Kodiaq-2 Problemen, storingen enz.

hemi24

Forumguru
Als ik de problemen lees die sommigen hebben, met name die remingrepen, hoeft het hier juist niet om de bestuurder te gaan maar is het echt de auto.
Als je de werking van het systeem niet snapt, kunnen vastgeroest gewoontes wel eens ingrepen tot gevolg hebben…

hemi24

Forumguru
We waren beiden er niet bij toen het gebeurde @Peter-036 , dus zeg het maar… :arghh:

Het kan ook veel uitmaken hoe je de instellingen hebt staan, dus ik zou ook iedereen adviseren om daar eens naar te kijken onder “instellingen hulpsystemen”.

inderdaad, bij mij gaan bij het wegrijden standaard de lane assistance en snelheid uit ( handig te doen via het icoontje re op het stuur ).

Vanaf wanneer heb jij jou kodiaq? Ik ben wel eens benieuwd of het echt een software ding is.
Mijn PHEV is van juli 2024.

Als je de werking van het systeem niet snapt, kunnen vastgeroest gewoontes wel eens ingrepen tot gevolg hebben…
Toen ik 5 jaar geleden op mn huidige auto acc en lane assist kreeg vond ik t niks. Nu ben ik er aan gewent en zet t af en toe aan. 1x in 5 jaar een ingreep gehad wegens een auto die door rood reed, toen was ik blij dat ik t had.
Wat ik zelf jammer vind, en dat is bij alle merken, is dat de systemen nu standaard aan staan. Ik beslis graag zelf daarover maar daar leg ik me bij neer. Over 3 weken krijg ik mijn skoda, dan pas kan ik echt vergelijken en oordelen hoe goed of slecht de hulpsystemen werken.

Marcohook

Actief lid
IMG_4015.jpeg Mijn PHEV sportline in december opgehaald met bovenstaande gegevens en inmiddels 7000 km zonder grote problemen heerlijk gereden. Dus gelukkig geen problemen met noodrem acties (wel verschillende waarschuwingen en piepjes met druk verkeer en soms doen sommige hulpsystemen het tijdelijk niet), acc werkt prima, heb wel de snelheidsherkenning uit gezet want dat geeft idd af en toe rare situaties bij parallel wegen met andere snelheidsindicaties). Heb ook dcc in de auto en ben nog wat aan het experimenteren met de verschillende standen. Korte afstanden werkt prima op de eco stand op volledig elektrisch. Lange afstanden is de sport stand eigenlijk het best en levert ook de verste actieradius op volgens mij.
Heb eigenlijk alleen een tweetal keren wat serieuzere meldingen gehad met verlies aan vermogen. Maar even stoppen en opnieuw opstarten was voldoende om alles weer normaal te krijgen. En de CarPlay die af en toe uitvalt. Maar al met al een heerlijke auto die ik ook van harte aanbeveel!

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@hemi24 Juist omdat ik er niet bij was, neem ik maar aan dat degenen die dit beschrijven het ook inderdaad hebben meegemaakt.
Ik wil niemand zomaar van onwaarheden betichten.
Overigens is er ook bij andere merken sprake van 'spookremacties', mede daarom roep ik niet meteen dat het waarschijnlijk aan de bestuurder ligt.

MikeyMan

Forumguru
De remingreep waardoor er iemand bij mij achterin kleunde was 100% onnodig. Zonder ingreep was er geen ongeluk gebeurd.

Dat lag ook echt niet aan de bestuurder.

TomDB

Actief lid
Mijn PHEV heeft ook geen serieuze kuren. Is geproduceerd in nov 24 maar wegens uitzitten leasecontract pas in feb ontvangen. Heeft bij de dealer in januari wel op verzoek al een software update gehad.

Enige wat ik soms ervaar maar niet echt last van heb:
- veiligheidssystemen zijn soms (1x per 1.000 km of zo) in de eerste 2 minuten niet beschikbaar.
- hij vindt soms dat er een gevaar is wat ik niet als erg gevaarlijk ervaar. Bijvoorbeeld een auto die op een doorgaande weg afslaat en op de kruising wacht op tegemoedkomend verkeer. Rijbaan is dan gewoon vrij maar toch vindt de auto dat blijkbaar maar spannend. Ik krijg dan een piep en rood waarschuwingssymbool op het dashboard maar geen ingreep. Is een beetje alsof mijn moeder bij me in de auto zit, die schrikt en piept ook bij het minste of geringste.
- die piepende claxon uit een Daihatsu Cuore :)

Het enige dat ik elke rit uitzet is het piepje van de snelheidsoverschrijding. Verder heb ik alle hulpsystemen aan staan die netjes hun werk doen. In de Karoq hiervoor had ik de ACC op 80 wegen en snelwegen vrijwel altijd aan. In de Kodiaq werk hij zo goed dat ik hem zelfs binnen de bebouwde kom vaak aan heb staan. In files helemaal top.

Patron

Senior Member
Wel aan gedacht omdat binnende auto het echt niet klinkt, maar buiten de schrokken de mensen wel dus toch maar niet gedaan

EdK

Forumguru
Tsja de wagens worden steeds beter geisoleerd tussen cabine en motorruimte en dus lijkt het dat je toeter een toetertje is.
Maar totdat je de ruitenwisservloeistof staat te vullen en je koter op de toeterknop drukt........
Dan kom je erachter dat het best voldoende is

ertromp

Forumguru
Dat stuk zegt natuurlijk niets over de totstandkoming van die ongevallen en als je leest wordt duidelijk dat herstelkosten gewoon hoger zijn als auto's die minder van die systemen hebben. Er wordt totaal niet gesproken over dat de ongevallen veroorzaakt zijn door die systemen.
Conclusie in het stuk:
"Daarnaast speelt volgens Nanne mee dat de rol van rijhulpsystemen te vaak wordt overschat door bestuurders. ,,Rijhulpsystemen hebben veel potentie om verkeersongevallen en schade te voorkomen, maar zijn te beperkt om deze zonder interactie met de bestuurder te benutten. We moeten ons realiseren dat deze technologie een aanvulling is op onze rijvaardigheid, niet de vervanging ervan", aldus de schadedirecteur, die automobilisten op het hart drukt om samen te werken met hun auto. ,,

Bovenaan Onderaan