezelfde die ik ook in mijn vorige octavia had en daar was ik nog niet klaar mee, hahaha. Dat interieur kun je trouwens hier zien:
Www.schuro.nl > fotoboek>skoda>octavia>bruin met wit stiksel

(Mn iPhone toont helaas niet de url om hier te kunnen copy/pasten)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Mijn bevindingen tot nu toe:

- Na 5000 km had ik ineens een melding van een laag koelvloeistof. Dealer heeft dit gecontroleerd en kan geen lekken vinden.
- Ik vind olietemperatuur vrij hoog (soms wel 117 graden). Ik had een vervangende Golf gisteren in Bluemotion trim en die kwam niet boven de 95 graden uit.
- Deurklink passagierszijde werkt niet soepel.
- Krakende rijdersstoel.
- Klotsen van de diesel.
- Ik hoor water lopen als ik de auto start, zo nu en dan ook als het al een tijd droog is.
- Navigatiesysteem is echt bagger traag bij het starten van de auto hierna werkt het prima.
 

O3-Rider

Senior Member
Herkanbare zaken. Ik vind het bijzonder vreemd dat de sommigen een erg hoge temperatuur hebben.
Bij normaal tot lekker rijden kom ik echt niet boven de 98. Als ik goed ga rijden, dus eens een stukkie 140-150 dan met moeite kom ik bij 104. Hoger echt nog nooit gezien. Hoe ik ook mijn best doe. Buitentemp speelt hier vrijwel geen rol.
 

TL@

Forumguru
Ik denk de verschillende types motor andere temperaturen hebben. De normale 1.6 zal lagere temperatuur waarden dan de speciale 14% 1.6. Geen idee waarom maar het lijkt me zo te zijn.
 

Jstruijk

Senior Member
Koelvloeistof verlies hoort niet. Dan is er ergens een lek, zo niet grote kans dat het in de kop zit
 

O3-Rider

Senior Member
Ik vermoed dat het hier om minimale afvulling gaat. Heb het nu meerder malen gehoord en gelezen. Zelf constateerde ik ook ergens bij 4000 km dat deze onder het minimun stond. Na bijvullen nu inmiddels bij bijna 20.000 km nog geen "druppel" minder.
 

EdK

Forumguru
Olie temp van 117 graden is veel te hoog en zou niet mogen
Maar geen lekkage in koelvloeistof en toch volgens tankje neem ik aan denken dat je kwijtraakt..

Als ik die twee dingen aan mekaar koppel dan vermoed ik dat je luchtbellen in je koelsysteem hebt gehad en hierdoor waarschijnlijk ook aan die hoge olie temps bent gekomen.
Als dealer in iedergeval heeft bijgevuld naar max nivo en de olie temp blijft nu wel rond die 90 a 98 graden dan vermoed ik dat het dat is geweest.

Hou een en ander zeker in de gaten en indien die olie temp te hoog blijft , dan gewoon weer naar die dealer terug gaan.
Laat hij het probleem maar lekker oplossen, is zijn verplichting naar jou toe, hij wilde die wagen ook graag aan je verkopen dus hiermee verkoopt hij ook het oplossen van eventuele problemen..
 

Jstruijk

Senior Member
De olie in onze 1.6tdi komt ook regelmatig boven de 100graden tot 107 dacht ik , vooral als ik wat steviger het gas indruk.
 

intruder1400

Actief lid
Hier ook, zonet 110 toen ik flink gas gaf, oa snelweg. Terug in bebouwde kom 99 graden. Is dit iets wat aandacht nodig heeft?
 

Joske

Forumguru
Olietemperatuur heeft ALTIJD aandacht nodig, als het maar als je na een koude start de motor rustig warm rijdt. Dan is de olietemp een goede indicatie wanneer je kan overgaan tot het wat ruigere gebruik van de auto..

Olie kan gerust tot 120 graden celcius gaan (en meer) alvorens er smeereigenschappen "kunnen" verloren gaan. Ik vind het persoonlijk uit eigen ervaring wel zeer hoge waarden, maar ik weet natuurlijk niet hoe jullie er mee rijden uiteraard.

Ik had temperaturen van max 105°C bij zeer stevig rijden met een 2.0TDI (O2). Is daar nooit boven geweest.

Misschien dat door de lagere luchtweerstand van dit model de rijwind moeilijker de olie kan koelen? (meer gesloten bumper bijv. ?)
 

VWim

Forumguru
Olie temp van 117 graden is veel te hoog en zou niet mogen
Maar geen lekkage in koelvloeistof en toch volgens tankje neem ik aan denken dat je kwijtraakt..

Als ik die twee dingen aan mekaar koppel dan vermoed ik dat je luchtbellen in je koelsysteem hebt gehad en hierdoor waarschijnlijk ook aan die hoge olie temps bent gekomen.
Als dealer in iedergeval heeft bijgevuld naar max nivo en de olie temp blijft nu wel rond die 90 a 98 graden dan vermoed ik dat het dat is geweest.

Hou een en ander zeker in de gaten en indien die olie temp te hoog blijft , dan gewoon weer naar die dealer terug gaan.
Laat hij het probleem maar lekker oplossen, is zijn verplichting naar jou toe, hij wilde die wagen ook graag aan je verkopen dus hiermee verkoopt hij ook het oplossen van eventuele problemen..
De olietemperatuur is sterk afhankelijk van het gebruik. Ben je bij buitentemperaturen van 35 graden en hoger, met de airco op standje noordpool over de Franse peage aan het knallen met een gangetje van 130+ dan is dat echt niet buitensporig. Zeker niet als je bedenkt hoeveel belading je heb meegenomen.

In vlakke nederland bij normale temperaturen heb ik hem nog nooit boven de 110 zien komen. Dat wil niks zeggen over de werkelijke maximum temperatuur die ooit werd behaald, ik heb de boordcomputer namelijk vrij beperkt op de olietemperatuur staan.

Omtrent de smerende eigenschappen, zie ook de post van @Joske
 

fastpeter

Forumguru
de diesel heeft een hogere olie temp dan de benzine vooral door het feit dat het dieselpartikel filter zeer streng is afgesteld en een hogere verbrandings temp. nodig heeft thermisch voor emissie wordt dit gedaan heb waardes van rond de 100 105 gr. bij rustig rijden of 120 op de teller en max 123 gezien bij vol gas rijden met 25 graden buiten temp echter loopt ook direct weer terug bij normaal rijden dus geen zorgen olie is full synthetisch mag gerust 140 graden worden
 
Bovenaan Onderaan