Kodiaq Style Business 190PK 4x4

Taxichauffeur

Senior Member
Zo. Ik had nog een update beloofd :)

Sinds de levering op 18 augustus heb ik ondertussen 5564 kilometer gereden (sta op dit moment op Düsseldorf Airport op klanten te wachten).

De eerste 3500 kilometer heb ik (op gele kentekenplaten) tijdens onze vakantie naar Noord Italië gemaakt. Heerlijke snelweg en Stelvio- & Gotthardpas cruiser :)

De BCT (boordcomputer taxi, lelijk ding) is ingebouwd en de blauwe platen zitten erop. Meteen bij de Belastingdienst de BPM teruggevraagd (want: taxibedrijf) en dan rij ik 100% zeker de goedkoopste Kodiaq van Nederland.

Het was wel effe wennen in het begin. Ik kwam uit een 2014 Citroën C5 Tourer 2.2 HDi Exclusive. Geen straf maar wel verouderd vergeleken met de Kodiaq.

ACC werkt goed en gebruik ik eigenlijk continu op de snelweg. De parkeerassistent was totaal nieuw voor mij maar werkt echt super.

De auto is snel en DSG is geweldig, wil nooit meer anders. Vooral stoplichtsprintjes in de regen icm 4x4 is geweldig.

Navigatie en Canton geluidssysteem zijn super. Wat een instelmogelijkheden heeft de Kodiaq vergeleken met een C5... Aan de sportstoelen heb ik wel moeten wennen, heb eigenlijk pas een paar dagen geleden de juiste zitpositie gevonden. Ze zitten prima maar (nog) niet zo goed als mijn comfortstoelen (Exclusive) in de C5.

Klanten vinden de auto ook super en zijn zowel voor- als achterin tevreden bijrijders. De auto is snel en 4x4 heeft zich op een natte, bochtige weg al vaak bewezen. Ik stond er van te kijken dat 'ie op Hankook's werd afgeleverd, had gehoopt op Continental's. De Hankook's sturen echter zeer goed op het natte en droge.

Enige echte minpunt: die super cheap plastic deurhandgrepen, maarja....

Ik heb van de week meteen een winterset besteld bij een kennis van me (Profile Tyrecenter, Veldhoven). Skoda vraagt belachelijk veel geld voor een lelijke velg, dus vandaar. Het zijn 18" Rial Torino velgen met Continental winterbanden geworden. Prijs: € 1000,00 exclusief BTW. Zie foto's in de bijlage.

Zo. Ik ga weer kilometers maken.

Bijlagen

• RIAL_TORINO_18.jpg
    RIAL_TORINO_18.jpg
    162,8 KB · Weergaven: 149
  • 58_VW-Passat-CC-Rial-Torino-Black-Diamond-NETTI.png
    58_VW-Passat-CC-Rial-Torino-Black-Diamond-NETTI.png
    428,5 KB · Weergaven: 146
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Enige echte minpunt: die super cheap plastic deurhandgrepen, maarja....

Ik heb van de week meteen een winterset besteld bij een kennis van me (Profile Tyrecenter, Veldhoven). Skoda vraagt belachelijk veel geld voor een lelijke velg, dus vandaar. Het zijn 18" Rial Torino velgen.
Die handgrepen is echt BAGGER inderdaad, voor de rest heb ik ook geen klagen.

Hopelijk weet je die Rial velgen netjes te houden, ze hebben een gepolijst front en dat is drama in combinatie met zout. 1 steenslag putje en ze gaan oxideren.

Taxichauffeur

Senior Member
@Japanese Power het 'lange tijd' gemiddelde verbruik is nu 7.6 l/100km. Moet zeggen dat ik een zeer zware rechtervoet heb en het me ook vrij weinig interesseert.

@Corné de Kluijver ik hoop het ook. Onder mijn C5 had ik soortgelijke (originele) 19" 'Adriatique' velgen en daar heb ik nooit problemen mee gehad. Gelukkig zijn het redelijke ballonbanden dus stoeprandschade is (bijna) onmogelijk.

EdK

Forumguru
Hopelijk weet je die Rial velgen netjes te houden, ze hebben een gepolijst front en dat is drama in combinatie met zout. 1 steenslag putje en ze gaan oxideren.
En als je er nog een blanke laklaag op laat spuiten heb je er dan niet minder last van ?
Bij motorfietsen met hun aluminium frame's blokken en velgen word er ook een laklaag opgespoten en dan ben je echt jaren verder voor je last hebt van corrosie mits je geen onderhoud pleegt

Taxichauffeur

Senior Member
Kleine update*

De eerste 20.000 kilometer zitten er ondertussen op, ik heb de Kodiaq nu 9 weken.

De auto rijdt en stuurt prima, navigatie en het Canton geluidssysteem zijn echt top. Ik zie alleen het nut niet van online gaan met de auto, behalve om te updaten dan. Ik heb Android Auto geprobeerd, vind het 3 x niks.

Ik ben nog steeds blij met m'n sportinterieur: het maakt de binnenkant wat meer af en de stoeien zitten fijner t.o.v. de normale stoelen. Voor mensen met veel overgewicht zijn de voorstoelen minder prettig omdat ze meer op de zijwangen i.p.v. tussen de zijwangen zitten, heb dat al met een paar 'dikke Amerikanen' meegemaakt ;).

Verbruik valt me wel tegen, met ruim 90% snelwegkilometers lukt het me eigenlijk nooit om 800 kilometer met een volle tank te rijden, alleen met een héél fluwelen voetje. Ben er ondertussen ook achter dat de AdBlue na 10.000 kilometer op is. We hebben dus maar meteen een 200 liter vat thuis laten bezorgen (mijn vader rijd een Superb 2.0 TDI 190PK 4x4, vandaar).

Er zit een irritant 'kraakje' in de kofferbak, zo'n plastic-op-plastic geluid. Vooral goed hoorbaar op een slechte weg...nog effe uitzoeken wat dat is, wellicht de bagagerollo. Deze week de vriendin in de kofferbak gooien en een rondje gaan rijden.

Verder alles positief, klanten vinden hem mooi en zitten zeer comfortabel. Zo. Ik rij weer aan richting Schiphol...

Laatst bewerkt:

Taxichauffeur

Senior Member
Hoppa! Na 3.5 maanden de 30.000 kilometer aangetikt. De auto heeft zojuist de eerste beurt gehad. Ik had de primeur van de regio, als eerste een reguliere beurt voor de Kodiaq.

Verder geen bijzonderheden. De winterset ligt eronder. Niet de set zoals een aantal maanden geleden beschreven maar MAK 18" velgen met Hankook Winter i*cept evo2 SUV banden.

Net thuis nog effe gekeken of de navigatiekaarten al te updaten waren via Wi-Fi, maar helaas.

1k0.jpg

Rayzman

Actief lid
Nu al 30000, dat is snel.

Ik ben de kaarten maar via de portal aan het binnenhalen, want ik heb geen zin om te wachten tot de online update een keer aangeeft dat er een nieuwe kaart is.

Bovenaan Onderaan