km afstand

Captain Hook

Forumguru
Heb je de maxidot op Duits staan? Die heb ik snel op Engels gezet....
Die heb ik ook op duits staan. Het is immers een VAG auto :winkie:
M'n garage zet 'm altijd terug op engels, zet ik 'm gelijk weer op duits (leuk spelletje...)

Nooit begrepen waarom er geen nederlandse vertaling is? Nederland is toch een aardige markt voor Skoda?

Trouwens, "Scheibenwischwasser" vind ik een veel mooier woord dan "Ruitensproeiervloeistof" :yeah:
 

bat

Lid
M'n Alfa (tweede auto) doet het wel gewoon in het Nederlands, maar dat is niet zaligmakend. 't Is voor die Italianen (nouja, Duitsers, de klokkenwinkel is gewoon van VDO) blijkbaar een lastige taal.

Als ik de tank vol heb gegooid, vind de maxidot doorgaans dat ik er weer 1000-1050 km mee vooruit kan. Dat klopt ook wel redelijk, als ik echt tot het randje ga (dus gong + melding en actiradius rond de 30 km) heb ik er ruim 1000 km op zitten.
 
Ik vind het inderdaad ook prettiger om hem in het Duits te lezen. En soms ook duidelijker dan sommige woorden die ze gebruiken in het Engels.
 

Rallye

Forumguru
En soms ook duidelijker dan sommige woorden die ze gebruiken in het Engels.

We raken wat OT, maar toch nog even? Wat is er in het Duits dan duidelijker dan in het Engels?

P.S. doet met denken aan die man in die oude BMW die bij Blik op de weg werd aangehouden wegens het voeren van slechts één achterlicht en zei: "Ik dacht al wat zou "ruklicht" betekenen? Dat stond in mijn dashboard." (ik spel even fonetisch, zodat zijn uitspraak duidelijk wordt)
 

Rolle

Senior Member
FF terug on topic.

Mijn "please refuel" lampje en ping ging daarstraks aan als de meter op het rode streepje stond (855km gereden, gem. verbruik volgens BC 5,5l/100km). Maxi dot gaf aan nog 120km te rijden.
 
Wil nog wat toevoegen aangaande dit bericht en wil wat reacties losmaken.

Wat denkt het forum, kan het zijn dat je uit het ene merk brandstof meer kilometers rijdt dan uit een ander merk. Ik heb die ervaring wel.

Rij elke dag de zelfde route, '-morgens zo'n 130 km en '-middags zo'n 96 km. Ik weet dus heel goed wat mijn auto gemiddeld verbruikt. Kan zelfs zien aan het verbruik of ik met verlichting en/of ruitenwissers en/of arco gereden heb. Mijn auto verbruikte gemiddeld zo'n 4.4 ltr/100 km. Nu moest hij/zij naar de APK-keuring met roetmeting. De dag ervoor nog twee maal tegen het rood getrapt om het uitlaatsysteem een beetje schoon te blazen. De monteur heeft tijdens het "warmrijden" ook gedaan, dan de roetmeting zelf nog in het rood. Wat blijkt, na de keuring rij ik mijn rondtjes in 5.6 ltr/100km en het heeft mij zo'n 2-3 maanden gekost om de motor weer te krijgen op een gemiddeld verbruik van rond de 4,4 ltr/100 km. Ik ben er dus van overtuigd dat je motor zich zelf "afstelt" aan je rij-stijl. Het is niet zo dat je de ene dag sportief rijd en de volgende dag weer zuinin, het is een soort van levensstijl geworden. Mijn ervaring is dat je de motor wel van zuinig naar sportief zo kan rijden maar terug is veel moeilijker en is een kwestie van lange adem.
 

Captain Hook

Forumguru
Wil nog wat toevoegen aangaande dit bericht en wil wat reacties losmaken.

Wat denkt het forum, kan het zijn dat je uit het ene merk brandstof meer kilometers rijdt dan uit een ander merk. Ik heb die ervaring wel.
Mijn ervaring is dat die duurdere brandstoffen niets uitmaken als je kijkt naar het verbruik. Het maakt wel uit in de geluidsproductie van de pompverstuiver; dat kon ik wel merken.

Echt, de meeste invloed heeft de beheersbaarheid van je rechtervoet! Dat kan zo maar 20% (of meer) in het verbruik schelen!
Uiteraard juiste bandenspanning en de algehele staat van je auto (dus niet al te brede banden, geen imperiaal etc, goed gebruik maken van cc)
Sinds dat ik er echt op let (nu bijna 6 maanden) is mijn verbruik fors gedaald. En ik ben nog steeds even lang onderweg. Nog een belangrijk voordeel is het feit dat het veeeeel relaxter rijd en je lang niet meer zo gestressed bent en afgejakkerd als je ergens aankomt.
 

Rolle

Senior Member
Wil nog wat toevoegen aangaande dit bericht en wil wat reacties losmaken.

Wat denkt het forum, kan het zijn dat je uit het ene merk brandstof meer kilometers rijdt dan uit een ander merk. Ik heb die ervaring wel.

Ik heb de proef op de som genomen met mijn vorige wagen (Volvo S40 1.9 Td uit 1998). Voor ik T***l (excellium) tankte stond de meter in het rood rond 600 à 650 km, bij het wisselen van merk nadien kon ik makkelijk 750 en iets meer rijden voor de meter in het rood ging. Dus ong +100km uit een tank van 55 of 60 liter (weet ik niet meer juist)

Nu met mijn O2 ben ik bij T***l blijven tanken en rij makkelijk 850 km voor dat ik moet gaan tanken.

Terug ontopic. heb van het weekend getankt (50l) en had 860 km gereden en kno volgens BC nog 120 km rijden
 

Captain Hook

Forumguru
...
Dus ong +100km uit een tank van 55 of 60 liter (weet ik niet meer juist)
Ik vraag me oprecht af of de psychologie niet hierbij een rol speelt?
Je WEET dat je duurdere (zou zuiniger moeten zijn) brandstof in de tank hebt zitten en je daarop je rijgedrag aanpast?

Alleen bij langdurig (dubbel blind) testen weet je pas echt of het verschil maakt.
Alle testen die de ADAC de afgelopen jaren met deze soorten brandstof heeft gedaan leveren zodanige cijfers op dat er geen substantiele verbruiksverschillen opvallen (zeker niet in relatie tot de meerprijs).
Er is wel verschil in verbranding (vandaar ook het geluids verschil), maar dat zet ook niet allemaal zoden aan de dijk.

Bovendien is het nederlandse overheidsbeleid er helemaal niet op gericht om zuinig te rijden. Want de moderne diesels zijn zeer efficiente motoren, maar dat wordt alleen maar afgestraft door middel van belachelijke belastingmaatregelen.
Ook alternatieve brandstoffen worden niet bevoordeeld. Immers men wil absoluut niet dat de accijns inkomsten zouden teruglopen. Maar dat is het kromme van alle bezuinigingsmaatregelen (ook de energiemaatschappijen), als je minder gaat verbruiken, ga je meer betalen per eenheid (omdat je immers geen grootverbruiker meer bent).
Lang leve de economische principes van het grootverbruik. :crazy:
 

Rolle

Senior Member
Ik vraag me oprecht af of de psychologie niet hierbij een rol speelt?
Je WEET dat je duurdere (zou zuiniger moeten zijn) brandstof in de tank hebt zitten en je daarop je rijgedrag aanpast?

Bij mij alleszins niet, ik heb mijn rijgedrag niet aangepast. Wel is het zo dat als je vaker file hebt of in de stad rijdt je verbruik stijgt. Het is ook nie zo dat het verschil in een tankbeurt daar was, heeft wel een een aantal tanken geduurd voor ik echt merkbaar verder kon rijden.

VAB heeft hier in Belgie in samenspraak met een hogeschool een studie uitgevoerd (http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/dossiertekst.aspx?Id=308)
Blijkbaar zit er bij T***l toch iets in waardoor het verbruik daalt (weliswaar maar 3% maar het is toch dat he :crazy:)
Het helpt natuurlijk ook dat je niet bij het duurste pompstation gaat tanken.:smirk:
 

Captain Hook

Forumguru
Weer een ervaring over de efficiency van de O2 TDI:

Gisteren een ritje op en neer van Lelystad - Vlissingen gemaakt.
235km heen, 235km terug.
Tijdsduur: (van deur naar deur) 2h12m
Gem. verbruik heenweg (volgens Maxidot) 1:20.5
Gem. verbruik terugweg (volgens Maxidot) 1: 18.8
Heenweg was droog, redelijk rustig weer.
Terugweg was een en al regen en veel meer wind (vandaar het hogere verbruik)
Gebruikte brandstof; gewoon de goedkoopste diesel van de supertank.
En ja, ik heb me keurig aan 's-lands geldende maximumsnelheden gehouden, zoveel mogelijk cc gebruikt.
Al met al, vind ik dat de O2 een pluim verdiend voor deze zuinigheid! :xyxthumbs:Volgens mij doet een Prius dit niet zuiniger (zeker die snelweg kilometers niet)
 
Hmm, de zuinigheid van mijn 1.8 TSI valt me wel wat tegen.
Ik haal normaal gesproken de 500km niet eens. Meestal begint het lampje te branden bij zo'n 470km.
Ik rij momenteel dan ook wel bijna uitsluitend korte stukken en stadsverkeer (nauwelijks snelweg). Dat zal ook niet helpen...
 

vdijk

Lid
na zo'n 80.000 km in 20 maanden kom ik tot een gemiddelde van 1 op 17.5.
Dit zijn vooral kilometers op de snelweg

met een volle tank kom ik meestal zo'n 900-1000 km ver
 

Vacaro

Senior Member
Ik kan met een volle tank tussen de 650 en 700km doen en dan gaat het lampje en de melding "Please refeul" branden. Maxidot geeft dan nog zo ongeveer 100 a150km aan tot tank leeg. gemiddeld verbruik is momenteel(met deze tank) rond de 7.8l, ik heb met deze tank +/-80km met een paardentrailer(+/-1450kg) eraan gereden en dan gaat verbruik toch rond de 10 a 11liter bedragen.
 

skodaboy

Forumguru
Ik kan met een volle tank tussen de 650 en 700km doen en dan gaat het lampje en de melding "Please refeul" branden. Maxidot geeft dan nog zo ongeveer 100 a150km aan tot tank leeg. gemiddeld verbruik is momenteel(met deze tank) rond de 7.8l, ik heb met deze tank +/-80km met een paardentrailer(+/-1450kg) eraan gereden

ik heb tot nu toe ook 650 km met een tank gereden,
nu staat de tankmeter net voor het rode gebied,en op het scherm van de boordcomputer staat nog 120 km tot tanken...
het tanklampje brand ook nog steeds niet...
de km's die ik rij zijn voornamelijk over secundaire wegen,
hier van heb ik ook zo'n 70 à 80 km met mijn aanhangwagen gereden. :crazy:
 

Bijlagen

  • km-stand-tank.jpg
    km-stand-tank.jpg
    7,4 KB · Weergaven: 2
  • tankmeter.jpg
    tankmeter.jpg
    7,3 KB · Weergaven: 1

van_der_P

Senior Member
Mijn ervaring is dat de boardcomputer aan de veilige kant zit. Als die aangeeft dat je nog 100 km kunt voor die echt leeg is, dan kun je er ook nog 120 km mee rijden dat is mijn ervaring. Dan staat de computer op 0, maar de auto rijdt nog steeds. En dan tank je zomaar in een tank van 55 liter, 56 of meer liters.
Maar dat is geen prettige ervaring
 

BlondeLeffe

Nieuw lid
Hoi allemaal,

Ben nieuw hier en sinds enkele dagen een fiere bezitter van mijn eerste Skoda O2 Combi (facelift - 1.9 TDI).
Ik ben hem nu nog aan het "inrijden", maar ik denk dat het verbruik t.o.v. van mijn vorig voertuig (Ford Focus Clipper 1.8TDCI - gemiddeld verbruik over 173000Km = 6.1L/100Km) goed gaat meevallen.
Ik moet morgen mijn eerste tankbeurt gaan doen (werd met volle tank afgeleverd :rockon:!) maar volgens de BC zit het verbruik momenteel rond de 5.7L/100Km (70% autosnelweg, 20% gewone wegen, 10% stadsverkeer (ongeveer)). Is dit reëel of is de BC wat optimistischer ??
Ik zal het morgen eens gewoon uitrekenen.
Nog een vraagje : wordt de O2 nog zuiniger na het inrijden ? Ik vermoed van wel.

Greetz
 

van inkel

Forumguru
Hoi allemaal,

Ben nieuw hier en sinds enkele dagen een fiere bezitter van mijn eerste Skoda O2 Combi (facelift - 1.9 TDI).
Ik ben hem nu nog aan het "inrijden", maar ik denk dat het verbruik t.o.v. van mijn vorig voertuig (Ford Focus Clipper 1.8TDCI - gemiddeld verbruik over 173000Km = 6.1L/100Km) goed gaat meevallen.
Ik moet morgen mijn eerste tankbeurt gaan doen (werd met volle tank afgeleverd :rockon:!) maar volgens de BC zit het verbruik momenteel rond de 5.7L/100Km (70% autosnelweg, 20% gewone wegen, 10% stadsverkeer (ongeveer)). Is dit reëel of is de BC wat optimistischer ??
Ik zal het morgen eens gewoon uitrekenen.
Nog een vraagje : wordt de O2 nog zuiniger na het inrijden ? Ik vermoed van wel.

Greetz

:aangenaam:Hoi welkom hier, ik rijd zelf ongeveer 1:16,5 maar als ik me aan de snelheid hou en gewoon optrek is 1:18 geen probleem.
 

Vacaro

Senior Member
Heb hiervoor ook een Focus Clipper 1.8TDCi(115pk dus) en deze zat met verbruik ongeveer hetzelfde als mijn O2 4x4, enige verschil met de Focus reed ik wel veel vlotter, vermits deze daartoe uitnodigde. De O2 rijd veel relaxter, en deze rijd ik meer op koppel, lage toeren tov de focus, die ik verder doortrok in de toeren, vermits deze onder de 2000opm toch beetje doods aanvoelde.

O2 4x4 7.6l/100km
Focus 7.2l/100km
 
Bovenaan Onderaan