Kodiaq Style Bus. 1.5 DSG hoog verbruik?

KodiaqS2

Senior Member
hier nog 1.. ik ga niet staan krabben als ik met een flesje warm water hetzelfde doe in 30 seconden. De truuk is alleen wel om snel genoeg in te stappen en te gaan rijden. En als het echt -5 is kom je er niet mee weg want dan ontstaan er af en toe prachtige kristallen.. :) die spuitbussen snap ik nooit zo. Als het serieus gevroren heeft ben je iedere morgen een bus kwijt.

Bij mn huidige touran heb ik trouwens de absolute oplossing.. Standkachel. die ga ik wel missen..
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Skodiak

Senior Member
Ik heb sinds December een Kodiaq Style Business 1.5 (7 zitter) DSG. Nu rij ik elke dag naar mijn werk via provinciale wegen (+- 8km) en heb ik een verbruik van ongeveer 10l/100km.

Dit lijkt mij toch wel erg veel. De techn. specificaties van de auto geven een verbruik buiten de bebouwde kom van 5.7l/100km en binnen 7.5l/100km.

Ik zit dus bijna aan het dubbele. Ik probeer zo zuinig mogelijk te rijden maar krijg het niet omlaag.

Hebben meerdere mensen hier last van?

Hier kan je prima vergelijkings materiaal voor werkelijk verbruik opzoeken per type/uitvoering.

http://www.praktijkverbruik.nl/default.aspx

Voor de 5 zitter 1.5tsi dus rond de 8L/100km oftewel 1:12,5. Deze is pas in de winter gaan rijden dus data zal nog wel wat anders worden als de zomerbandjes eronder komen, temperatuur omhoog gaat etc.

f019cb310b96a499df56aa0979bd22cd.jpg
 

Gerardk

Nieuw lid
Naarmate de Kodiaq 1.5 tsi aut volwassener wordt, gaat het verbruik omlaag: in het begin 1:12,5 gemiddeld, nu met de 100 km/u overdag meestal 1:15 en vandaag bij 20 graden zelf gemiddeld 1:18!

De auto heeft 29500 km gelopen maar moest vandaag wel 2 nieuwe voorbanden op!!! Volledig versleten terwijl we er redelijk rustig mee rijden… uitlijningprobleem. Hebben anderen ook deze ervaring met de Kodiaq (bj 2019/ model 2020)
 

Bijlagen

  • 6FD0521A-FC9A-440A-8BE9-36108AB28D04.jpeg
    6FD0521A-FC9A-440A-8BE9-36108AB28D04.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 54

wdejong32

Actief lid
ik ben nu met mijn tweede kodiaq bezig en de eerste (1.5DSG) van 1-2019 was een stuk onzuiniger dan mijn nieuwe 1,5DSG van 28-12-2020 , ik had een van de eeste 1.5 motoren en nu een van de latere maar ik heb echt het idee dat de motor flink is aangepakt , bij de start vroeger klonk altijd een 3 cilinder geluid en onregelmatig draaien van de motor ( bekend probleem en heeft toen ook de update daarvoor gehad maar was niet helemaal weg)

Nu dus de nieuwe ook met 1.5 DSG en deze motor klinkt heel anders , is feller op het gas (op de normaal stand) en voelt heel anders aan , nu 5000 km op de teller en rijd op de snelweg bij lange stukken met continu 104-107 op de teller gewoon 1 op 18 ,,,bij rustig normaal rijden povinciaal heb ik hem aan de 1 op 18,6 gehad en na tanken zou ik 860 km kunnen rijden volgens de boord computer

uiteraard wordt hij pas echt zuinig als de motor volledig warm is na 15/20 minuutjes , als ik op het digitale dashbord zie dat de koelvloeistof rond de 100 graden zit is hij op zijn zuinigst
 

Mystikal

Senior Member
Hmm ik haalde gisteren met een volle tank vanuit Duitsland maar 550km. Zware voet waarschijnlijk :-).
 

Peter 3001

Nieuw lid
Mijn Kodiaq (1,5 DSG benzine) heb ik sinds 16 juni en ben vrijdag thuis gekomen van 3 weken vakantie in Italië. Op lange afstanden met heuvels en bergen kom ik gemiddeld zo'n beetje uit op 13 kilometer per liter. Ik rij waar mogelijk zo'n 130/140 km per uur. Waar je omhoog gaat, ga je ook een keer omlaag. Als je bij het omlaag gaan de auto laat lopen zonder gas te geven dan scheelt dit enorm in je verbruik terwijl je hard genoeg gaat en met het verkeer mee rijdt. Ook heb ik gemerkt dat je geleidelijk gas moet geven en niet moet proberen weg te spuiten. Dat scheelt echt enorm. Kortom 1 op 10 komt mij niet bekend
Misschien een gekke vraag maar hoe stel je de ACC optrekken in op sport?
voor
 

hemi24

Forumguru
Kortom 1 op 10 komt mij niet bekend voor

Bij normale snelheden zit ik rond de 1 op 15, met handgeschakelde 1.5 TSI.

Ga je echt blazen op de Duitse Autobahn (180+) dan is 1 op 10 geen uitzondering.

Ga je met de caravan (1.500kg) met 100-110 km/h rijden, dan gaat het verbruik naar 1 op 9.
 

Maaskantje_4

Nieuw lid
Ik heb sinds December een Kodiaq Style Business 1.5 (7 zitter) DSG. Nu rij ik elke dag naar mijn werk via provinciale wegen (+- 8km) en heb ik een verbruik van ongeveer 10l/100km.

Dit lijkt mij toch wel erg veel. De techn. specificaties van de auto geven een verbruik buiten de bebouwde kom van 5.7l/100km en binnen 7.5l/100km.

Ik zit dus bijna aan het dubbele. Ik probeer zo zuinig mogelijk te rijden maar krijg het niet omlaag.

Hebben meerdere mensen hier last van?
Hai! :giggle:
ik heb een Skoda Kodiaq 1.5 TSI ACT 150 pk Ambition Handgeschakeld. :love:
Mijn wagen verbruikt tussen de 6.2 liter (zeer rustig rijden + defensief + snel opschakelen) en 9,8 liter (toeren +4000, vlot rijden, korte stukken, airco aan, ...)

Het verschil in verbruik is dus opmerkelijk groot, en afhankelijk van meerdere factoren:
- Zoniet het belangrijkste: je gaspedaal! Ga je lekker aan 2000 toeren schakelen, goed voor verbruik!
- Korte vs lange afstanden.
- Vlakke route of hellingen: hellingen (overbruggen massa tegen de zwaartekracht) - hoger verbruik.
- Obstakels: verkeerslichten, rotondes, ... allemaal verbruikers. Defensief en anticiperend rijden doen dan wonderen.
- start/stop functie inschakelen. Ook bij een manuele wagen kan je je versnelling in 'vrij' zetten, om zo gebruik te maken van de start/stop functie.
- Type banden. Ik rijd het hele jaar door met Michelin Crossclimate + SUV 4-seizoensbanden. Veel grip in nat weer, modder en sneeuw. Ten koste van brandstofverbruik
- Bandenspanning: kijk de spanning iedere 2 tot 3 maanden na. Zeker als je veel kilometers rijdt. Zorg dat ze voldoende hard staan om geen onnodig verbruik te hebben (en doe ook even het reservewiel :) )
- Verbruikers: bij warm weer (28°C+) zet je de ramen open voor je vertrekt, of laat je de clima/ airco dit trekken, ten koste van je brandstofverbruik. In de winter dan net het omgekeerde: zet je zetelverwarming aan om je lichaam direct op te warmen, ipv de airco de hele lucht te moeten opwarmen. Laat je wagen ook niet in stilstand draaien om op te warmen/ ont-ijsen.
- Type brandstof: tank je 98, 95 of 'speciale' zoals Excellium. Deze is dan weer prijziger voor de extra kilometers die je doet. Dus ook weeral een marketing-trucje. Maar het doet wel een beetje.
- Onderhoud wagen: je reguliere onderhoud natuurlijk, maar vergeet niet om de 2 jaar eens een benzine/ diesel systeemreiniger mee in een volle tank te gieten. Deze haalt aangekoekte vuildeeltjes weg, en houdt je brandstofleiding/ motor netjes. Dat scheelt op langere termijn ook weer verbruik en minder verlies van pk's.
- Reinig je wagen: ja, heel miniem (zeker bij zo'n grote kubus zoals de Kodiaq), maar opgehoopt vuil op de lak zorgt voor turbulenties en ook voor groter verbruik.
- Gewicht: zorg dat je geen rommel in je koffer laat. Hoe meer kilo's, hoe groter de kans dat er meer energie/verbruik nodig is.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips :)
Succes op de weg !

IMG_20210130_122137_963.jpg

Skoda Kodiaq RD.jpg
 
Bovenaan Onderaan