km afstand

Phoonke

Nieuw lid
Hallo ik lees hier wel altijd het verbuik enzo maar mijn vraag is nu, hoeveel km doen jullie met een volle tank VOOR het lampje gaat branden om te tanken?
De vraag is hier voor de mensen met diesel!
Heb mijn o2 nog maar een week en is mischien een domme vraag maar springt het lampje van de tank als je met de meter aan het rode gedeelte komt of pas via de boordcomputer als die zegt dat je nog maar 100 km kan?
Het lijkt mischien een stomme vraag maar heb 2 jaar geleden voor 1 jaar een bedrijfswagen gehad een mazda6 en het lampje sprong pas aan als ik nog maar 100 km kon volgens de boordcomputer maar mijn wijzer was wel al een stukje in het rood!
 
Helemaal volgetankt tot aande dop 950 km met nog zo'n 100 km volgens de boordcomputer.
Ben wel eens naar het oosten gereden, 1035 km atobahn, 68 km 80 km weg, dus zo'n 1103 km, bij aankomst nog 500 km te gaan volgens boardcomputer. Autobahn 100 km/uur twee personen en vol bagage.
 

TL@

Forumguru
Het lampje springt bij mij aan op een 700km en iets voor de 800km is ie echt leeg (kan er terug een dikke 55 liter in de tank)

Ik heb wel een DSG, mijn vorige handgeschakelde HB ging gemiddeld 100km verder.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik een loden voet heb en er geen dag voorbij gaat dat ik geen 160 of sneller rijd :smirk:
 

Captain Hook

Forumguru
Ik rijd gemiddeld zo'n 950-1.000km op een tankvulling. Meestal gaat er aan de pomp dan zo'n 45-47 liter in.
Bij mij gaat het waarschuwingssymbool (en het leuke 'dong' geluid) aan, als volgens de maxidot er nog 150km gereden kan worden. Maar soms geeft 'ie een waarschuwing als er nog 100km gereden kan worden.
Het lijkt er op dat bij rasante ritjes over de duitse autobahn de melding bij 100km komt, en hier in NL (rustig rijden, minder verbruik), de melding bij 150km komt.
De logika daarachter? Misschien dat een van onze VAG monteurs daar uitsluitsel over kan geven?
 

TL@

Forumguru
Lampje gaat normaal aan wanneer er nog een 6 liter in de tank zit (zo was het toch bij de Golf)

Ik dacht vroeger dat het bij 7 liter was, maar heb dan eens met Golf stil gestaan met lege bak :icon_smile_dead:
 
Het nog te rijden aantal kilometers wordt berekend van het gemiddeld verbruik. Het aantal liters reserve blijft gelijk. Rij je bv. gemiddeld 4.4 ltr/100km dan gaat de reserve branden met nog zo'n 100-110 km te gaan. Rij je gemiddeld 5 ltr/100km gaat het lampje aan met 80-90 km te gaan.
 

Psioneer

Actief lid
Vreemd, heb nog geen lampje gezien in mijn Superb terwijl ik regelmatig op reserve rijd. De boordcomputer zegt alleen "Please refuel" en dan heb ik nog een 100km meestal.
Over het algemeen haal ik een dikke 900km uit de tank. Hangt er vooral vanaf of er veel snelweg of veel stadsverkeer in zit. In het laatste geval is het een dikke 800km.
 

MarcoO2

Forumguru
Alleen voor het tanken zou ik een diesel willen... ik haal net 500 km, dus tank twee keer zo vaak als sommige dieselrijders! Maar goed, da's wel leuk voor de airmiles! :winkie:
 

skodaboy

Forumguru
Het nog te rijden aantal kilometers wordt berekend van het gemiddeld verbruik. Het aantal liters reserve blijft gelijk. Rij je bv. gemiddeld 4.4 ltr/100km dan gaat de reserve branden met nog zo'n 100-110 km te gaan. Rij je gemiddeld 5 ltr/100km gaat het lampje aan met 80-90 km te gaan.

daar ik dagenlijks op de gewone secundaire wegen rijd,dus weinig autosnelweg en ook voornamelijks s'nachts rijd en dus goed doorblaas en er ook in het algemeen een vlotte rijstijl op na hou...haal ik zo'n 600 à 750km met een volle dieseltank
als ik sportief rijd en continu zit te planken en sprintjes zit te trekken, dan kom ik met een volle bak zo'n 500km ver..:xyxthumbs:
als ik echt rustig ga rijde en de "perfecte" chauffeur ga uithangen,dan kom ik zo'n 850 à 870km ver met tank..
bij mij gaat het lampje van het reserve aan bij 70-80 of 90km aan naar gelang de rijstijl...;)
 

nomad

Senior Member
Er is ook duidelijk verschil tussen de 1.9 en 2.0 TDi. Mijn vorige 1.9 "deed" meestal 850 op een volle tank. Terwijl mijn huidige 2.0 er echt maar 750 haalt. Maar dit zijn veel snelweg kilometers en cruisecontrol op 150.
 

Octavia_II

Actief lid
Hallo ik lees hier wel altijd het verbuik enzo maar mijn vraag is nu, hoeveel km doen jullie met een volle tank VOOR het lampje gaat branden om te tanken?
De vraag is hier voor de mensen met diesel!
Heb mijn o2 nog maar een week en is mischien een domme vraag maar springt het lampje van de tank als je met de meter aan het rode gedeelte komt of pas via de boordcomputer als die zegt dat je nog maar 100 km kan?
Het lijkt mischien een stomme vraag maar heb 2 jaar geleden voor 1 jaar een bedrijfswagen gehad een mazda6 en het lampje sprong pas aan als ik nog maar 100 km kon volgens de boordcomputer maar mijn wijzer was wel al een stukje in het rood!

Hoi Phoonke,

bij mij gaat de gong, komt de please refuel tekst en het oranje waarschuwingsymbool meestal op 110 of 120 resterende rijafstand branden. De brandstofvoorraadindicator staat dan net in het rode gebied.
Heb dan meestal rond de 960 km gereden.

Betekend dat er ongeveer nog 5 liter in de tank moet zitten, want bij 1050 ligt de meter toch echt "dood" in de hoek en zit ik niet rustig meer achter het stuur......:crazy:
Als ik dan ga tanken krijg ik er dik 54 liter in.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Ps. voordat de rest begint te "zeuren" dat leegrijden niet goed is; dat weet ik ook. Normaal gesproken tank ik dan ook voordat ik 1000km op een tank heb gereden en dus nog wel een beetje diesel in de tank heb zitten...

Groet,

Charlie
 

Captain Hook

Forumguru
als ik sportief rijd en continu zit te planken en sprintjes zit te trekken, dan kom ik met een volle bak zo'n 500km ver..:xyxthumbs:
als ik echt rustig ga rijde en de "perfecte" chauffeur ga uithangen,dan kom ik zo'n 850 à 870km ver met tank..
Kun je nagaan, hoe dat verbruik per chauffeur, per auto verschilt!
M.a.w. jij verbruikt TWEE KEER zoveel brandstof dan ik. :crazy:
En dan nog snap ik het niet.
Want als ik vol gas over de duitse autobahn blaas (binnen tien uurtjes naar Noord Italie. Totale reistijd, dus inclusief stops en tankbeurt), dan rijd ik nog gemiddeld 1:15 en heb ik maar anderhalve tank nodig om daar te komen.
Volgens mij blijkt hier maar weer eens uit dat hard rijden is iets anders is dan scheuren...
 

Vacaro

Senior Member
Ik kom op een gemiddeld verbruik van 7.6l/100km, dit is berekend over mijn 110000km zie icon hieronder. Ik doe ongeveer 650 a700km met volle tank alvorens op dotmatrix "Please Refuel" orange oplicht. Ik rij vrij vlot(140 a 150km/h op snelweg en op secundaire wegen +15a20km/h te hard sorry)) en de keren dat gemiddelde boven de 7.6l/100km gaat heb ik meestal met de paardentrailer erachter gereden. Is meestal rond de honderd kilometer per tankbeurt en dan zit gemiddeld verbruik rond de 9a10 l/100km. Rij dan wel rustiger met paard erin.

@Captain Hook: Skodaboy en ik rijden met 4x4 dus daar mag je nogeens een extra liter per 100km voor aanrekenen ook al rij je niet constant met een 50/50 verdeling over de vier wielen.
 

Psioneer

Actief lid
Buiten de 4x4 zit het verschil waarschijnlijk ook in de manier waarop je aan die 140km/u komt. Gaat dat geleidelijk of is het plankgas bijtrappen om weer op die 140 te komen. In het eerste geval zul je veel minder brandstof verbruiken dan in het tweede. Ik kan prima veel te hard rijden en toch heel zuinig. 90 Per uur in vijfde versnelling gebruikt (in mijn auto) minder dan 70 in z'n vier. Het zit 'm allemaal in de fijne motoriek van de rechter voet.
 
:ot:: wat een zelfbeheersing... :D

Is niet zo moeilijk, cruise control inschakelen en de tijd uitzitten. Het enige wat ik inhaal zijn vrachtwagens. Zelfs auto-bussen halen mij in. Uit ervaring weet ik dat jakken en jagen niet zo veel uithaalt in tijd. Het is veel vermoeiender en kost brandstof, etc. Maar ik moet toegeven het is wel leuker. Nog een anekdote, moest met de motor van Roosendaal naar Arnhem voor een examen, we spreken over de jaren '70. Had mij verslapen, dus vlug-vlug volgas moest voor Arnhem al tanken - tank 17 ltr. De volgende dag wel op tijd, rustig gereden en kon op een tank bijna op-en-neer van Roosendaal naar Arnhem.
 

Vacaro

Senior Member
De 4x4 heeft wel een zesbak maar met een kortere eindoverbrenging waardoor auto bij 120km/h reeds 2500opm draait. En verbruik daardoor ook iets hoger ligt dan gewone 1.9TDI met vijfbak. Plus de 100kg overgewicht door deze aandrijving.
 

TL@

Forumguru
Buiten de 4x4 zit het verschil waarschijnlijk ook in de manier waarop je aan die 140km/u komt. Gaat dat geleidelijk of is het plankgas bijtrappen om weer op die 140 te komen. In het eerste geval zul je veel minder brandstof verbruiken dan in het tweede. Ik kan prima veel te hard rijden en toch heel zuinig. 90 Per uur in vijfde versnelling gebruikt (in mijn auto) minder dan 70 in z'n vier. Het zit 'm allemaal in de fijne motoriek van de rechter voet.

Klopt niet hoor. Als je sneller optrekt, ga je minder verbruiken. Niet volgas maar gewoon stevig doortrekken naar de snelheid die je wilt aanhouden en dan is de hoogst mogelijk versnelling zetten, is zuiniger dan heel traag versnellen en vroeg opschakelen. (heet dat niet het nieuwe rijden in Nederland?)
 
Ik kan meestal tussen de 750-800km rijden voor het oranje lampje oplicht en de text "Tanken Bitte" tevoorschijn komt. Dan geeft de Maxidot meestal nog een rijbereik aan van 90 of 100km aan.

Heb een DSG en een zware voet, dus verbuik is wel hoger dan "Normaal". Tenminste wat je normaal kan noemen :1761:.
 
Bovenaan Onderaan