Bakkertje
Forumguru
Naar aanleiding van dit draadje nog eens extra gekeken welke aandrijving er gebruikt wordt (ik heb het dan over mijn GTE, mogelijk dat dit bij de laatste generatie anders is).
Ik kan:
- Volledig elektrisch rijden, geen aandrijving van de benzine motor. Dit is de default stand waar de auto mee opstart als er voldoende lading in de HV accu zit.
- Hybride rijden, wegrijden gaat elektrisch en afhankelijk van de stand van het gaspedaal, snelheid, HV accu status (temperatuur onder andere) schakelt de benzine motor in, de elektrische ondersteuning stopt dan
- GTE (sport) stand, wegrijden met weinig gas gas eerst elektrisch, dan schakelt de benzine motor bij en heb je aandrijving van zowel de elektro als benzine motor
Als je dan met de caravan gaat rijden en je zou niets doen dan ga je dus eerst elektrisch rijden (daar start ie standaard mee op) als de HV accu dan leeg is schakelt ie over naar benzine, zonder elektrische ondersteuning. Als je dat doet met een zware combinatie lijkt me dat niet zo fijn voor de benzine motor want die krijgt het op dat moment vol voor zijn kiezen en is dan nog koud. Bovendien heb je dan alleen het standaard koppel (250 Nm) van de benzine motor tot je beschikking in plaats van het gehele koppel van 400 Nm.
Dit is dan ook de reden dat ik mijn auto voor verwarm (de manier waarop kunnen we het nog heel lang over hebben) en de reden waarom ik met caravan op de sport stand rijd. De elektromotor heeft namelijk een eigen koppeling en als je met beide motoren rijdt wordt de last dan ook verdeeld over 2 koppelingen in plaats van 1 als ik de default modus gebruik.
Dit is hoe het bij mijn PHEV werkt en ik verwacht dat dit bij de nieuwe generatie niet anders zal zijn.
Ik kan:
- Volledig elektrisch rijden, geen aandrijving van de benzine motor. Dit is de default stand waar de auto mee opstart als er voldoende lading in de HV accu zit.
- Hybride rijden, wegrijden gaat elektrisch en afhankelijk van de stand van het gaspedaal, snelheid, HV accu status (temperatuur onder andere) schakelt de benzine motor in, de elektrische ondersteuning stopt dan
- GTE (sport) stand, wegrijden met weinig gas gas eerst elektrisch, dan schakelt de benzine motor bij en heb je aandrijving van zowel de elektro als benzine motor
Als je dan met de caravan gaat rijden en je zou niets doen dan ga je dus eerst elektrisch rijden (daar start ie standaard mee op) als de HV accu dan leeg is schakelt ie over naar benzine, zonder elektrische ondersteuning. Als je dat doet met een zware combinatie lijkt me dat niet zo fijn voor de benzine motor want die krijgt het op dat moment vol voor zijn kiezen en is dan nog koud. Bovendien heb je dan alleen het standaard koppel (250 Nm) van de benzine motor tot je beschikking in plaats van het gehele koppel van 400 Nm.
Dit is dan ook de reden dat ik mijn auto voor verwarm (de manier waarop kunnen we het nog heel lang over hebben) en de reden waarom ik met caravan op de sport stand rijd. De elektromotor heeft namelijk een eigen koppeling en als je met beide motoren rijdt wordt de last dan ook verdeeld over 2 koppelingen in plaats van 1 als ik de default modus gebruik.
Dit is hoe het bij mijn PHEV werkt en ik verwacht dat dit bij de nieuwe generatie niet anders zal zijn.