Kodiaq Sportline 20" trilt

Bakkertje

Forumguru
Als ik het goed begrijp zijn de wielen aan de auto gebalanceerd, zouden dan zaken in de aandrijflijn ook niet meetbaar moeten zijn?
En hebben ze alle 4 de wielen aan de auto gebalanceerd of alleen voor?

Verder ben ik benieuwd of @Pat72 al in een andere Kodiaq heeft gereden om te kijken of het daar ook is?
 

hemi24

Forumguru
En hebben ze alle 4 de wielen aan de auto gebalanceerd of alleen voor?

Ik vermoed alleen voor, aangezien trillingen die boven de 80 km/h opkomen, meestal van de achterbanden komen.

Je kunt balanceren wat je wilt (ook aan de wagen), maar als de monteur niet let op zaken als hoogteslag, of kromme velgen, zal de auto blijven hobbelen en trillen!
 

s-line

Forumguru
Over het algemeen zijn ze bij wieltrim niet achterlijk.. en zijn ze aardig gespecialiseerd in dit soort zaken. Waarom denk je dat de dealer het al uit handen heeft gegeven aan hun.
 
Ja alle 4 de banden zijn gebalanceerd. Tijdens de 30K beurt zijn in eerste instantie alleen de voorbanden vervangen. Hierna zag ik dat me linkerachterband (van achter naar voren) naar binnen stond. Hierop werd gezegd dat dit een beetje hoort vanwege vervoeren zware laste etc.. Ten opzichte van de rechterband zag je duidelijk verschil. Hier is toen naar gekeken waarop werd gezegd dat de band achter aan de binnenkant versleten waren. Deze banden laten vervangen en aangegeven waarom ze dit niet tijdens de onderhoudsbeurt geconstateerd is en dat ik doordat ze te ver naar binnen stonde ze sneller zijn gaan slijten. Daarbij vond ik het al vreemd gezien mijn rijstijl dat ze al bij 30k vervangen moesten worden. Heb inmiddels een nieuwe afspraak gemaakt bij een andere vestiging in de hoop dat zij er wel achter kunnen komen. Tot februari nog fabrieksgarantie en zie het al gebeuren dat ze het na de garantie ineens gevonden hebben met alle kosten van dien. De auto heeft trouwens nu 35k aan km gereden. En na mijn gevoel kwamen de klachten na de onderhoudsbeurt.
 

hemi24

Forumguru
@Jankoo87 : dat zal met een beetje balanceren er echt niet uit gaan…

Als jij als leek kunt waarnemen dat de wielstand van beide achterwielen afwijkt én beide achterbanden vertonen afwijkend slijtagepatroon, bij een wagen met 30k op de teller, zou ik maar heel snel naar een andere dealer gaan!!!
 
Ik wil ook naar een andere dealer. Alleen zit ik nog in de garantie. Kan ik met de klachten dan na elke skoda dealer onder garantie? (afhankelijk van de oorzaak natuurlijk)

Heb me trouwens nog niet voorgesteld dus bij deze even voorstellen.
Mijn naam is Jan.
34 jaar, heb 2 kinderen van 2 en 4.
Rij sinds 2020 in skoda kodiaq, hiervoor Seat Leon st fr gereden. In het dagelijks leven druk met een eigen bedrijf.
 

hemi24

Forumguru
@Jankoo87 : Het is 2 jaar fabrieksgarantie toch?

Of zoals Skoda NL op de website zegt:

2 jaar ŠKODA fabrieksgarantie. De garantie blijft van toepassing zolang er door de fabriek voorgeschreven onderhoud en reparaties worden uitgevoerd. Je kunt bij elke ŠKODA Service partner binnen Nederland de garantiewerkzaamheden laten uitvoeren.
 
Weet ik genoeg thnx voor de reactie! Ga ergens anders een afspraak maken en mocht het euvel gevonden zijn laat ik het ff weten!
 

Pat72

Nieuw lid
* Update ... (ik zal het kort proberen te houden ;) )

na het zoveelste bezoek in een ultieme poging om de trillingen uit mijn auto te krijgen, is de Kodiaq ten 2e male bij de PON dealer in De Meern geweest. Inderdaad, de 1ste keer was niet succesvol. Niet zo vreemd op zich. Want waarom zou iemand in 1x iets oplossen wat in 20 - 25 pogingen daarvoor ook niemand gelukt is.

De Kodiaq op maandagochtend gebracht en een Octavia meegekregen. Duidelijk de boodschap meegegeven om er goed naar te kijken ipv alleen te rijden en of een lijste af te werken.

Naar mate de week vorderde, kreeg ik hoop in een oplossing. Immers is geen bericht goed bericht toch?

Maar net als in een ziekenhuis, houdt men niet van kostgangers.

Spontaan op vrijdagochtend kreeg ik een sms en een mail. De auto stond klaar om opgehaald te worden. Meer kon ik op dat moment niet lezen want ik was onderweg.

Eenmaal op een parkeerplaats aangekomen gelijk de mail geopend om het verdere bericht te lezen.

"De auto staat klaar om opgehaald te worden. We hebben er op 3 wielen 25 gram onbalans uitgehaald. Meer kunnen wij er niet aan doen."

De 1ste zin snap ik (men wilde er vanaf). De 2e zin is vreemd aangezien de auto vlak daarvoor bij een banden specialist geweest was. De 3e zin vind ik echt alles omvattend van alle eerdere servicebezoeken. Het tekenen van het eigen brevet van onvermogen vanuit PON.

Op het moment dat ik het gelezen had, wist ik dat het een drama zou zijn. En jawel, niets was minder waar. Een lege tank en een vibrator op wielen. Dat is waarmee ik het moest doen. "Meer kunnen wij er niet aan doen" (men kan dus feitelijk niet zoveel bij de PON dealers).

Volledig teleurgesteld en vooral boos, heb ik (via de zaak) de leasemaatschappij laten weten dat het voor mij einde oefening is voor wat betreft de Kodiaq. Linksom of rechtsom ... ze nemen 'm maar terug. En zo geschiede.

Een paar zaken zijn mij bijgebleven de afgelopen periode. Verwacht vanuit PON, of diens dealers, niks wanneer er iets fundamenteel mis is met jouw auto. Dan is er simpelweg niemand thuis.

En verder is mij opgevallen dat alle leenauto's van Skoda en Seat niet 100% vrij van kwaaltjes zijn. Dit zijn serieus de "B merken" van de VAG-groep. (ja!!... ook de Kodiaq Sportline van mijn collega is niet 100% ... al vindt hij het, nu nog, acceptabel).

Conclusie: voor mij geen VAG product meer (met speciale dank aan PON)

Ik wens iedereen veel plezier, geluk en voorspoed met hun auto. En uiteraard hier op het forum.
 

Pat72

Nieuw lid
Jammer!

Wel benieuwd wat het nu gaat worden…

Arval is met een zogenaamde "herinzetlijst" op de proppen gekomen. Uit die lijst heb ik een C5 Aircross Buisness Edition 180pk genomen. voor een periode van 22 maanden. In geen enkel opzicht zaligmakend overigens (3jr oud met slicks eronder ... dus die gaan we eerst maar eens laten vervangen). Dus een 2e hands die door een ander samengesteld is geweest. De keuze is op de C5 Aircross gevallen omdat ik eventueel het nieuwe type zou willen. Of gewoon weer terug naar een Jappaner ;)

Ik vind het echt bijzonder spijtig van de Kodiaq. Dat was echt "mijn" auto. Maar de ellende van de afgelopen ruim anderhalf jaar gun ik niemand.
 
Ik had ong zelfde probleem met mijn Sportline. Lang verhaal kort na 4 nieuwe winter banden was het probleem nog steeds niet opgelost totdat ik bij laatste de zomer naar winter banden wissel in 1 keer van het probleem af was. Auto rijdt nu alsof je op een tapijt rijdt. Ik ga woensdag de zomer banden onder laten zetten. Ik ben benieuwd of de problemen dan weer terugkomen.
 

haassie

Forumguru
Verbaas me iedere keer weer bij het lezen van dit soort topics en slagvaardigheid van dealer en importeur. Bij PON valt altijd alles binnen (ongedefinieerde) marges, zoals in dit artikel "trillingen vallen binnen de marge", waar kun je die marge terugvinden en in welke eenheid wordt die uitgedrukt en hoe wordt dat gemeten of het binnen de marge valt? Wanneer het niet binnen "de marge" valt dan wordt het alsnog afgedaan als producteigenschap, raar aangezien niet alle identieke producten hetzelfde probleem hebben, en deze eigenschappen nergens worden beschreven. De enige marge waarin PON denkt is winstmarge.....je koopt als importeur garantie af bij de fabriek, krijgt de auto's goedkoper, je verkoopt ze voor een bedrag plus WINSTmarge en zelf lever je dan 0 service.......Teleurgesteld verlaten mensen dan een een doorgaans goed merk dat vakkundig om zeep wordt geholpen door een onbekwame importeur/dealer.....Zelf ook e.e.a aan de hand gehad maar van PON (en stealers) moet je initieel weinig verwachten. Het enige wat bij mij hielp was ze overal met naam en toenaam te noemen en de links te delen met de verkopende partij....raar maar ineens werd mijn probleem serieus genomen......triest dat je zo wel wat voor elkaar krijgt. Een goede naam en vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
 

PizzaPieter

Forumguru
totdat ik bij laatste de zomer naar winter banden wissel in 1 keer van het probleem af was. .

Begrijp ik goed dat de nieuwe winterbanden** géén oplossing gaven, je toen de zomerbanden monteerde en het probleem bleef en dat toen je de nieuwe winterbanden** terugzetten, die vóór de zomerwissel wel problemen gaven, nu géén probleem meer gaven?
 

hemi24

Forumguru
In dat geval waarschijnlijk gebalanceerd door een blinde monteur…
Oftewel typisch gevalletje van hoogteslag!
 
Begrijp ik goed dat de nieuwe winterbanden** géén oplossing gaven, je toen de zomerbanden monteerde en het probleem bleef en dat toen je de nieuwe winterbanden** terugzetten, die vóór de zomerwissel wel problemen gaven, nu géén probleem meer gaven?
Sorry voor de late reactie, kreeg geen melding van de forum dat er een reactie was.
Ja, dezelfde banden trilden na de wissel niet meer. Ik kan me niet voorstellen dat Profile iets aan de ophanging heeft gedaan.
Ik moet zeggen dat Kodiaq wel erg gevoelig is voor onbalans in de banden. Bij de terugwissel naar zomer banden 2 van de ventiel doppen waren gevallen (pas in Spanje ontdekt) en dat voel je meteen, hele weg trillingen gehad. Weer 2 doppen opgezet en de trilling die vrij minim waren verdewenen weer.
 
Bovenaan Onderaan