Ik heb sinds December een Kodiaq Style Business 1.5 (7 zitter) DSG. Nu rij ik elke dag naar mijn werk via provinciale wegen (+- 8km) en heb ik een verbruik van ongeveer 10l/100km.
Dit lijkt mij toch wel erg veel. De techn. specificaties van de auto geven een verbruik buiten de bebouwde kom van 5.7l/100km en binnen 7.5l/100km.
Ik zit dus bijna aan het dubbele. Ik probeer zo zuinig mogelijk te rijden maar krijg het niet omlaag.
Hebben meerdere mensen hier last van?
Hai!
ik heb een Skoda Kodiaq 1.5 TSI ACT 150 pk Ambition Handgeschakeld.
Mijn wagen verbruikt tussen de
6.2 liter (zeer rustig rijden + defensief + snel opschakelen) en
9,8 liter (toeren +4000, vlot rijden, korte stukken, airco aan, ...)
Het verschil in verbruik is dus opmerkelijk groot, en afhankelijk van meerdere factoren:
- Zoniet het belangrijkste: je gaspedaal! Ga je lekker aan 2000 toeren schakelen, goed voor verbruik!
- Korte vs lange afstanden.
- Vlakke route of hellingen: hellingen (overbruggen massa tegen de zwaartekracht) - hoger verbruik.
- Obstakels: verkeerslichten, rotondes, ... allemaal verbruikers. Defensief en anticiperend rijden doen dan wonderen.
- start/stop functie inschakelen. Ook bij een manuele wagen kan je je versnelling in 'vrij' zetten, om zo gebruik te maken van de start/stop functie.
- Type banden. Ik rijd het hele jaar door met Michelin Crossclimate + SUV 4-seizoensbanden. Veel grip in nat weer, modder en sneeuw. Ten koste van brandstofverbruik
- Bandenspanning: kijk de spanning iedere 2 tot 3 maanden na. Zeker als je veel kilometers rijdt. Zorg dat ze voldoende hard staan om geen onnodig verbruik te hebben (en doe ook even het reservewiel
)
- Verbruikers: bij warm weer (28°C+) zet je de ramen open voor je vertrekt, of laat je de clima/ airco dit trekken, ten koste van je brandstofverbruik. In de winter dan net het omgekeerde: zet je zetelverwarming aan om je lichaam direct op te warmen, ipv de airco de hele lucht te moeten opwarmen. Laat je wagen ook niet in stilstand draaien om op te warmen/ ont-ijsen.
- Type brandstof: tank je 98, 95 of 'speciale' zoals Excellium. Deze is dan weer prijziger voor de extra kilometers die je doet. Dus ook weeral een marketing-trucje. Maar het doet wel een beetje.
- Onderhoud wagen: je reguliere onderhoud natuurlijk, maar vergeet niet om de 2 jaar eens een benzine/ diesel systeemreiniger mee in een volle tank te gieten. Deze haalt aangekoekte vuildeeltjes weg, en houdt je brandstofleiding/ motor netjes. Dat scheelt op langere termijn ook weer verbruik en minder verlies van pk's.
- Reinig je wagen: ja, heel miniem (zeker bij zo'n grote kubus zoals de Kodiaq), maar opgehoopt vuil op de lak zorgt voor turbulenties en ook voor groter verbruik.
- Gewicht: zorg dat je geen rommel in je koffer laat. Hoe meer kilo's, hoe groter de kans dat er meer energie/verbruik nodig is.
Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips
Succes op de weg !