Kodiaq RS

Sk_Hans

Forumguru
Bij Autoweek zeuren ze dat de auto niet echt sportief is. Tja, even langs JD en dan krijgen de 240 paarden en zo'n 60 bij, tot 300pk. De trekkracht gaat van 500Nm naar 650Nm. Volgens mij is het dan behoorlijk sportief.
 

MarcoO2

Forumguru
Bij Autoweek zeuren ze dat de auto niet echt sportief is. Tja, even langs JD en dan krijgen de 240 paarden en zo'n 60 bij, tot 300pk. De trekkracht gaat van 500Nm naar 650Nm. Volgens mij is het dan behoorlijk sportief.
Natuurlijk niet. PK's zeggen niets over sportiviteit. Zoals eerder al geschreven werd:
Helemaal mee eens. Marketingafdelingen kunnen roepen wat ze willen, een Kodiaq (of willekeurig welke MPV/SUV) is niet sportief. Een Kodiaq RS is net zoiets als een Prius GTI.

Sportieve auto's zijn licht met een laag zwaartepunt.

Doe mij alsjeblieft een O3, Leon of Golf met een 2-liter, 190 pk en 4x4.Ze zijn er, maar niet in Nederland.
 

philippe bakker

Forumguru
natuurlijk wie rijdt er sportief he? als je gewoon 90% van je afgelegde km's te snel rijdt is dat sportief? dat kan je ook doen met minder pk's. ik denk dat de mensen die circuit rijden met hun auto ( en echt racen, niet aan sightseeing doen) hier zeer zeldzaam zijn.
 

maik1

Forumguru
Hier is er 1, maar met een sportief auto’tje met inderdaad laag zwaartepunt ;)
De kodiaq is het tegenovergestelde, en daarom heb ik hem juist gekocht, heerlijk ontspannen zoeven naar zuid frankrijk :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

sitechris

Donateur
Als je sportief wilt rijden dan neem je natuurlijk geen Kodiaq RS. Aan de andere kant, als je lekker ontspannen wilt zoeven: waarom neem je dan in basis wel een stugger afgeveerde auto als een Kodiaq RS? Neem dan lekker een Superb of gewone Kodiaq. En als je lekker op de Autobahn wilt dieselen, dan kies je de Passat met zelfde 240 pk dieselmotor. Die loopt wel 250.
 

Japanese Power

Donateur
Rijverslag in het AD.

Skoda Kodiaq RS: geen GTI, wel dik’

Schermafbeelding 2018-12-18 om 22.36.03.png

RIJ-IMPRESSIE

De Kodiaq RS is Skoda’s nieuwste uitspatting. De grote en krachtige SUV draagt de naam ‘RS’ – naar analogie van de GTI van Volkswagen. Maar het meest hardcore aan de Kodiaq RS is toch echt zijn prijs.

Om meteen met de deur in huis te vallen: de Kodiaq RS kost 61.490 euro – veel geld voor een Skoda. Dat klinkt denigrerend, maar zo werkt het wel. Mensen met zo’n fors budget kopen nu eenmaal sneller een Audi of een BMW. De Nederlandse importeur weet dat ook en verwacht geen enorme aantallen te gaan verkopen. Het handjevol mensen dat toch voor een Kodiaq RS kiest, hoeft zich niet te verdedigen. Je betaalt veel, maar je krijgt ook veel.

De Kodiaq RS ziet er ‘dik’ uit. Vooral gespoten in de nieuwe kleur Race Blue is het een sportieve verschijning. De zwarte grille met verticale lamellen prijkt tussen de venijnige LED-koplampen. Eronder zit een grote luchtinlaat met een raster in honingraatmotief en L-vormige hoekstukken die uniek zijn voor de Kodiaq RS. Ze zijn uitgevoerd in hoogglans zwart, net als de raamlijsten, de buitenspiegels en de dakrails. De reflecterende strip onder de achterklep is een handelsmerk van Skoda’s RS-modellen. Twee verchroomde uitlaatstukken hunkeren om aandacht. De zijkant wordt gedomineerd door de opvallende 20-inch lichtmetalen wielen met rode remklauwen. Het eveneens rode RS-embleem spotten we op twee plekken: in de grille en op de achterklep.

Krachtig
De aanduiding RS staat voor Rally Sport en verwijst naar de niet misselijke rallygeschiedenis van Skoda. Toch is de Kodiaq RS niet monsterlijk sportief. Onder de hoge motorkap ligt een tweeliter dieselmotor die het met de hulp van twee turbo’s schopt tot 240 pk en 500 Nm. Dat lijkt een heleboel, maar de auto is ook zwaar (ruim 1800 kilo).

Zodra je het gaspedaal vloert, zet de SUV zich schrap, steekt zijn neus omhoog en dendert in 6,9 seconden van 0 naar 100 km/h. Dat is een prima spinttijd, maar hij voelt niet heel snel aan. En met een topsnelheid van 221 km/h moet je op de linkerbaan van de Autobahn regelmatig opzij voor de écht rappe auto’s. Dat is toch een beetje zuur: dit is nota bene Skoda’s krachtigste dieselmotor ooit.

Echt snel is de Kodiaq RS dus niet, maar potig is hij absoluut. Doordat de maximale trekkracht van 500 Nm al bij het lage toerental van 1750 tpm voorhanden is, staat kracht altijd paraat. Zodoende is een inhaalactie zo gepiept en heb je bij invoegen in snel rijdend verkeer weinig meters nodig om ‘aan te haken’. Cruisen met 130 km/h doet hij vanzelfsprekend achteloos.

Sportief of comfortabel
In snelle bochten zorgt de vierwielaandrijving voor veel tractie en in de sportstand werkt de wat gevoelloze besturing wel heel direct. Misselijkheid ligt op de loer, want de hoge carrosserie zwiept op een slingerweg behoorlijk van zij naar zij. Gelukkig houden de forse zijwangen van de sportstoelen je bovenlichaam aardig op zijn plek.

De adaptieve schokdempers passen het veercomfort aan op het gekozen rijprogramma. Zelfs in de comfortstand is de Kodiaq RS vrij hard geveerd. Daar valt op het puike snelwegennet van Nederland goed mee te leven, maar zodra het wegdek niet egaal is, merk je dat direct. Dan voel je de scheuren en dwarsrichels onder de (grote) wielen voorbijkomen. Ook stuiteren de voorwielen nogal hard over drempels, de achteras is wat gewilliger gedempt.

Sportief interieur
Voor het virtuele instrumentarium maakt het niet uit in de welke stand je rijdt, de digitale meters zijn altijd sportief rood omrand. Het fijne sportstuur is met geperforeerd leer bekleed en bij de afgeplatte onderrand zit een RS-embleem. Hetzelfde logo vind je op de keuzehendel van de zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling. Hij schakelt zoals hij zou moeten: alert, snel en soepel. Handmatig schakelen doe je met de kleine flippers achter het stuur.

Je zit in een stevige sportstoel die dankzij de alcantara bekleding zacht aanvoelt. De hoofdsteun is ingebakken en dus niet verstelbaar. In sommige auto’s drukt zo’n vaste hoofdsteun vervelend tegen je hoofd of schouderbladen, maar niet in de Kodiaq RS. Rode stiksels versterken de sportieve flair. Het grote touchscreen met smartphonekoppeling is bij de prijs inbegrepen. Voor de beleving worden door de luidsprekers aanvullend motorgeluid afgespeeld. Van zulke fratsen worden wij niet warm of koud, maar gelukkig is het niet storend.

Praktisch
De Kodiaq RS is en blijft een echte Skoda. Dat betekent veel aandacht voor praktische zaken als ruimte en gebruiksgemak. Zo kan een passagier van twee meter lang de achterbank zo ver naar achteren schuiven, dat hij achter een twee meter lange bestuurder kan zitten. Om van de vijfzits-SUV een zevenzitter te maken, bestel je een derde zitrij bij. Die bestaat uit twee uitklapstoelen bedoeld voor kinderen. De bagageruimte is enorm (725 tot 1960 liter) en heeft handigheidjes als haken voor je boodschappen, een bagagenet en een 12-volt aansluiting voor een koelbox. Ook handig: je kunt de oprolbare hoedenplank netjes opbergen onder de laadvloer.

Prijs
Is 61.490 euro een buitensporige prijs voor zo’n potige en complete uitvoering van de Kodiaq? Laten we eens naar de alternatieven kijken. Een Alfa Romeo Stelvio met een 210 pk sterke 2,2-liter dieselmotor en vierwielaandrijving is duurder. Hij kost minimaal 69.490 euro. En wat nou als je genoegen neemt met een doorsnee diesel-Kodiaq met 190 pk en 4x4? Dan zit je al op 54.230 euro en kun je nog eens 3270 euro stukslaan op opties die de RS wel standaard heeft. Namelijk de sportstoelen, de adaptieve schokdempers met rij-programma’s en het digitale instrumentenpaneel. Dan klinkt 61.490 euro voor de Kodiaq RS iets minder absurd.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Als je sportief wilt rijden dan neem je natuurlijk geen Kodiaq RS. Aan de andere kant, als je lekker ontspannen wilt zoeven: waarom neem je dan in basis wel een stugger afgeveerde auto als een Kodiaq RS? Neem dan lekker een Superb of gewone Kodiaq. En als je lekker op de Autobahn wilt dieselen, dan kies je de Passat met zelfde 240 pk dieselmotor. Die loopt wel 250.

Persoonlijk denk ik dat je met deze “RS” (vind het overigens een aanfluiting om hem zo te noemen) juist wél een potentiële comfortabele autobahncruiser hebt. Als je dit blok netjes laat chippen ga je ook naar 300+ pk en een kleine 650Nm, dan kan je op de autobahn heel goed meekomen. De hoge instap en zit is heerlijk, als je het eenmaal gewend bent wil je niets anders meer ;) Bovendien is de standaard Kodiaq veel te soft geveerd om comfortabel en veilig op hoge snelheid te cruisen.
 

philippe bakker

Forumguru
QUOTE verwijderd.
Was er niet zo iemand hier die dacht de zijne te chippen ? ... en nu nog steeds noppes ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Fmoon

Forumguru
Dat is een Benzine geloof ik met maar 180pk die niet te chippen is, lijkt me helemaal niks. Geloof dat dat dieselblok van de Kodiaq RS naar 310pk te chippen is en 630nm.
 
Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
BRITSE POLITIE KIEST SKODA KODIAQ RS

Bron: Autoweek

Schermafbeelding 2019-06-27 om 14.49.04.png

Zoals we allemaal weten, stappen onze politiemensen sinds enige tijd in een Audi A6. De Britse politie maakt nu bekend in wat voor een auto zij binnenkort rijdt. Ook de Britten kiezen voor een auto uit de Volkswagen Group mét een diesel, maar het is een auto van een heel ander kaliber.

De Britten kiezen namelijk voor de Skoda Kodiaq RS met de 240 pk sterke 2,0-liter TDI-diesel in het vooronder. Dit is de sportiefste variant van de riante SUV. Binnen 7,0 seconden sprint de plaatselijke agent met deze auto van 0 naar 100 en tot 219 km/h kan hij de vluchtende boeven bijhouden. Naast de speciale bestickering krijgt de Skoda rondom ledsignalering en 1.200-watt-sirenes. 20-inch wielen maken de politieauto af.

De Kodiaq RS is niet de eerste Skoda voor de Britse politie. Die maakt al enkele tijd gebruik van gecamoufleerde Superbs en Octavia’s RS. Daarnaast levert Skoda al Kodiaqs aan de brandweer en de ambulancediensten. Ook de compactere Karoq wordt door het ambulancepersoneel ingezet voor spoedritten.

Schermafbeelding 2019-06-27 om 14.49.16.png
 
Bovenaan Onderaan