Mijn vorige auto was er eentje van dik een halve ton. Ik zat er elke dag minimaal anderhalf uur in, en ik heb ervan genoten.
De gebruikte materialen waren tiptop in orde, het gebruikte leer (op de zetels, maar ook op pook en stuur) was van premium-kwaliteit en extreem slijtvast, de display in het dashboard was 100 x beter dan de Maxidot, het glas was rondom geluidswerend, de climate control functioneerde perfect, de audio was precies niks mis mee, van de automaatbak vergat je dat 'ie erin zat zo zijdezacht, de rugleuningen waren super-verstelbaar (onderkant en bovenkant apart, en dan nog een lendensteun, en die zitting... ooh, die zitting...). Enne, qua vering leefde de auto héél ernstig boven z'n stand. De premium-beleving was ultiem.
En in het vooronder lag een zescylinder diesel. En omdat ik ineens terugging van 40.000 naar 10.000 per jaar, en ik het blok maar ternauwernood warm kon stoken bij de rit naar het werk, werd het tijd om opnieuw te gaan nadenken.
De eerste reactie was, dezelfde maar dan op benzine.
De tweede was, ik wil eigenlijk gewoon een auto die ik leuk vind, en voor 95% van de tijd maar 32 minuten per dag in de auto zitten, en dat maar drie dagen per week... daar heb ik geen stoelmassage voor nodig. Maar ik wil wel een beetje ruimte, ook in de kofferbak... ik sleep nogal weleens wat zooi achter me aan.
Ik had vroeger een Octavia, en daar had ik goeie herinneringen aan, dus die lag voorop de radar. Maar de O3 vond ik minder leuk, en minder "eigen" dan de O2. De mooiste Octavia vind ik nog steeds de O2 pre-facelift. Maar na enige tijd op dit forum leek me een O2 van 2012 toch een betere keuze. Maar dan wel met een beetje motor erin, dus niet een 1.2 of zo. En dan liefst eentje die je niet elke dag ziet, dus geen zwarte of grijze. Oja, en een automaat... ik ben alweer acht jaar lang opa van vier kleinkinderen, dus dan vind ik dat dat mag.
Da's gelukt.
Is 'ie minder luxe, en minder premium dan mijn vorige auto? Absoluut.
Denken de buren nu dat we een stap terug hebben moeten doen? Zal vast wel.
Heb ik minder lol van deze auto dan van de vorige? Absoluut niet! Ik vind 'm leuk! Hij heeft iets... knuffeligs, met z'n 17" wieltjes, en z'n B-stijl in de kleur van de auto, en die mooie motorkap en die aan de bovenkant doorlopende voor-zijschermen, en dat eigenwijze "ronde" grilletje. En hij is best nog aardig stil, en als 'ie zich een beetje boos maakt nog aardig vinnig ook.
Toen ik begin dit jaar voor een auto ging shoppen, heb ik ook serieus naar een C180 gekeken, en naar een 520i. Allebei fijne auto's... met elk hun eigen karakter, waarbij de 520i me meer trok dan de C180. En ja, ook de Superb is nog een paar keer langsgekomen in mijn zoektocht.
Maar bij geen van die drie kreeg ik hetzelfde, bijna vertederde, gevoel als bij het Octaafje. Die zo goed z'n best doet om géén premium-auto te zijn, geen pretenties te hebben... en toch substantieel meer ruimte biedt (behalve dan de Superb, natuurlijk), en waarover heel goed is nagedacht in termen van praktisch dagelijks gebruik. Die paraplubak... die tassenhaken... die afleg-vakjes...
En die, ik kan het niet laten, in tegenstelling tot een merk met premium-ambities (zonder die waar te maken), je niet extra laat betalen door, let even goed op, een oliepeilstok op de optielijst te plaatsen. Voor 60 euro... jawel. Als dat "premium" is, mag je wat mij betreft premium in je r**t st*k*n.
Ik geniet elke keer dat ik erin rijd van mijn Octaafje. Hij is lief, en ik wil 'm vertroetelen.
En hij beloont me met (tegen de verwachting in) een negeerbaar olieverbruik, en geen rare geluiden bij de koude start. En die DSG? Die laat ik wel opfrissen door TVS.
Enne, de navigatie in die O2 laat inderdaad te wensen over, ook met de meest recente kaarten. Maar mijn telefoon, met TomTom voor Android (die het beter doet dan Google Maps) vangt dat prima op.