Kodiaq 2019 diesel, afsluiten bij draaiende motor?

Arjan1985

Forumguru
Ja dat was mijn punt eigenlijk. Die dingen hangen ook in de boten. Hang liever met m’n neus in een benzine uitlaat dan achter een diesel uitlaat van een smerige Webasto kachel hoor.

En het leuke is dat er vragen gesteld worden waar toch niet direct een eenduidig antwoord op is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Die verbodsbepalingen in diverse landen zien toch eerst en vooral op de verbrandingsmotor die de auto aandrijft?

Los daarvan: het gaat om "zonder noodzaak" laten draaien. Als het zo koud is dat de voorruit weer opnieuw aanvriest of beslaat terwijl je met de andere ruiten bezig bent om ze sneeuw/ijsvrij/doorzichtig te krijgen voordat je wegrijdt - ook een wettelijk voorschrift immers - dan kun je m.i. wel hard maken dat er sprake is van de noodzaak om intussen de motor in te schakelen.
 

Slider

Forumguru
Kwam recent thuis, stond er een auto voor mijn deur met 2 jonge meiden er in. Draaiende motor.
Paar minuten later weg, dacht zal toch eens kijken via camera beelden (moet je maar niet voor mijn deur staan) hoe lang ze er al stonden.....

Die bleken er meer dan 45min gestaan te hebben, met draaiende motor, om hun gekwebbel gesprek af te maken voor de andere uit stapte en de auto door reed!
Echt te absurd voor woorden, zonde van milieu, motor en je eigen portemonnee.

Gewoon niet doen, draaiende motor en niet van plan zijn te gaan rijden. Is gewoon niet nodig.
 

Eltjo

Forumguru
Starten => direct rijden.
Stoppen => motor uit.

O.k. in de file en bij stoplicht niet dan als het niet te al lang duurt.

In denk dat TS inmiddels wel antwoord heeft op zijn ongestelde vraag... met zo veel vingers...
 

EdK

Forumguru
Tsja in jullie ogen zal ik dan ook wel eens onnodig me motor laten draaien van me bedrijfswagen.

Heb hier een omvormer naar 230V in zitten en die gebruik ik om rijdend de accu's op te laden van me accugereedschap.
Maar ook om een klokpomp mee te laten pompen om bv waterputten leeg te pompen en dan een reparatie te kunnen uitvoeren.
En dan staat de motor dus ook te draaien, zo niet dan start daarna de wagen niet meer.
En in de wintertijd als ik het tijdens buitenwerk erg koud heb dan zet ik hem ook wel eens aan om dan in warme wagen me broodje met koffie te kunnen nuttigen.
En Zomers met erg warm weer en na enkele uren in de zon buiten gewerkt te hebben wil ik dan wel eens op temperatuur komen met de airco dan aan.
Maar zelf vind ik dat dan niet Absurd want onderkoeling of oververhit raken van me goddelijke lichaam vind ik erger..... :koffie:
 

Canon-Eye

Forumguru
@Captain Hook : ja, precies. En dan hebben we het (althans hier, op een autoforum) normaliter over de (verbrandings)motor die de auto aandrijft. En zo'n boete veronderstelt een voorafgaande overtreding van het verbod om bij een stilstaand voertuig die motor onnodig te laten draaien.

Ik bedoelde niets anders dan aan te geven dat het laten draaien van die motor bij stilstaande auto niet per definitie onnodig is, dat is toch wel duidelijk uit het voorbeeld dat ik noemde?
 

ertromp

Forumguru
Een Ford maar ook Toyota heeft zelfs een voorverwarm of koelmogelijkheid voor interieur waarbij via een app op afstand de motor gestart wordt. Natuurlijk bij geheel afgesloten auto. Niks mis mee..........toch?
 

Eltjo

Forumguru
Voor de toepassing van de TS vind ik het nogal overdreven, (energie) inefficiënt en smerig vanwege op een plek blijvende koude stinkende motor.
@EdK als dat veel gebeurd is wellicht een extra accu(capaciteit) te overwegen. Geen problemen met jouw afkoelen/opwarmen als het niet anders kan. Zolang je niet bij een ander naar binnen staat te stinken.

Onze dochter had laatst op haar zolderkamer de hele nacht de mobiele airco draaien (afvoer via lexan ruitje met doorvoer). Een verdieping lager moest ik onder het dekbed liggen omdat het ‘s avonds zo afgekoeld was en wij ons hele huis natuurlijk ventileren.
Ja, zei dochter, anders komen er muggen binnen! Misschien daar dan iets aan doen met horgaas of zo?

Ik had mijn slaapkamer met enkel glas bij mijn ouders op het zuiden onder het 1976 dak. Als het zo heet was ging ik een verdieping lager aan de noordkant in de logeerkamer slapen. Een verdieping lager kan dochter ook slapen in haar vorige bed dat bij ons nu logeerbed is.
 
Laatst bewerkt:

Joe dandy

Nieuw lid
Ik was de vraag steller .
Als ik en mijn vrouw beide rolstoel patiënt dat lees dan vind ik jammer genoeg onrespect maar we leven nu eenmaal in een Europees land waar menening van uiting word aanvaard .
Toch bedankt voor de onnodige uitleg waar ik het mee eens ben .
Maar aan mijn vrouw laat ik deze forum niet zien en zeker sommige uitspraken in naam der wet die zeer juist pijnlijk zijn .
Ik en mijn vrouw zouden zo graag een ganse dag gaan werken zoals iedereen dan moesten we niet zoveel tijd doorbrengen in een warme auto bij 28gr om onze tijd niet te vervelen.
Alvast bedankt nogmaals aan iedereen voor de hulp .
Groetjes patrick
 

Eltjo

Forumguru
Beste Patick,

Ik denk dat ik namens mijn medeforumleden kan zeggen dat het nooit de bedoeling is om hier iemand op dit forum te kwetsen. Ik ben ruim 9 jaar actief op dit forum en kan zeggen dat dIt geen “rotte vis” forum is.
Als een lid een andere auto heeft, wenst ieder meestal ook veilige prettige kilometers.
Dat wens ik uiteraard jullie ook toe. Geniet van het leven zolang het gaat !

Je moet echter begrijpen dat de reacties, samen met de gegeven informatie, van het reguliere en aannames uitgaan.
En dat is vaak de manco in communicatie. Men denkt mee en puur ja/nee kort antwoord geven op een vraag is ook geen prettige communicatie. Meer informatie kan de zaak in een heel ander daglicht zetten. Dat zou ook gebeurd zijn als deze informatie eerder tot ons was gekomen. Dit forum is gelukkig best actief en nogal eens wordt je binnen een mum van tijd geholpen met een vraagstuk.

Ik mijn privéleven ga ik vaak om met blinden en slechtzienden en ga met hun om als ieder ander. Dat wordt gewaardeerd, waarbij wel (on)gevraagde hulp geboden wordt.
4 Slechtziende en blinden heb ik (veilig) in mijn auto’s laten rijden en waardeerden dat. Een daarvan weet precies te vertellen wanneer en waar ik het e.a. heb laten repareren, is erg geïnteresseerd in auto’s, maar geen van zijn autobezittende 5 broers hebben hem eens laten rijden. Hij deed dat perfect overigens.
Ik kan me voorstellen dat je (vrouw) nogal eens als “minder” wordt beschouwd door de medemens; nog maar al te vaak wordt de begeleider aangesproken i.p.v. degene waar het om draait. Vervelend en kwetsend.

Net zoals bij @EdK heb ik geen problemen als je handelen een gegronde rede heeft. Aan ieder ander die ongegrond storend, vervuilend en verkwistend is kan ik mij soms storen.

Ook bedankt voor jouw uiteenzetting, dat zet het e.a. weer in een ander licht recht.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@Chrisjemol

Racerij dat zijn geen alledaagse motoren, die halen vele malen hogere toeren per minuut en zijn ook gewoon op na x aantal races.

Dit is een feit en algemeen geweten in de mechanica, een motor heeft er baat bij om met belasting te draaien, onbelast draaien en dan vooral koud zorgt voor o.a.

onnodige lagerschade want de oliedruk is laag en daardoor komt de nota bene koude olie niet overal.

Cylinders en de cylinderwanden zijn nog lang niet op hun ideale temperatuur en dus uitzetting, die speling is heel klein maar cruciaal om zo weinig mogelijk slijtage te hebben.

Stationair warmt een motor ook veel te traag op, wat zorgt voor langer draaien zonder ideale oliedruk en temperatuur, ook draait ie rijker en dat is dan weer slecht want je krijgt meer interne vervuiling.

Zeker moderne motoren zijn ontworpen om zo snel en zo veel mogelijk warmte in de olie te krijgen, het allerbeste is en blijft starten, de toeren laten zakken na de koudstart tot normale idle, en dan rustig vertrekken.

Zelf geef ik pas meer dan half gas vanaf 80 graden olietemperatuur, en vol gas vanaf 90 graden.
 

Antera

Donateur
Oliedruk niet ok? Bij koude motor is de oliedruk juist hoger juist om de lagerschade te beperken of anders. Maar goed een eindeloze discussie :-) en niet meer on topic.

Graag weer on topic
 
Bovenaan Onderaan