Kleine opfrisbeurt Rapid; Vaarwel 1.2 TSI, welkom 1.0 TSI!

Carlovdw

Forumguru
En zo veel licht geven die leds van seat volgens reviews ook niet hoor, opel die ken ik niet. Is dat ook led of is dat iets anders ,een matrix?

Handige Harry

Forumguru
Mooie auto, maar waarom een 3-poot!!!!!!
Als het 1.2tsi blokje past in de nieuwe dan zou ik het overwegen

Ik weet dat het tegenwoordig in is dat downsizen maar ik wil geen 3 cilinder, bah.

andrehj

Forumguru
Met een 3-cilinder an sich is niet zoveel mis, het probleem is veel meer dat de 1.0 TSI in de dagelijkse praktijk niet minder verbruikt dan de 1.2 TSI die hij opvolgt (volgens een test van Auto Motor und Sport). De 1.0 TSI doet het alleen in stadsverkeer (en de NEDC cyclus) beter.

Atria

Actief lid
En zo veel licht geven die leds van seat volgens reviews ook niet hoor, opel die ken ik niet. Is dat ook led of is dat iets anders ,een matrix?

Led geeft prima helder licht. Had het op mijn Leon en nu weer op de Toledo. Heb in januari op vakantie in de Eiffel over donkere bergweggetjes gereden en dan is het licht erg helder en goed. Groot licht heb je haast niet nodig. Op de zelfde weg met een Seat mii met halogeen was het zicht vele malen minder.

Voor wat betreft de 1.0 tsi, daar heb ik mee gereden in een Leon, dat is een erg prettige en pittige motor. Zeker niet minder dan de 1.2 tsi waarmee ik proef heb gereden in de Rapid. Het 3 cylinder geluid hoorde je alleen bij de hogere tpm (>4000 tpm) en dan niet eens storend. De motor was lekker pittig. Persoonlijk vind ik de nieuwe koplampen en voorkant van de Rapid erg mooi zo. Ook de kleine wijzingen aan het dashbord zijn mooi. Geslaagde facelift.

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Bedoel je niet juist de sedan versie?

Ik zie het al, het oorspronkelijke stuk uit de link heeft een verwarrende tekst:
Naast de sedanversie verscheen de Rapid Spaceback, de hatchbackversie van de Tsjech. Inmiddels is alleen die laatste nog in Nederland te bestellen.

De Spaceback is de combiversie, maar Autoweek noemt het de hatchbackversie. Terwijl wat als hatchbackversie wordt gezien (zie ook bijv. de Octavia en de Superb) er op het eerste gezicht uitziet als een sedan. Ik had uit de tekst begrepen dat met 'de laatste' in bovenstaande quote de hatchback werd bedoeld, maar het lijkt de spaceback te zijn. Gezien de verkochte aantallen is de keuze van Pon voor de Spaceback logisch, maar als je het verdwijnen van een Skoda met sedan-looks in dit segment in ogenschouw neemt, is het weer vreemd.

Rallye

Forumguru
@Atria Jij hebt geen af-fabriek LED's? Want daar heb ik op de Toledo (de SEAT-versie van Rapid) nog niet van gehoord. Op de Leon (laatste type) zijn af-fabriek wel LED's mogelijk. Had jij die?

Atria

Actief lid
@Rallye Ja, ik heb de Led koplampen op de Toledo af fabriek besteld. Naast het (veel) betere licht vond ik vooral de "looks" veel mooier met het LED dagrijlicht. Geeft de voorkant veel meer " smoel".

Rallye

Forumguru
Ok. Ik wist niet dat de Toledo wel LED-licht had en de Rapid niet (?). De Rapid en de Toledo zijn immers vergaand dezelfde auto's. weer wat geleerd!

andrehj

Forumguru
Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. Aangezien de Rapid in diverse andere landen nog gewoon leverbaar is met de 1.4 TSI (i.c.m. DSG) en deze motor in de komende jaren overal wordt vervangen door de 1.5 TSI, zou het zomaar kunnen dat de 1.5 TSI dus ook nog in de Rapid komt. Hooguit niet in NL, maar niemand houdt je tegen om de Rapid gewoon zelf te importeren.

Bovenaan Onderaan