Kodiaq phev vermogen en caravan

Bakkertje

Forumguru
Naar aanleiding van dit draadje nog eens extra gekeken welke aandrijving er gebruikt wordt (ik heb het dan over mijn GTE, mogelijk dat dit bij de laatste generatie anders is).

Ik kan:
- Volledig elektrisch rijden, geen aandrijving van de benzine motor. Dit is de default stand waar de auto mee opstart als er voldoende lading in de HV accu zit.
- Hybride rijden, wegrijden gaat elektrisch en afhankelijk van de stand van het gaspedaal, snelheid, HV accu status (temperatuur onder andere) schakelt de benzine motor in, de elektrische ondersteuning stopt dan
- GTE (sport) stand, wegrijden met weinig gas gas eerst elektrisch, dan schakelt de benzine motor bij en heb je aandrijving van zowel de elektro als benzine motor

Als je dan met de caravan gaat rijden en je zou niets doen dan ga je dus eerst elektrisch rijden (daar start ie standaard mee op) als de HV accu dan leeg is schakelt ie over naar benzine, zonder elektrische ondersteuning. Als je dat doet met een zware combinatie lijkt me dat niet zo fijn voor de benzine motor want die krijgt het op dat moment vol voor zijn kiezen en is dan nog koud. Bovendien heb je dan alleen het standaard koppel (250 Nm) van de benzine motor tot je beschikking in plaats van het gehele koppel van 400 Nm.

Dit is dan ook de reden dat ik mijn auto voor verwarm (de manier waarop kunnen we het nog heel lang over hebben) en de reden waarom ik met caravan op de sport stand rijd. De elektromotor heeft namelijk een eigen koppeling en als je met beide motoren rijdt wordt de last dan ook verdeeld over 2 koppelingen in plaats van 1 als ik de default modus gebruik.

Dit is hoe het bij mijn PHEV werkt en ik verwacht dat dit bij de nieuwe generatie niet anders zal zijn.
 

MikeyMan

Senior Member
@Bakkertje gte stand is er niet. Tis elektrisch of hybrid. Zit wel een sportstand op die soortgelijk werkt.

Maar ik zou me er vooral niet te druk over maken. Elektrisch naar de snelweg en daar naar hybride overschakelen lijkt mij de beste strategie eerlijk gezegd. Maar ze hebben er vast over nagedacht en wat test kilometers gemaakt.
 

Bakkertje

Forumguru
@MikeyMan Ik maak me daar wel druk om, het is mijn privé auto en als de bak stuk gaat kost me dat gauw zo'n 3000 - 5000 euro om te laten repareren. Als je een auto van de lease maatschappij rijdt hoef je jezelf inderdaad minder druk te maken. Dus nee elektrisch naar de snelweg rijden en daar overschakelen lijkt mij zeker niet de beste strategie om de boel heel te houden.

Ik schrijf bovendien ook gte (sport) stand, omdat ik weet dat een Skoda geen GTE stand heeft maar dat het daar sport heet. Verder rijdt het een stuk comfortabeler om beide aandrijvingen te hebben met de caravan aan de haak.

Maar hé ik spreek uit bijna 4 jaar ervaring met mijn PHEV, je hoeft er niets mee te doen natuurlijk..
 

MikeyMan

Senior Member
Het is voor mij net zo goed een prive auto. Maar de gedachtesprongen die hier gemaakt worden zijn wat bijzonder te noemen. Onbelast opwarmen is al sinds jaar en dag afgeraden. Net zo goed als koud gelijk op het gas gaan. Neem aan dat we daar allemaal wel een modus tussenin weten te vinden.

Als je gewoon rustig rijdt, wat me handig lijkt met een caravan erachter, hoef je echt die motor niet geforceerd te starten. Die kan het prima af met een beetje op de snelweg tokkelen met 80. De motor is op dat moment zelfs al netjes voorverwarmd voor je.

Vier jaar ervaring met PHEV zegt helaas weinig over de aan of afwezigheid van slijtage van het blok.
 

Bakkertje

Forumguru
De motor is op dat moment zelfs al netjes voorverwarmd voor je.
Dat is bij mij zeker niet het geval en ik kan me niet voorstellen dat dit bij de nieuwe generatie anders is, lijkt me ook bijzonder inefficient om elektrisch een verbrandingsmotor op te warmen.. Of heb je het over de interieur verwarming? Want die is gewoon elektrisch..

En als jij ervoor kiest om bij een gangetje van 80 - 90 een verbrandingsmotor te belasten met meer dan 3500 kg aan gewicht dan moet je dat helemaal zelf weten. Ik kies ervoor om zeker te weten dat het zaakje op temperatuur is en neem voor lief dat ik voor verwarm met alleen de belasting van het laden van de HV accu, wat dus niet onbelast is.

Met die 4 jaar refereer ik aan dat ik ervaring heb met het rijden met platform, met en zonder caravan. Dat is waar de TS naar vraagt. Er zijn hier op het forum veel mensen met een mening zonder dat ze daadwerkelijk met het platform en daarmee vraag van de TS ervaring hebben.

Maar laten we het erover eens zijn dat we het niet eens gaan worden en doe vooral wat jij denkt dat goed is voor je auto, dan doe ik dat ook. Die van mij heeft inmiddels probleemloos 160 dkm ervaring. Ik hoor je graag als die van jou zover is.
 

hemi24

Forumguru
Als je dan met de caravan gaat rijden en je zou niets doen dan ga je dus eerst elektrisch rijden (daar start ie standaard mee op) als de HV accu dan leeg is schakelt ie over naar benzine, zonder elektrische ondersteuning.

Volgens mij is dat ook afhankelijk van het gevraagde/ benodigde vermogen en kan het zijn dat de motor vrijwel direct wordt bijgeschakeld…?

Als je dat doet met een zware combinatie lijkt me dat niet zo fijn voor de benzine motor want die krijgt het op dat moment vol voor zijn kiezen en is dan nog koud.

Dus het is een wonder dat al die ICE’s heel blijven bij het gebruik met een caravan of zware aanhanger? :arghh:
 

Bakkertje

Forumguru
Dus het is een wonder dat al die ICE’s heel blijven bij het gebruik met een caravan of zware aanhanger? :arghh:
Serieus?? Dit is nu precies waarom ik ervoor pleit om de sport stand te gebruiken zodat de ICE vanaf het begin meedoet en niet pas als de HV accu leeg is.

Maar het gaat hier niet om een ICE dus eigenlijk totaal niet relevant.

Volgens mij is dat ook afhankelijk van het gevraagde/ benodigde vermogen en kan het zijn dat de motor vrijwel direct wordt bijgeschakeld…?
Bij mij alleen als je echt veel gas geeft en daarover zijn we het allemaal eens dat dat niet verstandig is.
 

hemi24

Forumguru
Je zal bij gebruik met caravan altijd meer gas geven, dan bij gebruik van enkel de wagen zelf; andersom: door het hogere gewicht van de combinatie zal de motor ook eerder worden bijgeschakeld.

Ik zou gewoon starten en dan wel in de modus dat beide motoren meehelpen; accu ondersteuning is juist nuttig bij wegtrekken/ versnellen/ inhalen en bergop rijden, dus daar zou ik het dan ook willen (kunnen) gebruiken.
Op snelheid, tokkeld de verbrandingsmotor wel lekker door en kan deze de accu bijladen.
 
IK weet niet of de elektromotor op de versnellingsbak of naarna zit. Als deze op de versnellingsbak zit zat het starten van de motor vior de versnallingsbak geen belasting zijn. Olie is dan al goed rondgepompt. Iknzie meer een risico in hoge motortoeren bij een koude motor. Dat is slecht voor de zuigerveren in je blok. De realitijd is dat we weinig oude hybride auto's zien die een caravan hebben getrokken, dus of na 500.000km deze nog goed zijn kan niemand zeggen
 

MikeyMan

Senior Member
IK weet niet of de elektromotor op de versnellingsbak of naarna zit. Als deze op de versnellingsbak zit zat het starten van de motor vior de versnallingsbak geen belasting zijn. Olie is dan al goed rondgepompt. Iknzie meer een risico in hoge motortoeren bij een koude motor. Dat is slecht voor de zuigerveren in je blok. De realitijd is dat we weinig oude hybride auto's zien die een caravan hebben getrokken, dus of na 500.000km deze nog goed zijn kan niemand zeggen

DB2021AL01001_web_1600.jpg
 
Dus de versnellingsbak wordt wel gebruikt en daar zal je dan ook geen last van hebben. Maar de cilinders van de verbrandingsmotor blijven "koud" tot de elektromotor het niet meer trekt qua accu of gevraagd-vermogen..
Maar echt zeker weet ik zoiets niet
 

Tman0961

Forumguru
Ik kies ervoor om zeker te weten dat het zaakje op temperatuur is en neem voor lief dat ik voor verwarm met alleen de belasting van het laden van de HV accu, wat dus niet onbelast is.

Is dat een aparte knop of functie bij de Passat, het laden van de accu? Is dat bij Skoda ook mogelijk? Of is het zo simpel als voertuig in sportstand en versnellingsbak in B?
 

Bakkertje

Forumguru
@Tman0961 In de sport stand (hiervoor heb ik een GTE knop en bij Skoda een Sport knop) laadt mijn auto ook meer op (ongeacht de B/D stand). Maar dat geldt voor de vorige generatie PHEV's. De nieuwe generatie (waar dit draadje over gaat) heeft geen aparte sport knop maar daar moet je de sport-modus kiezen waarbij de auto in de hybride stand gaat. Of de ondersteuning dan net zo is als bij mijn generatie weet ik niet met zekerheid, maar ik verwacht van wel.

Als ik zo de handleiding van de nieuwe PHEV's bekijk dan zit er een verschil tov mijn generatie PHEV. De nieuwe generatie is veel meer gericht op volledig elektrisch rijden en daarom heb je ook meer instelling als laden tot niveau x. Qua techniek motor - elektro motor - versnellingsbak lijkt het platform (op de 1.5 TSI ipv 1.4 na) hetzelfde.
 

El Dimi

Nieuw lid
Wij zijn onlangs met de kodiaq IV gaan proefkamperen voor we een grote rit doen richting het zuiden komende zomer.
Vertrokken op Hybride stand en de wagen blijft idd in EV modus rijden tot we gingen versnellen wanneer we de autostrade opreden, daar sprong de ICE pas bij. Met de kou en de treklast ging het wel snel naar beneden met de accu tijdens het electrisch rijden, als ik het mij goed herinner ong. 25% op naar schatting 15 a 20km rond 45km/h waarvan net iets minder dan de helft van de afstand met caravan was.
Vervolgens richting Malmedy, als ik het nog goed heb een rit van 170km, hebben we het restant van de accu tot 0 gereden.
De rit naar huis hebben we met lege accu gereden, laden rond Malmedy aan een openbare paal was te duur en onrendabel, dure laadpalen zijn blijkbaar een typische Wallonië kwaal.
We hebben na onze vakantie pas ontdekt dat we x aantal procent van de accu konden behouden maar dan vonden we de auto constant 'pendelen' tussen EV en hybride tijdens een korte test zonder treklast. Komende 'trekkende' rit zullen we meer experimenteren in de sportmodus.
Rijden met een PHEV is voor ons nieuw en dus nog een beetje uit te zoeken en dit forum en topic geeft ons alvast wat leidraad.
Onze vorige trekker was een 10 jaar oude Superb 2.0 TDI 140pk met DSG bak. Was een heerlijke wagen maar diesel rijden wordt kapot belast in België aan taxen en strenger wordende emissietesten bij de autokeuring. We reden er privé te weinig km's en te korte ritten w/w verkeer mee om nog te verantwoorden, gemiddeld 10.000km op jaarbasis.
 
Laatst bewerkt:

jesse_s93

Forumguru
- Hybride rijden, wegrijden gaat elektrisch en afhankelijk van de stand van het gaspedaal, snelheid, HV accu status (temperatuur onder andere) schakelt de benzine motor in, de elektrische ondersteuning stopt dan
Hi @Bakkertje , mijn ervaring met de Octavia PHEV is wel iets anders. Bij mij lijkt de elektrische ondersteuning namelijk niet helemaal te stoppen. Als ik op de snelweg constant rijdt, zie ik alsnog zowel het resterende bereik als het accupercentage teruglopen. Dit terwijl de motor dan wel degelijk loopt. Is dat bij de Passat niet het geval?

Wat is hierin de ervaring onder de nieuwe Kodiaq rijders?
 

EvilKnievel

Actief lid
.De nieuwe generatie is veel meer gericht op volledig elektrisch rijden en daarom heb je ook meer instelling als laden tot niveau x.
Klopt helemaal! Ik heb ook met de oudere generatie gereden (Golf GTE) en daarmee was het makkelijker om het accuniveau op peil te houden in de gte / sportstand. De nieuwe generatie rijdt nog steeds vrolijk de accu leeg op de sportstand, al doet hij er iets langer over dan in de normale hybride stand. Ik ga het deze zomer ook ervaren met caravan. In het ergste geval is het elke 300 á 350km tanken als je een beetje reserve wil houden, maar meestal ben je dan toch al ruim aan je stop toe.
 

Bakkertje

Forumguru
@jesse_s93 bij mij gebruikt de auto ook elektrische ondersteuning in de niet-sport stand, maar beduidend minder dan in de sport stand. Echter al ik in hybride wegrijd dan brengt ie de auto in beweging op de elektromotor en schakelt dan naar alleen benzine, totdat je op cruise snelheid bent. Dan zie je inderdaad dat ie in geringe mate elektrisch bijspringt. In de sport stand versnel je in zijn geheel met benzine en elektrisch tot je op de gewenste snelheid bent.
 

Tman0961

Forumguru
Ok, zojuist even aan het experimenteren geweest met mijn Superb iv (III). Aangezien wij dit jaar ook voor het eerst op vakantie gaan met een caravan, en ik nieuwsgierig ben aangelegd. :pardon:

Accupercentage 60%. Na het starten van de wagen op de sportstand gedrukt. Er werd niet geladen en het voertuig stond in de elektrische modus.
Vervolgens gaan rijden. Dan blijft de wagen tot ongeveer 30km per uur elektrisch rijden, daarna schakelt de brandstofmotor in die het overneemt.

Opnieuw geparkeerd en voertuig gestart en in sportstand gezet. Vervolgens in stilstand in het elektrische/hybride menu het vinkje bij automatisch weg gehaald. Daarna met de pijltjestoets, naast de accu, het gewenste accuniveau naar 90% gebracht. Hierna starte de brandstofmotor en werd de accu (met een paar kWh) geladen en werd de motor hoorbaar belast. Dit alles terwijl de bak nog in P stond.

Wat heb ik hiervan geleerd?
Ik denk dat de sportstand, die bij mij boven de 30km/h inschakelt, in mijn geval in de meeste gevallen voldoende is. Mocht ik met de caravan in de bergen zijn of direct de snelweg op gaan, denk ik dat ik @Bakkertje zijn methode gebruik om de boel eerst wat op temperatuur te brengen.
 
Bovenaan Onderaan