VanRoyal
Forumguru
Ik heb mijn dealer gemaild dat ik de garantieafhandeling van de deurbeschermers graag nog eens wilde bespreken, aangezien ik had vernomen dat andere dealers de deurbeschermers wel onder garantie vervangen zonder beperking 10K/6MND. Wat ik al had verwacht, de dealer blijft bij het standpunt dat dit volgens 'de fabriek' niet onder garantie valt. In eerste instantie kreeg ik hetzelfde antwoord als toen ik hem had gebracht voor reparatie:
Dit is wat de dealer me, overigens heel netjes, ook heeft verteld en laten zien nadat ik hem bracht voor reparatie en ze e.e.a. hadden gecontroleerd. Ik weet niet of zo'n deurbeschermer me het gezeik waard is om dit te escaleren, maar ik vind het wel heel vreemd dat verschillende dealers hier zo anders mee omgaan. Mocht één van jullie close genoeg zijn met hun dealer om hier eens navraag naar te doen dan ben ik erg benieuwd naar het antwoord.
DEALER:
De kosten voor de reparatie van de portierbescherming worden helaas niet vergoed door Skoda,
Mocht er iets mis zijn met de instelling kunnen deze kosten tot een kilometrage van 10.000km resp. zes maanden onder garantie worden geclaimd.
Echter: Beschadiging/scheurvorming/loskomen van de portierrandbescherming kan optreden door:
• Ondeskundig gebruik van het onderdeel of als gevolg van een mechanische beschadiging – de kosten kunnen niet onder garantie worden geclaimd.
• Door het vasthouden van de portierrandbescherming bij de portierrand bij het sluiten van het portier komt het bedieningsmechanisme in het portier los.
• Hierbij gaat het om een ondeskundig gebruik/verkeerde bediening – de kosten kunnen niet onder garantie worden geclaimd.
Dit is hetgeen de fabriek ons laat weten.
VanRoyal:
Maar dan gaat ‘de fabriek’ er bij voorbaat al vanuit dat er sprake is van ondeskundig gebruik / verkeerde bediening. Ik en mijn medegebruikers zijn héél zuinig op de auto, dus ik durf met zekerheid te stellen dat de deurbeschermer er vanaf is gevallen zonder dat er sprake is van ondeskundig gebruik en/of verkeerde bediening. Je kunt verder van een deurbeschermer verwachten dat deze, gezien zijn functie, wel tegen een stootje moet kunnen. Als deze er bij het minste geringste, of zelfs zonder aanleiding, vanaf valt is er sprake van een ondeugdelijk product en dient dit onder garantie herstelt te worden.
DEALER:
De portier beschermlijsten zijn gescheurd, dat duid erop dat ze er niet vanzelf afgevallen zijn.
VanRoyal:
Dat de beschermlijst is gescheurd is eenvoudig te verklaren: De eerste keer dat ik ben langs geweest klapte de beschermlijst niet meer in. Hierdoor is hij bij het dichtdoen van de deur tussen de deur en de deurstijl is gekomen, waardoor hij er is afgevallen. Toen kon hij nog worden vastgezet, al was het provisorisch (volgens je collega van Volkswagen). Bij de tweede keer niet goed inklappen is hij wederom tussen de deur en deurstijl gekomen en is hij waarschijnlijk afgescheurd. Het probleem is dus dat de beschermlijst niet goed inklapte, het scheuren is een gevolg daarvan. Nu stellen jullie dat er wel sprake moet zijn van ondeugdelijk gebruik omdat hij is afgescheurd, terwijl het juist andersom is: het product heeft niet deugdelijk gewerkt en dáárom is de beschermlijst afgescheurd. Als het mechanisme van de beschermlijst gewoon goed had gefunctioneerd was hij ook niet afgebroken.
Kun je me uitleggen waarom jullie dit niet onder garantie kunnen oplossen, terwijl andere dealers dit blijkbaar wel kunnen?
DEALER:
De fabriek zegt ons het volgende:
A. Portierrandbescherming beschadigd
• De portierrandbescherming maakt contact met de carrosserie, het sluiten van het portier gaat zwaar.
• De portierrandbescherming is beschadigd/gescheurd.
• De portierrandbescherming is eraf gevallen.
B. Portierrandbescherming werkt niet
• De portierrandbescherming blijft aan de portierrand hangen en reageert niet op de beweging van het portier.
Technische achtergrond
A. Portierrandbescherming beschadigd
Beschadiging/scheurvorming/loskomen van de portierrandbescherming kan optreden door:
• Ondeskundig gebruik van het onderdeel of als gevolg van een mechanische beschadiging – de kosten kunnen niet onder garantie worden geclaimd.
B. Portierrandbescherming werkt niet
• Door het vasthouden van de portierrandbescherming bij de portierrand bij het sluiten van het portier komt het bedieningsmechanisme in het portier los.
• Hierbij gaat het om een ondeskundig gebruik/verkeerde bediening – de kosten kunnen niet onder garantie worden geclaimd.
Serietoepassing
Maatregel
A. Portierrandbescherming beschadigd
1. Controle van de portierrandbescherming op een correcte bevestiging in het mechanisme – de portierrandbescherming kan soms iets afstaan:
‒Indien het contact van de portierrandbescherming met de carrosserie kan worden verholpen door deze correct in de bevestiging van het portier aan te brengen en de portierbescherming geen scheuren resp. andere beschadigingen vertoont, gaat het om een door de klant veroorzaakte mechanische schade.
‒ Is de portierrandbescherming door ondeskundig gebruik beschadigd, moet deze worden vervangen om een beschadiging van de carrosserie (contact) te voorkomen.
‒ Voor deze reparatie kunnen de kosten niet onder garantie worden verrekend.
2. Indien ondanks een correct aangebrachte portierrandbescherming contact met de carrosserie ontstaat, moet de instelling van het activatiemechanisme worden gecontroleerd:
‒ De spleetbreedte op de activator moet 6 mm bedragen
‒ Indien de spleetbreedte kleiner is dan voorgeschreven, moet de activator (SW 18) overeenkomstig de voorgeschreven waarde worden ingesteld.
‒ De instelwerkzaamheden voor bovengenoemde reparatie kunnen tot een kilometrage van 10.000 km resp. zes maanden onder garantie worden geclaimd!
B. Portierrandbescherming werkt niet
• Blijft de portierrandbescherming door ondeskundig gebruik aan de portierrand hangen (zie afb.2) en reageert hij niet op bewegingen van het portier, moet het mechanisme in het portier volledig worden vervangen.
• Voor de bovengenoemde reparatie is een verrekening van de kosten onder garantie niet mogelijk!
Dus hoe het kan dan collega dealers dit wel onder garantie kunnen claimen is mij een raadsel…..
Bij navraag bij de afdeling garantie zegt dat deze claims helaas niet vergoed worden.
Dit is wat de dealer me, overigens heel netjes, ook heeft verteld en laten zien nadat ik hem bracht voor reparatie en ze e.e.a. hadden gecontroleerd. Ik weet niet of zo'n deurbeschermer me het gezeik waard is om dit te escaleren, maar ik vind het wel heel vreemd dat verschillende dealers hier zo anders mee omgaan. Mocht één van jullie close genoeg zijn met hun dealer om hier eens navraag naar te doen dan ben ik erg benieuwd naar het antwoord.