Kinderziektes Octavia III?

CDK

Forumguru
misschien ten overvloede, maar alles wat er teveel aan olie in gaat verbruikt hij ook, als je in het begin wekelijks even een check doet zou je kunnen opmerken dat het pijl stabiliseert bij een bepaalde stand, bij de ene auto is dat keurig in het midden van de stok, bij de andere net boven het minimum, maar zolang het in het gearceerde vlak zit niet bijvullen anders maak je er een gebruiker van ;)

Greetz Corné
 

Wesly

Senior Member
misschien ten overvloede, maar alles wat er teveel aan olie in gaat verbruikt hij ook, als je in het begin wekelijks even een check doet zou je kunnen opmerken dat het pijl stabiliseert bij een bepaalde stand, bij de ene auto is dat keurig in het midden van de stok, bij de andere net boven het minimum, maar zolang het in het gearceerde vlak zit niet bijvullen anders maak je er een gebruiker van ;)

Greetz Corné
Klopt, dan kan de olie bij een keerring weglopen ?!
 

MaRco2

Forumguru
Ik hou het altijd keurig op max (Ricardo had het gecontroleerd om te constateren dat het peil nu op max zou staan mocht het niet stabiliseren) bij het bijvullen natuurlijk (elke wasbeurt checken).
 

Atria

Actief lid
Is die 0,7 l vanaf kmstand 0? Of de laatste 16.000 km? Wat was het daarvoor eigenlijk?

Vanaf kmstand 0. (auto nieuw gekocht). Nu heb ik er wel zo'n 3.000 km met een caravan bijzitten, dan gebruikt de auto ook altijd ietsje (meer) olie door de continu hogere toerentallen en temperaturen.
 

Gieliovd

Forumguru
misschien ten overvloede, maar alles wat er teveel aan olie in gaat verbruikt hij ook, als je in het begin wekelijks even een check doet zou je kunnen opmerken dat het pijl stabiliseert bij een bepaalde stand, bij de ene auto is dat keurig in het midden van de stok, bij de andere net boven het minimum, maar zolang het in het gearceerde vlak zit niet bijvullen anders maak je er een gebruiker van ;)

Greetz Corné
Dat is voor mij een nieuwe uitspraak. Zover mij bekend zal het overvloed aan olie (tot op zekere hoogte) via de carterventilatie het blok verlaten om ervoor te zorgen dat er niet te veel overdruk in het blok ontstaat.

Via een keerring zal het nooit weglopen anders zijn je keerringen fout/kapot/lek. De enige reden is flinke overdruk, maar dat voorkom je dus door carterventilatie.

Wel boeiend onderwerp. Wellicht is het ontwerp tegenwoordig anders.

Desalniettemin zou de auto bij MAX peil niets mogen wegsnoepen tenzij het blok olie verbrandt.

Leuke anekdote was mijn Ford Fiesta 1.25i uit '97 die zo'n 1:500 draaide. Letterlijk dus mengsmering. Benzine erin, olie erin. Ja, maar hij had écht nog maar 90k gedraaid. Ja, 190 of 590? Stomme Ford met 5 karakters op de teller.
 

CDK

Forumguru
Dit vond ik net op het www...
Te veel olie - Een motor laten draaien met te veel olie in de carterpan dan wordt voorgeschreven maakt dat er meer olie rond wordt gespat op de cilinderwanden, op de krukas en de oliekeerringen. Hierdoor moeten de olieschraapveren harder werken om de grotere hoeveelheid olie af te voeren, dit draagt bij tot verhoogd olieverbruik
Bron: http://www.nuloneurope.com/facts/nl/Factsheet 110.pdf
 

CDK

Forumguru
daar heb jij zeker een punt.
ik heb tot een dik half jaar geleden altijd diesel gereden, als er dan al eens te veel olie in zat, dan rookte hij meer als normaal, schijn ook schadelijk te zijn voor je dpf heb ik me laten vertellen.
 

leo442

Forumguru
Maar, een verbrandingsmotor van vandaag heeft geen spatsmering maar specifieke smering...


Nee klopt, maar de krukas zal dan in de olie slaan met als gevolg spatsmering. Maar wat nog gevaarlijker is dat je schuimvorming van de olie krijgt met nog vervelender gevolgen.
 

CDK

Forumguru
de olie die via de carterontluchting weg gaat, komt toch weer terug in de cilinders? en wordt dan toch gedeeltelijk verbrand? Of sla ik de plank nu mis?
 

leo442

Forumguru
de olie die via de carterontluchting weg gaat, komt toch weer terug in de cilinders? en wordt dan toch gedeeltelijk verbrand? Of sla ik de plank nu mis?


Nee, je slaat de plank niet mis. Dit gebeurd inderdaad, maar bij een diesel geeft dit vervelende gevolgen deze gaat op de motorolie lopen en gaat op hol. En met wat pech als je hem niet, of te laat, stil krijgt je afscheid kan nemen van het motorblok.
 

CDK

Forumguru
Nee, je slaat de plank niet mis. Dit gebeurd inderdaad, maar bij een diesel geeft dit vervelende gevolgen deze gaat op de motorolie lopen en gaat op hol. En met wat pech als je hem niet, of te laat, stil krijgt je afscheid kan nemen van het motorblok.
klopt, dit is idd zeer schadelijk voor het motorblok, ik dacht al.... heb dan wel geen technische opleiding motorvoertuigen techniek gevolgd aar dacht zelf dat ik er wel ietsepietsie van begreep ;) bedankt voor je inbreng en verduidelijking.

greetz Corné
 

MeneerB

Forumguru
Gisteren de auto eens lekker met de hand gewassen en goed in de was gezet.
Wat me opviel was bij enkele chromen sierstrips een melkachtige vlek zit. Dat heb ik al eerder opgemerkt maar dacht dat het vervuiling was. Maar ik krijg het niet schoongemaakt.
Best wel een lelijk gezicht. Zeker wetende dat ze er zitten. :thumbsdown:

Hebben de andere O3 broeders dit ook waargenomen ?

Zal dit binnenkort met de dealer opnemen.
 

Wesly

Senior Member
Gisteren de auto eens lekker met de hand gewassen en goed in de was gezet.
Wat me opviel was bij enkele chromen sierstrips een melkachtige vlek zit. Dat heb ik al eerder opgemerkt maar dacht dat het vervuiling was. Maar ik krijg het niet schoongemaakt.
Best wel een lelijk gezicht. Zeker wetende dat ze er zitten. :thumbsdown:

Hebben de andere O3 broeders dit ook waargenomen ?

Zal dit binnenkort met de dealer opnemen.
:( zeer grote kans dat dit bij velen gaat gebeuren :(
 

MeneerB

Forumguru
Het gaat om de sierstrip zelf.
Bijgevoegde foto maakt het een beetje duidelijk. Het is wel lastig om het goed op de foto te krijgen.
De vlek is bij sommige kijkhoeken of lichtinval hoeken minder goed te zien.

IMG_6235Compressed.jpg

Het zit m.i. in of onder de blanke laklaag.
 
Bovenaan Onderaan