Koelvloeistof niveau onder min teken...

Fabia

† In Memoriam
Maar dat aspect wordt nog wel eens vergeten. Het lijkt soms wel dat garages zich ergeren aan klanten ipv ze te vertroetelen.

netjes bijgevuld, zonder enige kosten.
het kwam vaker voor, de zei de monteur.
reden...:ahum:

maar natuurlijk ook even in de gaten houden.

MacManiac78

Forumguru
De aflever beurten worden veelal niet netjes uitgevoerd.
Poetsen --> KLAAR! €400 euro in m'n zak!
Mijn Faab had te weinig olie, te weinig remolie, te weinig koelvloeistof, trok naar rechts en de koplampen stonden op half 7.
Onder coulance hoefde ik er niet voor te betalen. Ik heb hem de kosten voor de afleverbeurt maar even onder de neus geschoven met de opmerking: "Dat had ik nou juist al gedaan!"

Noord26

Forumguru
Daarin verschilt het dus enorm qua bedrijf. Bij mijn aflevering werden zelfs onder de motorkap de belangrijkste punten uitgelegd en moesten beiden (ik en vriendin) olie pijlen..

andrehj

Forumguru
Even een oud draadje oprakelen:
Hierboven staat dat ik G12++ heb gekocht om (iets) bij te vullen, maar eigenlijk is Skoda daar bepaald niet duidelijk over.
In de manual staat:

Koelvloeistof
Het koelsysteem is af fabriek met koelvloeistof gevuld (kleur lila) die voldoet aan
de specificatie TL-VW 774 G.
Wij adviseren voor het bijvullen alleen de koelvloeistof te gebruiken die op het
koelvloeistofexpansiereservoir is aangeven.
Die specificatie TL-VW 774 G komt overeen met G12++, vandaar mijn keuze. Maar op het expansiereservoir staat gewoon G12 (zonder ++), wat een veel oudere norm is.
En dan is er nog ETKA, waarin staat dat de S2's vanaf modeljaar 2012 af-fabriek zijn voorzien van "G13 A8J M1" wat G13 koelvloeistof is.:banghead:

Lekkere puinhoop dus. Misschien dat @Monteurtje even kan melden wat de dealers adviseren (of zelf doen)?

Joske

Forumguru
Een G12++ mag je toevoegen op een G12+ aangezien deze beide silicaathoudend zijn. Een G12 is silicaatvrij en mag je dus niet mengen.

Trouwens een G12+ mag er 700k km opzitten of max 6 jaar, althans officiële voorschriften van VW.

Een G13 mag gebruikt worden op een G12+ systeem behalve op heavy truck diesel motoren, maar dat is niet het geval zeker? ;)

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Een G12++ mag je toevoegen op een G12+ aangezien deze beide silicaathoudend zijn. Een G12 is silicaatvrij en mag je dus niet mengen.
Klinkt logisch, maar in de manual staat dus dat je moet bijvullen met datgene wat op het reservoir staat, en daar staat dus G12. :mad:
Een G13 mag gebruikt worden op een G12+ systeem behalve op heavy truck diesel motoren, maar dat is niet het geval zeker? ;)
Nope, mijn 1.8 TSI loopt gewoon op benzine. :)

Monteurtje

Forumguru
Voor wat betreft G13, na mijn idee is dat vanaf de Octavia III. En dat kan gemengd worden met G12+. Als het goed is, is de koelvloeistof wat bij ons in het vat zit G13.
G12++ zegt mij zo even niks. Tenminste op het reservoir is mij dat nog niet opgevallen.
Zal eens kijken of ik een specificatie op het vat kan vinden en hier posten.

Dit wou ik eerder op de avond posten maar toen werkte de site even niet.

andrehj

Forumguru
@Joske : Bedankt voor deze tabel, maakt veel duidelijk. De conclusie is en blijft echter dat je voor het bijvullen het beste G13 kan gebruiken. Helaas is deze niet overal verkrijgbaar, en dan is G12++ dus een goed alternatief.

Maar het blijft een blunder dat in mijn manual staat dat ik moet bijvullen volgens de indicatie op het reservoir, en dat daar dus gewoon G12 staat, terwijl mijn auto dus af-fabriek met G13 lijkt te zijn gevuld.

Joske

Forumguru
@andrehj

graag gedaan maar zou je voor de aardigheid je koelvloeistofreservoir eens willen fotograferen? Vraag me af "hoe" het er juist op aangegeven staat. (gestanst, sticker?)

CDK

Forumguru
@andrehj ook bij mij staat het dan verkeerd op het reservoir, daar staat G12+ ik heb dat recent met G12++ bijgevuld omdat er een koelslang los is geweest met operatie compressor.

Joske

Forumguru
Tenzij we de druppeltjes als plusjes interpreteren is dit idd wel een vervelende situatie.. ;)

Wat zegt je dealer hier eigenlijk over?

ertromp

Forumguru
Was niet aan de kleur dan te zien welke er in zit? G13 heeft toch een fel rode kleur en G12 is meer roze toch?

CDK

Forumguru
bij mij zit er fluoriserend roze in, wat ik er bij gekieperd heb was van de zelfde kleur, dat dan weer wel. :D

Bovenaan Onderaan